Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mikethebik skrev:Jag upplever samma sak i vår XC70 2011, händer aldrig vid körningar kortare än kanske 20-30 min, men är tydligt vid längre körningar. En medveten funktion?
Kanske programmerad för att undvika "slentriantrötthet"?
Vet ej, men det är mycket tydligt när man kör, kan inte säga att jag upplevt samma sak som passagerare.
Kanske läge att kolla i instruktionsboken...

Mike
Kör du min bil?! :-) Du beskriver exakt lika som jag upplever det. Och att det inte är samma sänkning på passagerarsidan.
monza skrev:
mikethebik skrev:Jag upplever samma sak i vår XC70 2011, händer aldrig vid körningar kortare än kanske 20-30 min, men är tydligt vid längre körningar. En medveten funktion?
Kanske programmerad för att undvika "slentriantrötthet"?
Vet ej, men det är mycket tydligt när man kör, kan inte säga att jag upplevt samma sak som passagerare.
Kanske läge att kolla i instruktionsboken...

Mike
Kör du min bil?! :-) Du beskriver exakt lika som jag upplever det. Och att det inte är samma sänkning på passagerarsidan.
Om det är en programmerad funktion är det förstås logiskt att bara föraren upplever en temp-sänkning, passageraren (läs hustrun) brukar ju i de flesta fall ändå slumra vid långkörning, dumt att väcka någon i onödan... 8) 8)

Mike
I de fallen man kör mer än säg 20-30 min är det väl snarare så att man gått ner i vilopuls och därav blir kroppstemperaturen aningen lägre och man behöver höja värmen ett snäpp för komfortens skull

Sen kan det ju vara så att om kupén är kall när bilen startas så är det ju rätt mycket som skall värmas upp, även området runt sensorn. När detta väl är varmt så jämnar varmluften ut.
Jag hittar ingen information i instruktionsboken om att det är någon programmerad funktion.

Idag när fenomenet dök upp igen så stannade jag och kände på munstyckena med handen. Enda munstycket som (kanske) kändes något kallare är det vänstra, mot a-stolpen. (men det är svårt för jag kanske "vill" känna skillnad)

Detta är första gången i alla bilar jag ägt/kört genom åren som jag upplever detta. Jag kör normalt i skjorta eller t-shirt och utan ytterjacka, året om. Men med denna bil som kommer behovet att ta på sig kavaj eller tröja efter en stund, o det när tempen sänks.

Jag ska försöka mäta upp, som föreslagits, och jag är 101% på att det blir någon form av klimat-justering som påverkar upplevd temperatur vid förarplats.
Senast redigerad av 2 monza, redigerad totalt 0 gång.
Jag är inne på samma tanke. Det var därför jag undrade om det var en uppmätt förändring eller en upplevd sådan.
Jag tycker att när luftkonditioneringen kyler bilen så ligger den i hårdare ett bra tag, tills inredningen blivit nerkyld också. Då avtar den värsta kyleffekten från luftinsläppen.
Motsvarande sker vid uppvärmning. När inredningen blivit varmare lugnar det ner inströmningen av varmluft, vilket man ju kan uppleva som att det blir svalare i bilen.
Min bil beter sig också så.

Märks inte på korta sträckor utan bara på längre körningar.

Vi kör ofta till fjällstugan, tripp på 50 mil, och då börjar vi på 21 grader och slutar alltid på 23-24,vilket vi då upplever som samma temperatur som tidigare 21 grader. Detta gäller vintersäsong.

Det känns också ganska tydligt att det blir kallare. Har ibland funderat på om vi kört ner i en svacka/dal med kallare luft där bilen inte hängt med i svängarna men så är det inte.

Mycket märkligt :)

//Trier
Mr T skrev:Min bil beter sig också så.

Märks inte på korta sträckor utan bara på längre körningar.

Vi kör ofta till fjällstugan, tripp på 50 mil, och då börjar vi på 21 grader och slutar alltid på 23-24,vilket vi då upplever som samma temperatur som tidigare 21 grader. Detta gäller vintersäsong.

Det känns också ganska tydligt att det blir kallare. Har ibland funderat på om vi kört ner i en svacka/dal med kallare luft där bilen inte hängt med i svängarna men så är det inte.

Mycket märkligt :)

//Trier
OK. Nu är jag övertygad om att min känsla är rätt. Najs. :) Nu e frågan varför det blir på detta vis och.., vad gör man åt det?!
Jag skulle tro att ni vänjer er vid temperaturen och slappnar av, börjar bli småtrött och därför måste ni höja värmen. Hade det funnits någon funktion som sänker tempen så hade det med största sannolikhet stått i insruktionsboken.

På en tripp på 50mil hinner ju kroppen bli rejält dåsig, och när man slappnar av går ju pulsen ner, och när man börjar bli småtrött har kroppen ju en tendens att kännas kallare/man småfryser.

och man behöver nog inet tänka såmycket på det, höj värmen när du fryser och sänk när det blir för varmt.
Jag hade samma problem på min bil och klagade på det när bilen servades under garantitiden och serviceteknikern sa att det fanns en åtgärd på detta och efter så känner jag inte tempsäkningarna lika tydligt.

Tror han pratade om eltejp och givaren som mäter tempen i bilen. Men det borde gå att fråga på Volvo.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]