Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Ja när jag ser på hur den är inkopplad verkar du ha rätt i det. Verkar alltså inte vara något annat än en vanlig voltmeter. Och då kan man kanske lika gärna köpa en sån här lite mera low-tech variant: ;-)

http://www.ebay.com/itm/132050832349?_t ... EBIDX%3AIT

En ELM327-klon och lämplig app till smartphonen går ju också bra. Jag har båda liggandes i bilen, tillsammans med en multimeter förstås, i den händelse man får behov av att titta närmare på saker och ting. ;-)

Den övervakning för start/stopp-systemet som jag nämnde (BMS) mäter dock faktiskt strömflödet till/från batteriet. Man får bara se till att koppla en extern laddare rätt (via jordpunkt på bilen, inte direkt via minuspolen) för att det inflöde den ger upphov till skall registreras.
av Stefan62
Svaren i tråden "spårade ur" en aning...

Mitt batteri är placerat i bagageutrymmet - betyder det att det behövs ett speciellt batteri? När jag t ex tittar i Skruvat.se-sortimentet så anges det särskilt om det är för placering i bagageutrymmet...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Nej, helt vanligt batteri. Det går i flera olika storlekar, det är bara vilket skruvhål man använder för fästet som skiljer sig. Största storleken tror jag är ca 35 cm. Vilken storlek som nu är närmast det.
av NilsO
Nej, som SBergdahl skriver så spelar antalet Ah (kapaciteten) ingen roll för funktionen.

Använder man bränslevärmare eller något mer exotiskt tillbehör som drar ström när bilen står avstängd kan man vinna lite på att välja ett med så hög kapacitet som möjligt. Annars spelar det ingen roll så länge batteriet passar rent fysiskt.

Ber om ursäkt för hjälpen med urspårandet :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Högre kapacitet är å andra sidan ingen nackdel heller. Du använder mindre av kapaciteten vid varje startcykel så det bör i teorin slitas mindre och du har lite marginal mot urladdning. Batterier tar mer laddning när de inte är fulla också så ett 100 Ah med 75 Ah kvar kommer att ladda fortare än ett 80 Ah med 75 kvar.
av NilsO
Det finns (små) nackdelar med att ha ett batteri med onödigt stor kapacitet också. Poängen är hursomhelst att värdet spelar ganska liten roll i praktiken – köper man ett batteri med ungefär samma kapacitet som originalet eller det som satt tidigare, så kommer det att fungera utmärkt.
av andersuw
De små nackdelar du tänker på är väl bara det högre priset och den högre vikten för ett större jämfört med ett mindre batteri. Å andra sidan kan det större batteriet förväntas hålla längre, allt annat lika, av det skäl SBergdahl angav.
av NilsO
Nej – det finns andra nackdelar. Men för att undvika att tråden spårar ur igen, så behöver vi kanske inte utveckla det :) Trådstartaren kommer att bli helt nöjd nästan vilket batteri han/hon än köper.
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]