- lör 22 jul 2017, 07:53
Efter en kväll med felsökning har jag skrivit en så detaljerad beskrivning som möjligt som samtidigt ska vara lätt att följa och hänvisa till. Jag tar tacksamt emot Idéer på vad som skulle kunna vara felet.
Under felsökningen har jag monitorerat både tryck på lågsida samt temperatur från utblås på mittkonsol med termometer. Tyvärr blev inget åtgärdat och istället fick man något ökad ångest.
Utetemperatur med bilens egen tempmätare 17 grader (21 juli)
Bilen står stilla på parkeringen och 15 minuter innan felsökningen har jag varit ute och kört 1 mil så motorn kan antas vara nära maxtemp när jag startar den. När bilen är igång så går den endast på tomgång (cirka 1000 rpm)
1. Slår igång bilen, BÅDA ZONER PÅ 22 GRADER (AC på)
2. Kompressorn startar vid 45 PSI, arbetar sedan kanske 10-20 sekunder till dess att trycket sjunker till 20 PSI för att då slå från, trycker stiger sedan sakta till 45 PSI igen. Kompressorn upprepar detta mönster hela tiden.
3. Temperatur vid utblås är nu 14 grader.
4. Öppnar motorhuven, i detta läge känns båda AC-rören som går in genom torpedväggen rejält kalla. Att känna sig till temperaturen med hjälp av handen på dessa rör är knappast vetenskaplig, men de kallare av de två rören är kanske runt 0-5 grader.
5. I detta läge pendlar trycket på lågtrycksidan träffsäkert mellan 20 – 45 PSI, test-tid: ungefär 5-10 minuter.
6. SLÅR NU PÅ BÅDA ZONERNA PÅ MAX KYLA
7. Kompressorn går nu oavbrutet och trycket håller sig i detta läge extremt stabilt på 29-31 PSI
8. Utblåstemp går ned till 3 grader
9. Lågtrycksrören genom torpedväggen är väldigt kalla och ett synligt men tunt lager frost bildas på det kallare av de två.
10. Kör max kyla i cirka 5 minuter.
11. SLÅR NU PÅ BÅDA ZONERNA PÅ 22 GRADER
12. Nu händer något för mig oförväntat: kompressorn fortsätter gå i 1-2 minuter innan den stänger av?!
13. Trots att kompressorn går så ändras temp utblås till 24 grader, skumt?
14. Det är nu frost på det ena av lågtrycksrören nära genomföring till torpedväggen.
15. Nästa oförväntade grej (?), efter att kompressorn slagit ifrån så kommer den inte starta längre under resten av felsökningen.
16. Jag slår av och på AC inne i bilen, men kompressorn startar inte.
17. Jag väntar kanske 4 minuter på att kompressorn ska gå igång men det gör den inte.
18. Under denna period av att kompressorn varit avslagen byggs trycket sakta upp till ungefär 75 PSI.
19. Jag slår av bilen och låter den vila i 3 minuter
20. Jag slår på bilen, 22 grader på båda zonerna, AC på
21. Kompressorn startar inte och trycket är oförändrat på cirka 75 PSI
22. Jag låter bilen gå ett par minuter men kompressorn går fortfarande inte igång
23. Jag stänger av bilen
Egna frågeställningar:
- Moment 12: för mig som amatör är det märkligt att kompressorn inte slår av omedelbart i, finns det en logisk förklaring på detta?
- Moment 13: Hur kan utblåstemp vara 24 grader samtidigt som kompressorn går och lågtrycksrören är frostiga?
- Moment 15: Varför vill inte kompressorn starta längre?
Reflektioner:
– Det kändes inte som läge att varken tömma eller fylla köldmedium i detta läge, tänkte att jag ska höra med er på forumet en gång till först nu efter jag gjort en grundlig felsökning.
- Kylfläkten vid kondensorn (bilen har endast en kylfläkt) startade efter en minut och gick sedan hela tiden om jag minns fel, det verkar alltså inte vara något fel på kylfläkten.
- Det droppar kondensvatten och bildar en pöl under bilen så avrinningen verkar fungera.
Tacksam för svar om vad som skulle kunna vara felet. Just nu kyler ACn alldeles för hårt (?), för att i nästa stund inte vilja gå igång.
Senast redigerad av 1 Volvonorr, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo XC60 2017 D4, AWD, AUT