Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uffeason
Tack så mycket Carman!

Då vet jag att jag enkelt kan montera budgetlösningen från Baton eller om jag nu faller till föga och orkar importera Vizualogics lösning direkt från USA. Snyggaste lösningen jag sett på länge.. Bättre än Volvos RSE;-)
Användarvisningsbild
av koneo
Taklösningen är jag förvisso inne på men detta ger ju 5 hål i taket
Det blir inga hål i taket när du flyttar anläggningen till nästa bil. Jag vet. Man lyfter ju bara bort den befintliga innerbelysningsplattan och ersätter med en takskärm. Takskärmen i sig kommer med monteringssats som inte lämnar några spår efter sig. BRL i Jönköping tar 1500:- för en flytt av anälggning, vilket får ses som prisvärt.
av Frigge
uffeason skrev:Tack så mycket Carman!

Då vet jag att jag enkelt kan montera budgetlösningen från Baton eller om jag nu faller till föga och orkar importera Vizualogics lösning direkt från USA. Snyggaste lösningen jag sett på länge.. Bättre än Volvos RSE;-)

Vet inte om jag själv skulle vilja ha dom nackstöden om jag blir påkörd bakifrån men men..... :roll:
Lincolnörjan skrev:Tjena!!!
Har en XC90 -04 och funderar på att montera nackkuddar med skärmar i (Volvo org). Är det någon som vet om det är fördraget i stolarna för detta, även vilka komponenter som man behöver skaffa mer, typ DVD läsare, kabelmattor, styrboxar, mm. Har kollat runt lite här men får ingen riktig uppfattning om det är möjligt på en vettig nivå, har ju inte lust att riva hela bilen bara för detta. Skulle vara väldigt tacksam för svar.
Detta har jag gjort. Jag slängde in 2005:ans RSE i en XC90 2003:a.

Kräver ingen SW.

DOCK. Kräver det ett jävla jobb och ett elschema, och en hel del kunskap om hur XC90 el och ljudsystem fungerar.

Typ. Undvik om du inte är proffs eller korkad:)

//Branx
Användarvisningsbild
av VolvoBM
uffeason skrev:Tack så mycket Carman!

Om det är samma nackstöd som fanns på OnOff tidigare så stod det att dessa passar ej Volvo och SAAB (pga whiplash skydden tror jag att det var). Kolla upp detta innan köp..
av vinga
Jag kan direkt säga att jag kan RSE systemet, eftersom att jag har varit med och utvecklat systemet :wink:
RSE systemet ser olika ut i de olika årsmodellerna i den äldre varianten behöver man ha en vit konsol för att kunna montera på bildfördelaren och förstärkaren som satt i tunnelkonsolen.
Idag 06-07 sitter allt i mittkonsolen och systemet är simpelt att montera eftersom att kablaget ligger fördraget från fabriken i både stolarna samt från batteriet till tunnelkonsolen. Det gör det inte i en standard bil, RSE systemet är såpass avancerat att det inte går att montera in på banan utan måste monteras in på specialvagnsavdelningen, därav större kostnader.
Användarvisningsbild
av CarMan
vinga skrev:Jag kan direkt säga att jag kan RSE systemet, eftersom att jag har varit med och utvecklat systemet :wink:
RSE systemet ser olika ut i de olika årsmodellerna i den äldre varianten behöver man ha en vit konsol för att kunna montera på bildfördelaren och förstärkaren som satt i tunnelkonsolen.
Idag 06-07 sitter allt i mittkonsolen och systemet är simpelt att montera eftersom att kablaget ligger fördraget från fabriken i både stolarna samt från batteriet till tunnelkonsolen. Det gör det inte i en standard bil, RSE systemet är såpass avancerat att det inte går att montera in på banan utan måste monteras in på specialvagnsavdelningen, därav större kostnader.
går det alltså att eftermontera även på MY 06 ?
är kablage framdraget i bilarna på samtliga modeller?
av vinga
CarMan skrev:
vinga skrev:Jag kan direkt säga att jag kan RSE systemet, eftersom att jag har varit med och utvecklat systemet :wink:
Nej, tyvärr finns inget draget....Det är lättare att eftermontera kablar i äldre bilar eftersom att det är en separat kabelmatta i dem, men i 06 07 är den kabelmattan inkuderad i den stora kabelmattan, men den kabelmattan sätter de bara i ifall det ska vara rse system i bilen, men det händer ofta att de lägger i fel mattor i bilarna. Du kan titta om du öppnar den lilla frigolitklossen i bagegeutrymmet på högersida bakifrån sett ligger det en en kabel med en säkringshållare där med plast runtom är det troligtvis möjligt att koppla in ett rse system i bilen... men då är det stolarna kvar, i dem finns det inget fördraget...
Alternativt kan du montera ett äldre system, jag tror att det kan funka, men då får du montera ner lite, men stolarna blir återigen ett problem...
Användarvisningsbild
av CarMan
vinga skrev:
CarMan skrev:
Nej, tyvärr finns inget draget....Det är lättare att eftermontera kablar i äldre bilar eftersom att det är en separat kabelmatta i dem, men i 06 07 är den kabelmattan inkuderad i den stora kabelmattan, men den kabelmattan sätter de bara i ifall det ska vara rse system i bilen, men det händer ofta att de lägger i fel mattor i bilarna. Du kan titta om du öppnar den lilla frigolitklossen i bagegeutrymmet på högersida bakifrån sett ligger det en en kabel med en säkringshållare där med plast runtom är det troligtvis möjligt att koppla in ett rse system i bilen... men då är det stolarna kvar, i dem finns det inget fördraget...
Alternativt kan du montera ett äldre system, jag tror att det kan funka, men då får du montera ner lite, men stolarna blir återigen ett problem...
jag tolkar ditt svar som att du inte har koll på det här :!:

från o med MY07 så går RES att eftermontera. på tidigare modeller kunde man bara montera enkelskörmen i taket, men nu kan man montera i nackstöden.

vad jag vet gäller det från MY07 men du svamla om 06 det var derför jag fråga.

jag har inte fått några indikationer på att nått ska vara fördraget, där av min andra fråga.

jag tror du pratar om hus saker oting monteras i fabriken o inte har koll på tilbehörsmonterings satsen som finns.
av Frigge
CarMan skrev:
vinga skrev:
CarMan skrev: går det alltså att eftermontera även på MY 06 ?
jag tolkar ditt svar som att du inte har koll på det här :!:

från o med MY07 så går RES att eftermontera. på tidigare modeller kunde man bara montera enkelskörmen i taket, men nu kan man montera i nackstöden.

vad jag vet gäller det från MY07 men du svamla om 06 det var derför jag fråga.

jag har inte fått några indikationer på att nått ska vara fördraget, där av min andra fråga.

jag tror du pratar om hus saker oting monteras i fabriken o inte har koll på tilbehörsmonterings satsen som finns.
Jag har oxå förstått det som att det är möjligt att eftermontera, i 07:orna o inget annat.
Har för mig att det diskuterades på sista Ät:t (C30)

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]