Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Utkrossaren
andersuw skrev:
Utkrossaren skrev:Hej,

Min V70N, 2004, 2,5T, visar felkoder på avgasrening och ABS. Bägge lampor är tända på panelen. Som den nybörjarmekaniker jag är så köpte jag en OBD-läsaren, men där får man ju inte ut på vilket däck den trasiga hjulsensorn/ringen sitter. Finns det något bra sätt att göra detta eller måste jag betala en fet felsökningsavgift på en verkstad?
Det behöver inte kosta några stora pengar att åka till verkstad och få bilen utläst med rätt läsare. Den delen är snabbt avklarad. Det är om verkstaden sedan behöver felsöka vidare på andra sätt som det kan dra iväg kostnadsmässigt.

Om du berättar var du befinner dig är det tänkbart att du kan få hjälp av någon forummedlem att läsa. En hel del av oss har den läsutrustning som behövs.

Sedan kostar det inte heller några stora pengar att skaffa egen läsutrustning som klarar alla koder. Vi pratar runt tusenlappen eller två lite beroende på exakt hur bra grejer man vill ha och hur enkelt man vill göra det för sig.
Jag (och bilen) bor i Göteborg och tar gärna hjälp av någon snäll medlem i Göteborgsområdet för att läsa av koderna.
av Utkrossaren
Tack för de fina svaren allihop.

Vad gäller OBD:n så tolkar jag det som att många tillverkare följer riktlinjern endast så långt de behöver. Möjligt att man kan tvinga en generisk läsare att få ut mer information, men antagligen är det mer jobb än att att skaffa/låna en läsare som klarar av det direkt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Utkrossaren skrev:
andersuw skrev:
Utkrossaren skrev:Hej,

Min V70N, 2004, 2,5T, visar felkoder på avgasrening och ABS. Bägge lampor är tända på panelen. Som den nybörjarmekaniker jag är så köpte jag en OBD-läsaren, men där får man ju inte ut på vilket däck den trasiga hjulsensorn/ringen sitter. Finns det något bra sätt att göra detta eller måste jag betala en fet felsökningsavgift på en verkstad?
Det behöver inte kosta några stora pengar att åka till verkstad och få bilen utläst med rätt läsare. Den delen är snabbt avklarad. Det är om verkstaden sedan behöver felsöka vidare på andra sätt som det kan dra iväg kostnadsmässigt.

Om du berättar var du befinner dig är det tänkbart att du kan få hjälp av någon forummedlem att läsa. En hel del av oss har den läsutrustning som behövs.

Sedan kostar det inte heller några stora pengar att skaffa egen läsutrustning som klarar alla koder. Vi pratar runt tusenlappen eller två lite beroende på exakt hur bra grejer man vill ha och hur enkelt man vill göra det för sig.
Jag (och bilen) bor i Göteborg och tar gärna hjälp av någon snäll medlem i Göteborgsområdet för att läsa av koderna.
Jag kanske kan läsa ut den i Göteborg lite beroende hur helgens planer tar sig. Men att faktiskt tolka felkoderna gör nog kollektivet här bäst.
av Utkrossaren
Tack för stor hjälp till SBergdahl! :)

Fick först en utläsning med felkoder i första bilagan, så det bör vara hjulsensor/ring vänster fram som trilskas för ABS:en. Vad som är mer oroande är kanske CEM-1A62 och CEM-1A64 koderna som indikerar som borde förklara den lite ryckiga gången och att furhjulsdriften inte "kännts av".

Kommer gå igenom forumet för tips och trix kring dessa, men har någon bra tips direkt när de ser felkoderna uppskattas detta såklart gärna!
Bilagor
Screenshot (27).png
Andra bilagan
Screenshot (27).png (185.79 KiB) Visad 235 gånger
Screenshot (24).png
Första bilagan
Screenshot (24).png (196.46 KiB) Visad 229 gånger
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b