Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

specos skrev:Kontentan är alltså att ur servicekostnadshänseende spelar det ingen större roll vilken motor jag väljer.
Det har inte varit uppe men...är det ingen av ovan motorer som har additivpåfyllning?

Det enda jag noterat som skiljer i kostnader är att AWD-bilarna verkar ha väldigt dyr skatt jämfört med ej AWD...
Vad jag har hört, så har Volvo, till skillnad från Mercedes och VW inte någon addaptivppfyllning, eftersom Volvo inte ställer dina motorer att gå så snålt utsläppsmässigt.. Ja, eller något liknande.. :)
Ilduce77 skrev:
tdsotm skrev:
Lövet skrev:
.

D4 163hk är 5-cylindrig, D4 181hk FWD är däremot 4-cylindrig med nya VEA motorerna.
Ska dock tilläggas att D4 181hk som är AWD är gamla 5-cylindriga motorn!
Finns det verkligen en femcylindrig D4 AWD med 181hk? Hade den inte 163 och sen 190hk? Eller är det kanske bara så på xc60?
Galet nog satte man samma hästar, typ MY15
specos skrev:Kontentan är alltså att ur servicekostnadshänseende spelar det ingen större roll vilken motor jag väljer.
Det har inte varit uppe men...är det ingen av ovan motorer som har additivpåfyllning?

Det enda jag noterat som skiljer i kostnader är att AWD-bilarna verkar ha väldigt dyr skatt jämfört med ej AWD...
Det där med skatten beror till stor del på att man tvingades till automatlåda (gamla 6-steg) ihop med AWD vilket drev koldioxiden i höjden. XC60 som går att få manuell 5-cyl AWD ligger inte riktigt lika högt.
Ilduce77 skrev:
tdsotm skrev:
Lövet skrev:
.

D4 163hk är 5-cylindrig, D4 181hk FWD är däremot 4-cylindrig med nya VEA motorerna.
Ska dock tilläggas att D4 181hk som är AWD är gamla 5-cylindriga motorn!
Finns det verkligen en femcylindrig D4 AWD med 181hk? Hade den inte 163 och sen 190hk? Eller är det kanske bara så på xc60?
Ja det gör det, mina gamla my15 var en sån, i med polestar så gav den 215hk riktigt trevlig bil, dock runt 3500 i skatt på en v60

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]