- sön 04 okt 2020, 21:23
tummen63 skrev: ↑sön 29 okt 2017, 08:30 Hej tack för svaret , jag ska börja med att byta pedallägesgivaren för farthållaren (sitter på bromsservot) då felkoden efter nollning försvinner ett tag när jag rycker lite i kablaget och slår lätt på pedallägesgivaren . Annars så återkommer felkoden ECM-9150 vart tredje gång jag vrider på och av tändningen , behöver inte ens starta bilen .När jag slår lätt på pedallägesgivaren kan jag vrida på och av tändningen fler gånger än tre innan felkoden kommer tillbaka , för det mesta i alla fall . Man borde ju inte ens behöva montera givaren för att testa om det är den , det borde räcka att dra ur kontakten från givaren som sitter i bilen och i stället koppla in den nya givaren och sen nolla felkoden och vrida på tändningen fler än tre gånger . Om inte felkoden kommer tillbaka måste det ju vara den som spökar . Om inte detta är felet ska jag byta potentiometer från ett av spjällen jag köpt från skroten , en är ju alla fall lätt att byta . På den andra måste man löda bort två tampar till motorn . Felkoden ECM-9150 indikerar ju att det kan vara fel på potentiometer 1 , någon som vet vilken av dom två det är . Jag vill även nämna att bilen går hur bra som helst och att jag inte har någon felkod på pedallägesgivaren för farthållaren som också fungerar som den ska . Mitt spjällhus är bytt nytt på Volvo 2012 med nyaste programvara då och har endast gått 3500 mil sedan dess , kostnad då 7100 kr . Spjällhuset som jag i så fall tar potentiometern i från är tillverkat 2014 , det som sitter i bilen är tillverkat 2012 .Var ett bra tag sen, men hur gick det för dig? Löste det sig?
- By borstarmicke