Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petke
andersuw skrev:Jag misstänker hårdvarufel eller att VoC-systemet i bilen av någon anledning "hängt sig" totalt.
Jupp... Det var hårdvarufel. Trasig styrenhet = 17.000:- + arbete.
Det gick ju på försäkringen, men ändå. Hutlösa priser på något som inte borde gå sönder på en knappt 3år gammal bil.
av andersuw
Ja visst är det ett hutlöst pris. Volvo tar ju runt 4.000 för VoC när man väljer till det vid nybilsköp så hur i h-e kan de sedan ha mage att ta 17.000 för styrenheten? Hoppas maskinskadeförsäkringen tog det mesta av smällen.
Användarvisningsbild
av MartinS
andersuw skrev:Ja visst är det ett hutlöst pris. Volvo tar ju runt 4.000 för VoC när man väljer till det vid nybilsköp så hur i h-e kan de sedan ha mage att ta 17.000 för styrenheten? Hoppas maskinskadeförsäkringen tog det mesta av smällen.
Svinpris förvisso, men vad det kostar vid nybilsköp är ju helt irrelevant tycker jag. Du köper rätt många delar när du köper en ny bil, det vore ju själva f-n om du inte fick en ansenlig mängdrabatt då...
Styrenheten har kanske andra funktioner också?
Men rent allmänt är det ju så att vad man vill ha betalt för något och vad det egentligen kostar har ibland tämligen svagt samband.
apersson850 skrev:Styrenheten har kanske andra funktioner också?
Men rent allmänt är det ju så att vad man vill ha betalt för något och vad det egentligen kostar har ibland tämligen svagt samband.
Exakt ! Den enheten sitter väl så fort det sitter en värmare i bilen ! Minns jag rätt så fanns knapparna på dom även utan aktiv VOC
av andersuw
intruder1400 skrev:
apersson850 skrev:Styrenheten har kanske andra funktioner också?
Exakt ! Den enheten sitter väl så fort det sitter en värmare i bilen ! Minns jag rätt så fanns knapparna på dom även utan aktiv VOC
Nä. Den enheten (kallad Phone Module, PHM) sitter inte där så snart det sitter en värmare i bilen. Mig veterligen sitter den där bara om bilen har VoC och några VoC-knappar finns förstås inte om inte bilen har VoC. Att sedan många (men inte alla) bilar med värmare också har VoC är en annan sak. Det beror på att Volvo försökt öka incitamenten för att välja till VoC (det var länge ytterst trögsålt) genom att tillhandahålla fjärrstart av värmaren den vägen och också gjort särskilda klimatpaket som innefattar VoC plus bränsledriven parkeringsvärmare.

Apropå priset är det förvisso så att vad det kostar och vad man tar betalt kan ha tämligen svagt samband ibland. Men tar man som Volvo mångdubbelt mer betalt än vad det kostar får man också finna sig i att det kostar företaget en del ifråga om dålig publicitet och förlust av märkeslojalitet. Det gäller särskilt om det dessutom handlar om en pryttel som rimligen borde vara konstruerad så att den snart sagt aldrig går sönder under bilens förväntade livslängd (säg 20 år).

Vi kan ju i det här fallet lugnt utgå från att prylen ifråga på sin höjd kostar Volvo ett par tusenlappar, troligen mindre, eftersom Volvo säljer/sålde VoC som tillval vid nybilsköp för runt 4.000 kr, inklusive tillkommande hårdvara utöver styrenheten (GSM-antenn, GPS-antenn och kablage till dessa) och det extra arbete som montaget kräver och ändå med all sannolikhet tjänar/tjänade pengar på det hela. Styrenheten är ju inga konstigheter. Den innehåller en strippad mobiltelefon (bara själva sändaren/mottagaren) med särskilt SIM-kort för VoC-kommunikation samt den hård- och mjukvara som krävs för att den skall kunna kommunicera med andra styrenheter via CAN-nätet. På sena varianter finns också möjligheten att sätta i ett extra SIM-kort som kan användas för att ge båda bilens infotainmentsystem och passagerarna möjlighet att koppla upp sig mot Internet. Inget märkvärdigt det heller tekniskt sett nuförtiden.

Kanske börjar det bli dags att tvinga biltillverkarna att lägga dit varningstexter av samma slag som dem vi ser i tobaksreklamen: Varning! Denna produkt kan allvarligt skada din ekonomi! ;-)
av andersuw
MartinS skrev:
andersuw skrev:Ja visst är det ett hutlöst pris. Volvo tar ju runt 4.000 för VoC när man väljer till det vid nybilsköp så hur i h-e kan de sedan ha mage att ta 17.000 för styrenheten? Hoppas maskinskadeförsäkringen tog det mesta av smällen.
Svinpris förvisso, men vad det kostar vid nybilsköp är ju helt irrelevant tycker jag. Du köper rätt många delar när du köper en ny bil, det vore ju själva f-n om du inte fick en ansenlig mängdrabatt då...
Irrelevant vad det kostar som nytt tycker jag alls inte det är. Mängdrabatter i all ära men de brukar ju ligga i storleksordningen 10 procent, inte 80 procent.
av Buck666
Känns sådär. Jag har haft meddelandet att Voc håller på att ta slut i displayen ett tag nu, trots att jag förlängt abonnemanget i god tid. Idag är ju dagen som det ursprungliga abonnemanget löper ut, så det ska bli intressant att se imorgon om det funkar eller om även min styrenhet är trasig. Men då börjar man undra om det är ett tillverkningsfel. Är inte så sugen på att betala hutlösa pengar för något som ska hålla betydligt längre än 3 år...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Buck666 skrev:Känns sådär. Jag har haft meddelandet att Voc håller på att ta slut i displayen ett tag nu, trots att jag förlängt abonnemanget i god tid. Idag är ju dagen som det ursprungliga abonnemanget löper ut, så det ska bli intressant att se imorgon om det funkar eller om även min styrenhet är trasig. Men då börjar man undra om det är ett tillverkningsfel. Är inte så sugen på att betala hutlösa pengar för något som ska hålla betydligt längre än 3 år...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kunde du dra igång värmaren imorse? :D

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]