Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av duttowisch
Givetvis är det -1.0 för atmosfär trycket som gäller. Dvs 0.2, 0.45 och 0.9Bar.
Ganska låga värden ändå. 0.9Bar och 190hk är inte mycket. Förmodligen laddar den det bara på de lägre varvtalen för att få en fin och jämn momentkurva. På toppvarv laddar den nog inte mycket mer än ~0.5Bar.
av dissonans
Med reservation för att T2 inte beskrivs i det diagrammet.. Som du säger är det som man säkert kan säga är att man kan trimma en T3 till T4 nivå. =)
av duttowisch
Lite intressant är det att det måste sitta olika turbo på D2 vs D3. Medans det är samma på T2,T3 och T4.
Men tillbaka till ämnet. Ingen som testat trimmet på T2 eller T3?
av duttowisch
Lite intressant är det att det måste sitta olika turbo på D2 vs D3. Medans det är samma på T2,T3 och T4.
Men tillbaka till ämnet. Ingen som testat trimmet på T2 eller T3?
av seridion
Jag lämnade in min V40 MY17 T2 på BSR optimering och ptja.. jag är oerhört nöjd.
Det är snarare att det är för mycket effekt för dess klena bromsar.
Vet inte hur anpassad drivlinan är men där hade man definitivt klarat sig bättre med extra
styrsel och/eller stag.

Den fick fler hk än nm men jag upplever ändå att bilen är nämnvärt starkare och bekvämare på låga varv.
Utöver låga varv så sticker den som ett volvospjut på lite högre varvtal, synd att man inte får ned framdäcken helt i backen.. men det löste 18" ganska väl.

Vad gäller förbrukningen så ökade jag snabbt från 0,60 till 0,70 de första månaderna men när man sen började köra lite
mer ekonomiskt så är förbrukningen nere på 0,60 igen, blandad körning.

:-)-) :-)-) :-)-) :-)-) :-)-) :-)-)
av Mccartney
seridion skrev:Jag lämnade in min V40 MY17 T2 på BSR optimering och ptja.. jag är oerhört nöjd.
Vet inte hur anpassad drivlinan är men där hade man definitivt klarat sig bättre med extra
styrsel och/eller stag.

Den fick fler hk än nm men jag upplever ändå att bilen är nämnvärt starkare och bekvämare på låga varv.
Utöver låga varv så sticker den som ett volvospjut på lite högre varvtal, synd att man inte får ned framdäcken helt i backen.. men det löste 18" ganska väl.

Vad gäller förbrukningen så ökade jag snabbt från 0,60 till 0,70 de första månaderna men när man sen började köra lite

Hur vågar du chansa med en sådan ny bil....alla garantier ryker väl om något händer och de kommer på att du trimmat bilen hos BSR...?
av duttowisch
Kul att höra att du är nöjd! Säkert ruskigt bra ös nu. Perfekt! Jo bränsleförbrukningen har en tendens att öka med ökande effekt ;)
Funderar på att köpa en annan bil till frugan och en sådan är perfekt. Den eller D2/D3 dom går ju att få med automat och 2.0L motorn.

Jo garantierna kan nog bli svårt. Har själv en Mercedes E-klass som jag är ruskigt sugen på att trimma hos BSR. Dock vågar jag inte så länge där är garanti på bilen. Pajar den så kan det bli ruskigt dyrt. Tror inte trimmet pajar bilen men dom kan ju skylla på det. Kamkedjan eller växellådan pajar etc etc
av seridion
Mccartney skrev:
seridion skrev:Jag lämnade in min V40 MY17 T2 på BSR optimering och ptja.. jag är oerhört nöjd.
styrsel och/eller stag.

Hur vågar du chansa med en sådan ny bil....alla garantier ryker väl om något händer och de kommer på att du trimmat bilen hos BSR...?
Jag var tveksam till en början men blev tryggare i allt gällande garantier efter lite dialog med diverse människor med
kunskap. Risken att något händer är väldigt låg.
Och med handen på hjärtat, kör man sönder en optimerad bil så är det nog snarare föraren som ska lära sig ta det lite lugnt bakom ratten. :roll:

duttowisch skrev:Kul att höra att du är nöjd! Säkert ruskigt bra ös nu. Perfekt! Jo bränsleförbrukningen har en tendens att öka med ökande effekt ;)
Funderar på att köpa en annan bil till frugan och en sådan är perfekt. Den eller D2/D3 dom går ju att få med automat och 2.0L motorn.

Jo garantierna kan nog bli svårt. Har själv en Mercedes E-klass som jag är ruskigt sugen på att trimma hos BSR. Dock vågar jag inte så länge där är garanti på bilen. Pajar den så kan det bli ruskigt dyrt. Tror inte trimmet pajar bilen men dom kan ju skylla på det. Kamkedjan eller växellådan pajar etc etc

Det ÄR ruskigt ös! :D
Jag pendlar 7-8 mil om dagen så D2 stod på önskelistan till en början. Idag hade jag nog övervägt en D3 just för att man hunnit vänja sig i att ha
lite kraft!

Jo men visst, det är ett övervägande man får ta. Risker finns överallt i vardagen!

Jag har reklamerat fläkten från Trodo o[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Köldmediebrist eller reglerventilen på […]

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]