- tis 10 okt 2017, 21:21
Har inte heller haft några som helst problem med stabiliteten även om jag heller inte kört den i några väldigt höga farter ännu. Kanske 160-170 som mest på Autobahn. Har känts hur bra som helst.
Är generellt sett mycket nöjd med hur chassit uppför sig. Fjädringen är mjuk men ändå spänstig och sväljer både mindre och större ojämnheter utan problem. Min har numera nivåreglering bak men hade vanlig fjädring från början så jag vet att båda chassisättningarna uppför sig väl, men nivåregleringen förstås bättre med tung last.
Jag har alls inte varit missnöjd med fjädringen på min föregående bil, V70 T5 -02, men den nya är ändå helt klart ett snäpp vassare på den punkten. Mjukare men samtidigt spänstigare. Det känns som om bilen är lättare och mer följsam trots att den i själva verket är tyngre.
Det kan för övrigt vara skäl att fundera över om du inte skall välja en sent tillverkad -15 istället för en -16. En klar fördel med -15 är att de går att läsa ut med den VIDA/DiCE-utrustning du själv kan köpa på exempelvis ebay. Tror att gränsen kan ha gått vid slutet av modellåret -15 men är inte helt hundra på det. Har i vart fall inte hört talas om att det går att läsa ut någon -16 och det går i vart fall på min, tillverkad vecka 47 -14. Är mycket tacksam över det. Vill väldigt ogärna vara utan den möjligheten och hade lite tur med det. Var inte medveten om att Volvo tänkte övergå till helt Internetbaserad VIDA på sina verkstäder när jag köpte bilen.
En annan fördel med en sen -15 jämfört med -16 är att det försvann en del prylar ur utrustningslistan -16. BLIS utgick under modellåret och Inscriptionklädsel och Four-C plockades bort från början. Har själv både Inscription och BLIS på min.
Vad som skiljer sena -15 från tidigare -15 är att däcktryckskontroll tillkom som standard under modellåret, först i form av dTPMS (särskilda trycksensorer i hjulen) och sedan i form av iTPMS (baserat på ABS-sensorerna). Själv tycker jag det senare systemet är att föredra, i alla fall på en bil där man inte får med sensorer till alla hjulen. De kostar en slant om de behöver läggas till eller ersättas. Vill minnas att dTPMS började monteras ca vecka 28 och iTPMS ca vecka 39 2014.
Volvoigen skrev:- Tydligt "vingel" vid filbyte på motorväg - enligt säljaren var det "lane assist". Kan det stämma? (jag använde blinkers innan filbyte och då borde väl inte bilen markera att jag inte håller mig inom filen...)Nej det finns som sagt inte Lane Assist, bara Lane Departure Warning. Och du borde inte få varningsljud från den för att du passerar filmarkeringen om du då eller dessförinnan ger/givit signal med blinkers. Detta funkar precis som det skall på min V70 D4 -15.
Har inte heller haft några som helst problem med stabiliteten även om jag heller inte kört den i några väldigt höga farter ännu. Kanske 160-170 som mest på Autobahn. Har känts hur bra som helst.
Är generellt sett mycket nöjd med hur chassit uppför sig. Fjädringen är mjuk men ändå spänstig och sväljer både mindre och större ojämnheter utan problem. Min har numera nivåreglering bak men hade vanlig fjädring från början så jag vet att båda chassisättningarna uppför sig väl, men nivåregleringen förstås bättre med tung last.
Jag har alls inte varit missnöjd med fjädringen på min föregående bil, V70 T5 -02, men den nya är ändå helt klart ett snäpp vassare på den punkten. Mjukare men samtidigt spänstigare. Det känns som om bilen är lättare och mer följsam trots att den i själva verket är tyngre.
Volvoigen skrev:- Instrumenten visade en gång att hastighetsbegränsningen var 30, senaste skylten vi passerade sa 50 (och det är 50) - värt att nämna kanske är att vi svängde av från vägen där 50 skylten var placerad. Händer det ofta att bilen visar fel hastighetsbegränsning, är 30 "default" när det saknas skyltar på den väg man svänger in på?RSI-systemet (Road Sign Information) på min bil är dessbättre väldigt pålitligt. Har faktiskt aldrig kommit på det med att missa en skylt som den rimligen kunnat se, även i mörker och/eller dålig sikt. Däremot kan det vid enstaka tillfällen bli fel ändå. Ett exempel som jag noterat där systemet systematiskt gör fel är vid en av avfarterna från en motorvägsliknande genomfartsled som jag ofta åker på. Just vid avfarten är hastighetsbegränsningen 70 på genomfartsleden och efter avfarten likaså så det finns ingen ny skylt. Men om man fortsätter på genomfartsleden istället för att svänga av finns precis efter avfarten en skylt som höjer hastighetsbegränsningen på leden till 90. Skylten står så att bilen kan läsa den även om man svänger av och ändrar därför angiven begränsning till 90 fast den borde förbli 70.
Volvoigen skrev:- Enligt specen så är bilens toppfart 220, är den spärrad där? om ja: Går den att plocka bort på ett enkelt sätt (t.ex. på en volvoverkstad)?Min är spärrad vid 230. Den spärren går inte att ta bort på något lagligt sätt och således gör inte Volvoverkstäderna det. Även med Polestaroptimering blir spärren säkert kvar.
