Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Micce1980 skrev:In o felsök iaf, kan vara något helt annat, och billigare :)

Det ska man ju absolut göra.
Avsaknad av felkod är dock oroväckande.
Hej igen!

Var inne hos Volvo/Bilia idag som provkörde bilen och kollade felkoder. Vid provkörning trodde han inte att det var lådan utan att den "typ" misstände. Dock hittade han inga felkoder. Han tyckte jag skulle börja med att byta tändstift vilket jag gjorde dock utan resultat. Så nu ska den in på måndag.

Daniel73 skrev:Ett vanligt fel med powershift.

Havererad växellåda.
Farsan hade det på sin V50 2.0d och det har nog varit upp mot ett tiotal bilar här på forumet.
På volvo har dom aldrig hört talas om det.

Symtomen stämmer exakt.
Värst märks det i ca 50km/h i svag uppförsbaxke när man försöker bibehålla farten.

Hur långt har bilen gått?
Det brukar deabba bilar mellan 6000-9000mil
Du verkar väldigt övertygad!?
eastbound skrev:Hej igen!

Var inne hos Volvo/Bilia idag som provkörde bilen och kollade felkoder. Vid provkörning trodde han inte att det var lådan utan att den "typ" misstände. Dock hittade han inga felkoder. Han tyckte jag skulle börja med att byta tändstift vilket jag gjorde dock utan resultat. Så nu ska den in på måndag.

Daniel73 skrev:Ett vanligt fel med powershift.

Havererad växellåda.
Farsan hade det på sin V50 2.0d och det har nog varit upp mot ett tiotal bilar här på forumet.
På volvo har dom aldrig hört talas om det.

Symtomen stämmer exakt.
Värst märks det i ca 50km/h i svag uppförsbaxke när man försöker bibehålla farten.

Hur långt har bilen gått?
Det brukar deabba bilar mellan 6000-9000mil
Du verkar väldigt övertygad!?
Har sett det flera gånger.

Tändfel måste ju naturligtvis uteslutas men det brukar ge felkoder.

Positivt är att den hugger rejält när du gasar på.
Växellådsfelet märks mest vid försiktigt gaspådrag.
Inte fel på VVT?
En av företagsbilarna, V70 MY14 Bi-fuel, går som en påse skit. Den ska in för byte av vvt-enhet nästa vecka, då de är övertygade om att kammarna ställer sig fel vilket skapar en ryckig gång. 3900 mil...
fjohan82 skrev:Inte fel på VVT?
En av företagsbilarna, V70 MY14 Bi-fuel, går som en påse skit. Den ska in för byte av vvt-enhet nästa vecka, då de är övertygade om att kammarna ställer sig fel vilket skapar en ryckig gång. 3900 mil...
Vet du om motorlampan lös eller om det fanns några felkoder?
eastbound skrev:
fjohan82 skrev:Inte fel på VVT?
Vet du om motorlampan lös eller om det fanns några felkoder?
Felkod fanns, vet dock inte vilken. Motorlampan både lös och blinkade. Den varnade även för att växellådan gick på fel växel, den ville att man ska växla upp.
Verkstaden säger dock att detta felet kan ge dessa effekter.
När jag lånade den så tvärdog den vid en signalreglerad korsning i Solna, medan jag väntade på att få grönt... :roll:
Det behöver inte vara havererad växellåda!
Jag hade liknande symptom på min -12:a, T4 automat med PS vid ca 9000 mil.
För min del räckte det med att oljan i lådan byttes i samband med service (oljan ska bytas efter 8000 eller 9000 mil beroende på serviceintervall har jag för mig).
Min låda har fungerat felfritt i 1500 mil efter bytet :)

Har oljan i lådan bytts?
perral skrev:Det behöver inte vara havererad växellåda!
För min del räckte det med att oljan i lådan byttes i samband med service (oljan ska bytas efter 8000 eller 9000 mil beroende på serviceintervall har jag för mig).

Har oljan i lådan bytts?
Det verkar lovande. Ska ringa och prata med dem och se vad som gjorts. TACK!
eastbound skrev:
perral skrev:Det behöver inte vara havererad växellåda!

Har oljan i lådan bytts?
Det verkar lovande. Ska ringa och prata med dem och se vad som gjorts. TACK!
Kan tillägga att jag INTE hade några felkoder eller meddelanden i displayen.
Nu har jag ringt till Bilia som tidigare har servat bilen och kollat om dom någon gång har bytt växellådsolja. Vilket dom INTE hade gjort. Så imorgon ska den in för byte av det. Oavsett om det är felet eller inte så behöver det ändå göras. Får vi se om barnen får några julklappar i år eller inte. :cry: :mrgreen:
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]