Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Ja. Skillnaden mellan longlife och vanlig är hur länge korrosionsskyddet är aktivt. Både fungerar utmärkt.

Angående avtappningen så får du ut ca 2/3 av innehållet genom att öppna båda kranarna. Så du får en del gammalt kvar om du bara tappar av och fyller på. Det har ingen större praktisk betydelse om den som är i nu inte är miserabelt dålig.
av Alexxxo
SBergdahl skrev:Ja. Skillnaden mellan longlife och vanlig är hur länge korrosionsskyddet är aktivt. Både fungerar utmärkt.

Angående avtappningen så får du ut ca 2/3 av innehållet genom att öppna båda kranarna. Så du får en del gammalt kvar om du bara tappar av och fyller på. Det har ingen större praktisk betydelse om den som är i nu inte är miserabelt dålig.
Jag tänkte att efter jag tömt det som finns i så flushar jag med varm vatten 2 gånger. Fyller på med varm vattten och kör 10-15 min o tömmer det, 2 gånger så innan jag fyller på med nytt.

Men om man bara får ut 2/3 så innebär det att det kommer att finnas ca 2-3 liter vatten i när jag ska fylla på med färdigblandat glykol, då rubbad ju 50-50 blandningen????
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Sista gången du tömmer mäter du på ett ungefär hur många liter du får ut. Kolla instruktionsboken för total volym och tillsätt koncentrat så att det du har kvar blir 50/50. Sen fyller du med blandning resten.

Om du vill vara noga. Själv hade jag nog bara tippat i en liter koncentrat sen blandning till fullt. Blir nära nog.
av Alexxxo
SBergdahl skrev:Sista gången du tömmer mäter du på ett ungefär hur många liter du får ut. Kolla instruktionsboken för total volym och tillsätt koncentrat så att det du har kvar blir 50/50. Sen fyller du med blandning resten.

Om du vill vara noga. Själv hade jag nog bara tippat i en liter koncentrat sen blandning till fullt. Blir nära nog.
Det som verkade vara så enkelt att byta blev plötsligt komplicerat :)
Men tusen tack för tipset, jag gör nog som du skrev att jag har i en liter koncentrerat först och sen 50-50
av MickeM
Alexxxo skrev:
SBergdahl skrev:Sista gången du tömmer mäter du på ett ungefär hur många liter du får ut. Kolla instruktionsboken för total volym och tillsätt koncentrat så att det du har kvar blir 50/50. Sen fyller du med blandning resten.

Men tusen tack för tipset, jag gör nog som du skrev att jag har i en liter koncentrerat först och sen 50-50
Det blir "komplicerat" för att du planerar hälla rent vatten igenom.
Onödigt, anser jag, om inte kylvätskan kraftigt nersmutsats av nått, men även då gör rent vatten minimal nytta.

Eftersom du inte får ut 100% av kylvätskan, så måste du kompencera glykolmängden för det, när kvarvarande är rent vatten.
Det behöver du inte, om du inte sköljer med rent vatten..
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det minst dåliga borde vara att höfta kompensationen för kvarvarande vatten snarare än att låta en tredjedel gammalt vara kvar. Då får man ur mer skit. Bristen i korrosionsskyddet borde också vara mindre eftersom man kompenserar för det lite i stället för inte alls.
av Alexxxo
MickeM skrev:
Alexxxo skrev:

Det blir "komplicerat" för att du planerar hälla rent vatten igenom.
Onödigt, anser jag, om inte kylvätskan kraftigt nersmutsats av nått, men även då gör rent vatten minimal nytta.

Eftersom du inte får ut 100% av kylvätskan, så måste du kompencera glykolmängden för det, när kvarvarande är rent vatten.
Det behöver du inte, om du inte sköljer med rent vatten..
Har aldrig bytt glykolen tidigare på nån bil, det är vad jag har läst och sett på youtube.
Ska jag skippa vatnnet? Bara tömma så mycket man får ut och in med nytt färdigblandat glykol?
Men jag tror att det som finns i är riktigt dåligt. Har ägt bilen i 3 år och jag har inte bytt på det innan.
Glykol är inte så dyrt, så om jag byter 2-3 gånger på kort tid så borde jag ha lyckats bli av me allt det gamla?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Alltså det är inte så känsligt. Du kan lugnt byta det som rinner ut dvs knappt 6 liten och få det att se fräscht ut och ha ett väl fungerande korrosionsskydd. Den mer avancerade proceduren kan du spara till en bil där du har problem med värmen eller så. Det är överflödigt som förebyggande underhåll.
av MickeM
Nedan är min åsikt om kylvätskebyte som service.
Var och en gör dock service efter egen övertygelse:

Att byta glykol som service, pga korrotionsskyddet är en seglivad myt tror jag.
Givetvis inte avlivad av fordonstillverkare som då förlorar en serivicepunkt, och ev risk för stämmning och andra problem som kan uppstå av att köra med dålig kylvätska. (Dålig då, som i förorenad, eller friskt blandad mellan glykolens grundtyper etylen eller propylen).

Blanda typer = skapar brunaktig missfärgning och lättflytande sörja, snarlikt oljeinblandning.
Det har jag sett med egna ögon.

Glykoltillverkarna som vill ju sälja sin produkt, och hittar då på longelife, som säkert har korrotionsskydd som verkar längre, men behövs det egentligen?.
Det var säkert rätt förr, när 1970tal och tidigare bilar som kokade emellanåt, och fick efterfyllas stup i ett.
Glykolen krävs för att vattnet inte skall frysa. Inget snack där.
Men det är syret i vattnet, som skapar rost/korrotion.
Att då byta till syresatt vatten emellanåt, är det rätt det?
Syret "kokar ur" med tiden, lika som i värmesystem i byggnader.
Dött vatten, kallas det då.
Tillsätta nytt vatten i onödan, är Big nono i villavärmesystem, ofta med samma vatten sen 50talet.
Ingen glykol eller nått korrotionsskyddande alls, för att det inte behövs helt enkelt.
De som har problem med läckande rör pga korrotion, har ofta aggresivt vatten,(egen brunn) eller bytt ofta.
Det är ändå 99% att det är färskvattnenrör, eller avloppsrören som skadas på detta vis, med "nytt" vatten hela tiden.

Jag brukar säga:
Förefaller kylvätskan och dess kärl rent och fint, och behöver aldrig fyllas på?
Tuta och kör!

Tappas den ur för en åtgärd av nått slag?
Ersätt urtappat med nytt av samma typ.
Osäker i det läget på vilken glykoltyp du har?
Byt allt!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Kylarvätskebyte finns inte som servicepunkt på de bilar jag ägt så nog har biltillverkarna tagit bort det. Mer än att kolla frysskyddet då förstås.

Jag har bytt på mina senaste bilar just för att den inte sett ren och fin ut längre. Har passat på när jag ändå behövt tappa av för att t ex byta termostat.

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

Är väldigt vanligt med fel på […]

S60 -19 CarPlay/telefon strul

Har nyligen köpt en begagnad S60 T5 frå[…]