Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
LaRy skrev:Hej! Kanske du redan hunnit köpa din S80. Intressant att läsa vad alla tycker om problem med S80, endast en av de som skrivit inlägg äger en sådan. Den är så lik en V70 i uppbyggnad att den har samma typ av fel, ej mer. Själv hade jag satsat på de senare, face-lift, som kom 2004 Då löstes många tidigare problem och den blev snyggare. Har själv kört en sådan sedan 2006 och den har gått otroligt felfritt. Bensinförbrukning är lägre än V70, eftersom den är en strömlinjeformad sedan. Den har ingen plastkåpa under motorn, så du ser ev. oljedropp. Den är lättservad för att den har mer utrymme under huven, inga problem att byta några lampor o.d. Har mycket bra ljus, för den har betydligt större strålkastare än V70 och dessa är tillverkade i äkta glas.
Många S80 har gått få mil, min har kommit upp i 13000 mil och har inga rostiga skivor. Underbar, tyst fin bil, och som en amerikan sa till mig när han åkte med mig, detta är världens säkraste bil. Den är fortfarande 40% säkrare än nya bilar enligt Folksam.
Om du saknar plastkåpa under motorn har någon tappat bort den tidigare i bilens liv. Den ska sitta där.

Samtliga brister att titta efter som nämnts hittills är just de brister alla P2:or oavsett modell dras med.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
valln skrev:Utan drag finns ingen plastkåpa under motorn, kåpan monterades när drag finns.
Vad tusan är logiken i det?

Min S80 hade i och för sig drag från fabrik så det stämmer ju så långt.
av Smille
SBergdahl skrev:
valln skrev:Utan drag finns ingen plastkåpa under motorn, kåpan monterades när drag finns.

Min S80 hade i och för sig drag från fabrik så det stämmer ju så långt.
Min V70 har ingen plastkåpa under motorn, och inget drag. Vill dock minnas att jag läst någonstans att man kunde välja om man inte ville ha plastkåpa när man beställde bilen ny.
av LaRy
Som sagt, min S80 my 05 har aldrig haft någon kåpa under motorn. Och enda ägaren före mig var Volvo i Örebro som hade den som demobil. Jag tror inte att de slängde bort kåpan
av andersuw
SBergdahl skrev:
Även om det kan låta motsägelsefullt verkar det som om kåpan monterades på vissa bilar i syfte att förbättra kylningen under motorn. Det förklarar varför den sitter där på många bilar med drag. Men jag tror den i vissa fall standardmonterades även utan drag. Enligt vad jag kan se i VIDA skulle den t.ex. vara standard på min V70 T5 -02 aut även om bilen inte haft drag. På den årsmodellen verkar den ha varit standard på bilar med turbomotor och automatlåda.
av S80_140HK
S80 är mycket fina bilar.

Jag har haft två stycken och jag tycker inte någon av dom drog speciellt mycket bensin. Bägge två var 140hk manuella. Kördes utan problem på 0,78-0,8. Mycket bra för en stor bil.
Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]

Kolvringar etc b4b

Har du slipat in ventilerna i en ventilslipmaskin,[…]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]