Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av galaxie80
Perra83 skrev:
galaxie80 skrev:
Jonathan81 skrev:Vad är det för fix?
En mjukvaru uppdatering.
Finns den till alla 8-stegs lådor? Jag har inte en 90-bil.
Det vet jag faktiskt inte, men kolla med din volvo verkstad.
av LViken
Har råkat ut för detta en gång, med att trampa på bromsen och lägga i backen.....då smällde det till ordentligt i automatlådan och ryckte i bilen. Inte en gång utan flera gånger vid samma tillfälle. Detta var på plan mark vid parkering mellan bilar utmed en gata. Bil V90 D3, 6-stegad låda, m17, FWD, 750 mil. Sökte lite på nätet och hittade någon tråd utöver flera tips om uppdateringar, ny olja i växellådan mm, ATT MAN TRYCKER FÖR LÄTT PÅ BROMSPEDALEN NÄR MAN LÄGGER IN BACKEN. MAN SKALL BROMSA ORDENTLIGT. Rätt eller fel, jag trycker hårdare på bromsen numera vid byte av växelläge och har sluppit problemet.
av henrik92
Hej!

Jag hade också liknande problem med min V60 -15
När man gick från backen till drive så small det till, som en spänd pilbåge som avlossades direkt och bilen gungar till lite lätt
Tog två besök på verkstaden innan dem fixade det, hade med växellådans adaption vad jag fick förklarat för mig. Teknikern förklarade det för mig som att dem behövde lära om växellådan att växla med ny mjukvara och att köra runt bilen och växla från back till drive till neutral osv osv osv

Nu fungerar den klockrent, inga spår av det sen dess, ungefär två år sedan nu

Hoppas det löser sig :)

//
Henrik

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]