Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hållundan
#1219479
Kollade på den internationella sidan nu och "Build your own Volvo", där star följande om sportchassit:

"With maintained SUV ground clearance, this sport chassis is designed to provide a sportier driving experience. The firmer shock absorbers and springs further improve road holding, traction and dynamic control when cornering."


Så, det konfirmerar väl några av funderingarna tidigare i tråden, att det är en setup likt "sportchassi" i e.g. XC70 = samma markfrigång, hårdare sättning av dämpare och fjädrar.

Blir bra detta.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1219495
Eiko skrev:I brosjyren for gamle xc60 r-design står det at det er lavere chassi. Anyway...Heico har et lowering kit for nye xc60 for de som ønsker det.

http://www.vivaperformance.com/heico-sp ... olvo-xc60/
Hmm.. Stämmer verkligen det, att gamla xc60 är lägre med R-design?

Gäller det alla årsmodeller?

Jag tycker min xc60 my16 R-design är lika hög som min sambos systers.
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1219510
Ilduce77 skrev:
Eiko skrev:I brosjyren for gamle xc60 r-design står det at det er lavere chassi. Anyway...Heico har et lowering kit for nye xc60 for de som ønsker det.

http://www.vivaperformance.com/heico-sp ... olvo-xc60/
Hmm.. Stämmer verkligen det, att gamla xc60 är lägre med R-design?

Gäller det alla årsmodeller?

Jag tycker min xc60 my16 R-design är lika hög som min sambos systers.
När jag köpte min (gamla) läste jag att det endast handlade om millimeter, dvs under en centimeter. Med Polestarkittet är det typ 1 cm fram och 2.5 bak...
av Eiko
#1219769
Ilduce77 skrev:
Eiko skrev:I brosjyren for gamle xc60 r-design står det at det er lavere chassi. Anyway...Heico har et lowering kit for nye xc60 for de som ønsker det.

http://www.vivaperformance.com/heico-sp ... olvo-xc60/
Hmm.. Stämmer verkligen det, att gamla xc60 är lägre med R-design?

Gäller det alla årsmodeller?

Jag tycker min xc60 my16 R-design är lika hög som min sambos systers.
Vel..., ifølge dette så skal gamle xc60 lägre.

http://www.volvocars.com/uk/cars/new-mo ... s/r-design
Användarvisningsbild
av betterlead
#1219813
Jag förstår att det är intressant att få reda på fakta, men är det inte en lite underlig tanke, att välja en bilmodell med större markfrigång och sedan vilja betala för en option som sänker bilen? Då kan man väl köpa en vanlig V60 eller invänta den nya som säkert kommer nästa år.

Mina två senaste Volvo V70 var utrustade med sportchassi. (R-Design) och det var ingen bra combo när man körde på gropiga och sönderkörda vägar och gator. (T ex Lunds gatustensbelagda gator) Det var en enorm skillnad när jag "gick över" till min första BMW med adaptivt chassi. Som natt och dag - som att jämföra med att köra med eller utan däck på fälgarna. Lätt överdrift, men det var verkligen stor skillnad.

Den order jag nyligen lagt på en XC60 T8 har jag självklart specat med luftfjädring. Den gör enorm skillnad på både komfort och körstabilitet.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1219906
betterlead skrev:Jag förstår att det är intressant att få reda på fakta, men är det inte en lite underlig tanke, att välja en bilmodell med större markfrigång och sedan vilja betala för en option som sänker bilen? Då kan man väl köpa en vanlig V60 eller invänta den nya som säkert kommer nästa år.

Mina två senaste Volvo V70 var utrustade med sportchassi. (R-Design) och det var ingen bra combo när man körde på gropiga och sönderkörda vägar och gator. (T ex Lunds gatustensbelagda gator) Det var en enorm skillnad när jag "gick över" till min första BMW med adaptivt chassi. Som natt och dag - som att jämföra med att köra med eller utan däck på fälgarna. Lätt överdrift, men det var verkligen stor skillnad.

Den order jag nyligen lagt på en XC60 T8 har jag självklart specat med luftfjädring. Den gör enorm skillnad på både komfort och körstabilitet.
Från min sida är jag inte alls intresserad att få bilen lägre, bara lite hårdare i sättningen. Har blivit riktig gubbe sedan min "låga" V60 R-design, till en hög (fint i- och ursteg) XC70 och nu snart en ännu högre XC60. Så från min synvikel tycker jag enkom det är positivt att markfrigången är densamma iom detta option och att bilen förhoppningsivs blir mer direkt.

Hade jag haft deg skulle luftfjädringen hamnat högst på krysslistan, men det blev tillräckligt dyrt som det blev ändå. :)
av Eiko
#1219956
Det kommer jo litt an på hvilke preferanser og ønsker man har på både veigrep og estetikk. Jeg har stort sett kjørt biler med litt hårdere/stivere og lavere fjæring og liker det kontra originalt/luftfjæring. Rent estetisk burde nye xc60 hatt lite mindre "gap" mellom hjul og karosseri, men det er min subjektive mening.

Nå har jeg kjørt min T8 i 3 uker og er veldig fornøyd med veigrep den gir med sportchassi. Jeg har kjørt både luft og sport og er litt usikker på hva som er best. Luft for komfort og støy vil jeg si og sport for den som prioriterer hardere fjæring.
Senast redigerad av 1 Eiko, redigerad totalt 0 gånger.
av Mumsmums
#1219957
:D Sportsunderstell på bilen. Norska är verkligen en skönt språk!
Användarvisningsbild
av betterlead
#1219985
Eiko skrev:Ser jeg burde skrevet sportchassi ja. Er endret nå☺
Neej, du behöver väl inte ändra - det är bar förnöjsamt med lit norsk - typ.. ;)

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]

Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]