Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du har svar men se i dessa manualer, de är kanon. En av anledningarna till att jag lör Volvo :) Se punkt 28 + 29
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
MartinS skrev:Jag kanske får förtydliga mig då...
andersuw skrev: Lampan avgör ju inte om SRS-systemet fungerar vid krock (det gör det även om lampan är satt ur spel)
Jag ställer mig tveksam till att passagerarkudden kommer utlösa (VID EN KROCK) om det finns en felkod på den lampan.
Om en felkod på en viss funktion (i det här fallet lampan) innebär att andra funktioner sätts ur spel (t.ex. passagerarkrockkudden om den är påslagen) anges det i VIDA under rubriken "Ersättningsvärde". Om man exempelvis har felkod på en hjulhastighetsgivare berättar VIDA under den rubriken att allt som är beroende av att hjulhastighetsgivaren fungerar (ABS, antislir, antisladd, elektronisk bromskraftsfördelning, bromsassistans) sätts ur spel. För felkoden på varningslampan för passagerarkrockkudden finns emellertid ingenting angivet under "Ersättningsvärde". Alltså borde passagerarkrockkudden fortsätta att fungera även vid felkod på lampan förutsatt att kudden är påslagen.

Jag vill samtidigt passa på att rätta ytterligare ett felaktigt påstående från min egen sida: När jag kollar runt i VIDA verkar det som om det inte bara är lampfunktionen som testas först när tändningen slås på utan det verkar gälla många (kanske alla) andra SRS-funktioner också. Så vitt jag kan bedöma kan man alltså bryta även en hel del andra elförbindelser som har med SRS att göra så länge tändningen förblir avslagen medan förbindelsen är bruten.
Okej, så bilen exploderar inte om jag konverterar till led i takbelysningen alltså? :???:
Slasse skrev:Okej, så bilen exploderar inte om jag konverterar till led i takbelysningen alltså? :???:
Nej. Bytte själv alla innerlampor till led för en tre månader sedan. Hade nyckel ur då. Men ja, med el är det aldrig fel att hänga av minuspolen.
Jag har en S80 2007 och jag var lite inne på att byta till en vit diod istället för den gröna som sitter fabriksmonterad. Pillade en del med detta vilket innefattade att montera och demontera hela främre innerbelysningshuset fram och tillbaka, med batteriet inkopplat och tändningsläge I på. Hände ingenting, annat än att när den var demonterat så slutade även bakre instegsbelysningen att fungera. Inga felkoder eller annat.

Airbag-lampan är nog bara en indikator och har ingenting med själva SRS-systemet att göra. Tror det är samma sak med nyckelvredet för avstängning av passagerarkudden, den har jag för mig att jag också demonterat när jag bytte list på instrumentbrädan och det gav inte heller några felkoder eller felmeddelanden. Är nog bara själva kuddarna som är kinkiga med el och kontakter.
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]