Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Visst kan det vara tätt i någon slang någonstans. Det sitter några omkring tanklocket (insidan mot tanken), Och så finns det en "rundslagningsventil" någonstans som ska "stänga till" så det inte ska komma ut bensin om bilen skulle "börja luta" mer än ett visst antal grader. Rent "teoretiskt" tror jag du skulle kunna blåsa i slangen (med öppet tanklock) och kunna höra det där. Har dock aldrig provat. Sökte efter en bild på var kolkanistern ska sitta men hittade ingen bra. Denna bild visar den under övre kylarslangen bakom "Club" på kylaren. Denna bil är något ombyggd så jag vet inte om detta är "rätta platsen". Det verkar annars som kolkanistern är bland det första som plockas bort när bilarna ska "stylas om" och trimmas. Bilen på bilden har bl.a" öppet sportfilter" och förstärkt framvagn (staget mellan fjädertornen)
kolkanister 940 turbo.jpg
kolkanister 940 turbo.jpg (111.15 KiB) Visad 468 gånger
lennarte skrev:Visst kan det vara tätt i någon slang någonstans. Det sitter några omkring tanklocket (insidan mot tanken), Och så finns det en "rundslagningsventil" någonstans som ska "stänga till" så det inte ska komma ut bensin om bilen skulle "börja luta" mer än ett visst antal grader. Rent "teoretiskt" tror jag du skulle kunna blåsa i slangen (med öppet tanklock) och kunna höra det där. Har dock aldrig provat. Sökte efter en bild på var kolkanistern ska sitta men hittade ingen bra. Denna bild visar den under övre kylarslangen bakom "Club" på kylaren. Denna bil är något ombyggd så jag vet inte om detta är "rätta platsen". Det verkar annars som kolkanistern är bland det första som plockas bort när bilarna ska "stylas om" och trimmas. Bilen på bilden har bl.a" öppet sportfilter" och förstärkt framvagn (staget mellan fjädertornen)
kolkanister 940 turbo.jpg
Jag vet var den ska sitta :wink: Tänkte också att man kunde testa att blåsa igenom slangen. Ska ut o fortsätta så fort solen ger ifrån sig någon extra plusgrad hehe.
På tal om att trimma. Min bil är ju lite lätt trimmad med chip, annan wastegate osv. Har kolkanistern någon funktion när det kommer till prestanda?
Dallaz skrev:. Ska ut o fortsätta så fort solen ger ifrån sig någon extra plusgrad hehe.
Sedan i tisdags har vi officiellt sommar här. Enligt SMHI har det varit +10° eller mer i över 5 dygn i sträck i en ytterligt smal sträcka utmed kusten mellan Göteborg och Hallandsåsen :lol: :lol: :lol: I lördags natt tog det slut.... :( men vi har i alla fall plusgrader på nätterna. Och det kan inte "gå tillbaka" till vår och det kan inte bli höst förrän tidigast den första augusti. Så nu väntar vi bara på sommarvärmen ska komma tillbaka. Vi hade sommarvärme på dagarna den 4, 5, 6 maj (omkring +20°)
NilsO skrev:Och bilen ska bli underkänd på besiktningen om systemet saknas.
Dom kollar (vad jag vet) inte funktionen (aldrig kollat på mina) men det tillhör utrustning som ingår i avgasreningen, eller i alla fall utsläppen från bilen, så det måste nog vara monterat
lennarte skrev:
NilsO skrev:Och bilen ska bli underkänd på besiktningen om systemet saknas.
Dom kollar (vad jag vet) inte funktionen (aldrig kollat på mina) men det tillhör utrustning som ingår i avgasreningen, eller i alla fall utsläppen från bilen, så det måste nog vara monterat
Har besiktat just denna bil utan kolkanister, fästet satt kvar så det syntes ju tydligt att något fattades. Besiktade dock med sportratt och urtagen SRS-lampa också... ;) De är inte så noga hehe.

Hur som helst så blev det ej någon skillnad med kolkanister. Men hann inte göra så mycket mer för jag var ute o körde lite i skogen. Vilket jag inte borde ha gjort med en sänkt bil... Så röret mellan kopplings-cylindrarna gick av, och avgassystemet gick åt helvete. Kopplingen är fixad. Men har lite viktigare saker att göra på bilen nu än att fixa "trycket" i tanken ;)

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]