- fre 31 mar 2017, 12:18
#1162566
Tittar man på vilka oerhörda problem VW har haft med sina torrkopplings-DSG så är det ett under att de överhuvudtaget har konceptet kvar. De lådor som används nu är bättre men oj vad det har kostat. Återstår gör också problemet att de inte är särskilt förtjusta i krypkörning (framförallt med släp eller i backe) nu heller. En momentomvandlarlåda med planetväxel är i princip oberörd av sådan körning så länge inte oljetemperaturen drar iväg för långt.
Känns som att DSG mfl var lite av ett test med resultatet att de "konventionella" lådorna tog ett ytterligare steg och gick om igen. Nu har exempelvis Ford en 10-växlad automatlåda också (sitter i Raptor bland annat) som kommer sänka typens förbrukning lite ytterligare.
Känns som att DSG mfl var lite av ett test med resultatet att de "konventionella" lådorna tog ett ytterligare steg och gick om igen. Nu har exempelvis Ford en 10-växlad automatlåda också (sitter i Raptor bland annat) som kommer sänka typens förbrukning lite ytterligare.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i