Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:Eftersom det sitter ett grönt relä har bilen förmodligen varit utrustad med B280E motorn som ny (V6 med mekanisk insprutning).
PS.
Det kan vara kamremmen som gått av också, det händer ibland just när man startar motorn
Går det att se vad det suttit för motor i på denna skylt?
20171024_125508.jpg
20171024_125508.jpg (1.98 MiB) Visad 796 gånger

Glömde skriva att kamremmen är hel, förutom att det hörs att den ha komp så går rotorn runt.

mvh Alex
Det har suttit en turbo-4 bensinmotor i den (B230ET) med Motronic styrsystem, Då är det 2 spolar i det. Samma relä (och typ av insprutningssystem) sitter på 960 modellerna. Detta system har jag ingen erfarenhet av. Frågan är vilket styrsystem det sitter i bilen nu, normalt tar man ju med boxarna från bilen man tar motorn från, men Motronic är ett med avancerat system så dom kanske har använt det. I basen fungerar det på ungefär samma sätt så det kanske är möjligt
Spridarna ska ström när motorn går runt, inte annars. Vare sig det är med startmotor eller av sig själv. Spridarrelät har batteriström och manöverström samtidigt som bränsleboxen.
Det har suttit en turbo-4 bensinmotor i den (B230ET) med Motronic styrsystem, Då är det 2 spolar i det. Samma relä (och typ av insprutningssystem) sitter på 960 modellerna. Detta system har jag ingen erfarenhet av. Frågan är vilket styrsystem det sitter i bilen nu, normalt tar man ju med boxarna från bilen man tar motorn från, men Motronic är ett med avancerat system så dom kanske har använt det. I basen fungerar det på ungefär samma sätt så det kanske är möjligt
Spridarna ska ström när motorn går runt, inte annars. Vare sig det är med startmotor eller av sig själv. Spridarrelät har batteriström och manöverström samtidigt som bränsleboxen.
lennarte skrev:Det har suttit en turbo-4 bensinmotor i den (B230ET) med Motronic styrsystem, Då är det 2 spolar i det. Samma relä (och typ av insprutningssystem) sitter på 960 modellerna. Detta system har jag ingen erfarenhet av. Frågan är vilket styrsystem det sitter i bilen nu, normalt tar man ju med boxarna från bilen man tar motorn från, men Motronic är ett med avancerat system så dom kanske har använt det. I basen fungerar det på ungefär samma sätt så det kanske är möjligt
Hur ser jag vad det är för styrsystem i?

Nu har spridarna ström i båda hålen, så snart jag sätter på tändningen.
Vad kan orsaka det?
Spridarrelät, menar du det som sitter på expansionskärlet?
Det får i alla fall ström när jag vrider på tändningen.

Verkar som jag fått tag i en bil nära mig med samma motor i som denna, som startar och går.
Jag inser ju nu att det inte kommer passa allt, men eftersom jag känner mig frustrerad kan jag ju i alla fall byta mellan bilarna, för att utesluta ex. vevaxelgivaren och tändmodul.
Även en del löst hängande kablar kan ju uteslutas, de kan ju vara till den förra motorn, ac (som är urtagen) eller annat som inte har med motorn att göra.
Känns ändå skönt att ta bort dem ur ekvationen.

En annan sak som känns konstig är ju som du säger att de tagit en motor med annat system och sedan inte lagt över allt?
Är den ens möjligt att plugga in boxar från olika styrningar? Känns spontant som att inte ett kontaktstycke skulle passa.

Ska fota upp boxarna, kanske kommer man närmare sanningen då.
LH systemet har en box för tändsystemet och en box för bränslesystemet, Motronic har en box för båda. När man byter motor på detta sätt (alltså om boxarna och givare inte stämmer till 100%) så är det brukligt att plocka kabelhärva för motorstyrningen från en 240. Där är kabelhärvan inte integrerad i övrigt elsystem (vilket det är på 7/900 modellerna) vilket gör att du kan ha dubbla kablar där hälften då inte är kopplat.
Det står Motronic på boxen.
Spridarna ska jordas (genom bränsleboxen) på insugningsröret i skruvarna som du skruvar fast bränsleröret till spridarna. Om dom inte är är jordade så blir det + i båda om du sätter ström på ett stift.
Den andra spolen ska "dra" när motorn går runt, alltså när du kör på starten. Den spolen jordas när bränsleboxen får signal från svänghjulsgivaren.
Du bör ha en diagnostik box där du kan ta ut felkoder på tänd och bränsleboxen om alla "grejer "är med till FK motorn. Då kan du prova om svänghjulsgivaren fungerar. Bild på Motronic boxen
Mitronic.jpg
Mitronic.jpg (655.29 KiB) Visad 1596 gånger
Bild på bränslerelä Motronic
Bränslerelä Miltronic.jpg
Bränslerelä Miltronic.jpg (6.92 KiB) Visad 2434 gånger
Hej!
Nu har jag undersökt mer:-)