Volvoigen skrev:- Är även intresserad av att installera Navigation, kommer det att påverka visningen av hastighetsbegränsning?Nej. Även i det fallet sköts visningen av hastighetsbegränsningen helt av RSI-systemet, som bara arbetar med de skyltar det kan se på vägen. Är nog lika bra det. Begränsningarna ändras ju titt som tätt och kartorna är sällan dagsfärska.
Volvoigen skrev:Är det värt pengarna,I mitt tycke, ja. Skulle numera inte kunna tänka mig att ha en bil utan fast navi.
Volvoigen skrev:går det att få in Navigation i bilens skärm på något annat enkelt sätt (ihopkoppling/spegling med/av mobil kanske)?Nej inte vad jag vet. Det här med "spegling" i en eller annan form finns inte i den här bilgenerationen.
Volvoigen skrev:- Oljekonsumtion, har läst lite här på forumet att en del bilar med VEA motorn måste fyllas på med olja mellan service - hur vanligt är det, drabbar det 1% av ägarna eller 95% (blir lite bökigt och dyrt om man måste fylla på olja vid varje tankning som tydligen är helt OK oljeförbrukning enligt Volvo). Mina nuvarande bilar drar ingen olja utöver det som sker vid service. När jag hämtade ut A6:an så fick jag med en liter olja, den är ännu orörd efter 10+ år...Så vitt jag vet är det inte särskilt vanligt. De fall som rapporterats här på forumet har som jag minns det bara gällt bilar som gått väldigt långt. Även när det gäller sådana bilar tror jag inte det är vanligt. Sist jag hade min bil på verkstaden stod mekanikern i båset intill och bytte motor på en taxi med VEA-motor som gått runt 30.000 mil och som drog mycket olja. Jag passade då på att fråga ut honom lite om detta. Han sa att det händer men alls inte var vanligt förekommande ens på taxibilar som rullat långt.
Volvoigen skrev:- VEA motorn, är den tillförlitlig? Man läser en del här på forumet om problem med EGR ventilen - är D4:or producerade våren 2016 påverkade? Några har även nämnt problem med sprickor mellan cyl 2 o 3 - hur vanligt är det med motorbyten (kommer minst två gånger om året köra länge o hårt på autobahn och (inte lika hårt) på övriga kontinenten i sommartemperaturer (inklusive 40+ plusgrader)). Att enstaka motorer går sönder är "normalt", undrar mest över andelen som har problem...De EGR-problem som fanns från början borde vara åtgärdade i produktion på MY -16. Om Volvo nu helt kommit till rätta med detta problem eller inte har jag svårt att svara på. Jag har i vart fall inte haft några som helst problem så här långt. Kört mycket på Autobahn har jag också gjort med min -15 två somrar i rad nu, dock inte i några överdrivet höga hastigheter. Jag brukar "marscha" i 130 och kör bara undantagsvis fortare än så. Det finns enstaka rapporter om sprickor i blocket, ja, men om detta vore vanligt tror jag vi satt mycket mer av det hela inte bara här utan också i media. Svårt att hålla locket på när det gäller sådana ting.
Volvoigen skrev:Ovanstående kanske låter som en massa negativa saker men jag var faktiskt ganska nöjd med bilen jag provade. Bra komfort och motorn överraskade positivt - har kört en V60 med likadan motor (borde varit det iaf), den bilen var seeeeeeg (iofs automat).Tycker inte min är seg alls trots att den är automat och trots att jag dessförinnan kört två T5:or på raken. Den åttastegade automaten funkar kanonbra i mitt tycke och tar ju helt bort alla bekymmer när det gäller val av växel. Har funderat på att Polestaroptimera men inte kommit till skott med det och kanske inte gör det heller. Visst, det är inte fullt lika bra krut som i en T5:a men för det mesta räcker det och blir över.
Det kan för övrigt vara skäl att fundera över om du inte skall välja en sent tillverkad -15 istället för en -16. En klar fördel med -15 är att de går att läsa ut med den VIDA/DiCE-utrustning du själv kan köpa på exempelvis ebay. Tror att gränsen kan ha gått vid slutet av modellåret -15 men är inte helt hundra på det. Har i vart fall inte hört talas om att det går att läsa ut någon -16 och det går i vart fall på min, tillverkad vecka 47 -14. Är mycket tacksam över det. Vill väldigt ogärna vara utan den möjligheten och hade lite tur med det. Var inte medveten om att Volvo tänkte övergå till helt Internetbaserad VIDA på sina verkstäder när jag köpte bilen.
En annan fördel med en sen -15 jämfört med -16 är att det försvann en del prylar ur utrustningslistan -16. BLIS utgick under modellåret och Inscriptionklädsel och Four-C plockades bort från början. Har själv både Inscription och BLIS på min.
Vad som skiljer sena -15 från tidigare -15 är att däcktryckskontroll tillkom som standard under modellåret, först i form av dTPMS (särskilda trycksensorer i hjulen) och sedan i form av iTPMS (baserat på ABS-sensorerna). Själv tycker jag det senare systemet är att föredra, i alla fall på en bil där man inte får med sensorer till alla hjulen. De kostar en slant om de behöver läggas till eller ersättas. Vill minnas att dTPMS började monteras ca vecka 28 och iTPMS ca vecka 39 2014.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
- By IsshinAshina