Jag har en stor box, sitter på höger sida om passagerarens fötter, det är en Jetronic.
Jetronic.jpg
Jetronic.jpg (263.2 KiB) Visad 1593 gånger
Under ratten sitter det en svart Bosch box.
Bosch.jpg
Bosch.jpg (1.29 MiB) Visad 1594 gånger
Det sitter även en stor bamsebox långt upp mot torpedväggen, åt vänster, men den ser jag inte vad det är. Kan det vara till ABS eller klimatanläggning?

Jag har en fråga om jordningen av spridarna.
Det går två sladdar från varje spridare, en grå och en grön.
Sladdar.jpg
Sladdar.jpg (691.2 KiB) Visad 1591 gånger
Båda har ju ström idag.
De går ner i en kabelhärva, ingen går till jord i insuget.
De jordpunkter som det sitter kablar på in insuget är bruna och svarta kablar på.
Jord.jpg
Jord.jpg (664.48 KiB) Visad 1592 gånger
De jordar alltså inte där alls?

Har kollat jordningarna, de bak vid fördelarlocket och satt fast den som går direkt från minus på batteriet (den var inte fastskruvad)
Jag har också jordat Jetronicboxen ordentligt, om det skulle behövas, inget har gjort någon skillnad.

Har fått hem en 940 med ltt motor i, som går.
Tänker att jag ska byta komponenter mellan de bilarna och se när den som går inte startar liksom.
Allt är ju tyvärr inte lika, då min bil haft annan motor från början, men det går ju i alla fall att utesluta de delar som är samma.
Boxen på väster sida är för ABS-en.
Och då har du "förmodligen" ett i princip original LH2.4 bränslesystem och EZ116K tändsystem. Då har du förmodligen också en diagnostikbox vid vänster fjädertorn där du kan få ut information som felkoder och även kolla om vevaxelgivare och en del annat fungerar. Här är information om hur du gör,
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
från och med -96 års modell försvann denna "dosa" och ersattes av ett OBD uttag vid handbromsen, men koderna är dom samma, Dock inte lika lätta att "få ut"
Spridarna har ständig ström från spridarreläet när motorn går runt. Jordkabeln (den bruna) är hopkopplad i kabelhärvan och en kabel går till boxen som sedan jordar den i insuget. Motronic har ett annat system där varje spridare "är för sig själv" och öppnar och stängs var för sig. Detta system har jag aldrig jobbat med men detta är någonstans kopplat ihop för att fungera med LH boxen. Om dom nu inte gjort som jag skrev innan, tagit en kabelhärva från en 240. Det kan ju i.f.s vara bytt hela kabelhärvan från en 940, men då hade det inte fungerar med säkringar och reläer. Dom sitter innanför askfatet på 940. Här är elschema för tänd och bränslesystemen till -93 års 940. FK motorn finns en liten bit ner
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 940-93.htm
Förklaring vad siffrorna och bokstäverna står för finns längst ner
lennarte skrev:Boxen på väster sida är för ABS-en.
Och då har du "förmodligen" ett i princip original LH2.4 bränslesystem och EZ116K tändsystem. Då har du förmodligen också en diagnostikbox vid vänster fjädertorn där du kan få ut information som felkoder och även kolla om vevaxelgivare och en del annat fungerar.
Japp, det stämmer. Jag har en sådan.
Har inte gett den en chans, läste någonstans att den inte riktigt ät tillförlitlig, skulle kanske inte bara tagit det för givet.
Ska testa.

Men den box jag har, som det står Jetronic på, styr den bränsle och tändsystem eller finns det en box till i min bil som har med något at bränsle eller tänd att göra?

lennarte skrev:Spridarna har ständig ström från spridarreläet när motorn går runt. Jordkabeln (den bruna) är hopkopplad i kabelhärvan och en kabel går till boxen som sedan jordar den i insuget.
Här känner jag mig trög.
Den bruna jordkabeln, som sitter skruvad i insuget, är den ihopkopplad med spridarnas jord? Den gröna eller gråa kabeln på spridarna?
Hur kan då jag få plus i båda hålen, när jag mäter i spridarkontakten? Skulle det inte bli kortis då`

Tack för info, kommer att återkomma med vidare framsteg!
XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&ar[…]