Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1156072
Kanske inte relaterat till ditt nuvarande problem men jag såg en sak på din bild som jag reagerade på. Du har ett sportluftfilter anslutet direkt på LMM, inte så bra för man borde ha ett rör mellan LMM och filter som bör vara 2 gånger diametern på röret för annars kan LMM skadas.

Mvh GK
#1156500
Kommer lämna den till autotech idag så får vi se vad felkoderna säger. Jag får bränsle till tändstiftet men jag tog ur ett och kollade men antar jag kan börja eliminera bränslesidan men jag ska inte svära på det ändå. Misstänker dock något på tändningsidan alt någon givare men nu vill jag bara ha löst det och få igång den andra bilen
#1156617
Tändspole, fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift dessa saker kan fela, trasig vevaxelgivare gör också att ingen gnista finns. Troligtvis är det fördelaren och rotorn som behöver bytas då dessa oftast glöms bort.
#1156831
Fick svar från Autotech idag, de hade läst ur med VOL-FCR samt en felkodsläsare till och bilen lämnar inga felkoder. Tillbaka till ruta ett då.. fan!

De hade inte tid att kolla på den idag men misstänker något på tändningssidan....

Någon som har en ide? Eller ska man bara börja byta tändspole, säkring... etc
#1157078
Ja kolla över tändningen, förmodligen fördelare och rotorn eller tändspolen eftersom att bilen inte startar alls. Ditt styrsystem i bilen antar hela tiden att tändningsgrejerna är ok vilket är en möjlig orsak till varför inte felkod sätts.
#1157085
Det en motor behöver för att tända är syre,bränsle och värme. Syre kan du väl utgå från att det finns, räcker med lite för att den ska tända till ivf. Bränsle fanns ju fram till stiften, det hade du kollat. Kvar är då värme som kommer från stiften. Tänder den dåligt eller inte alls på en cylinder borde felet vara mellan fördelaren och stiften och tänder den inte alls så borde felet vara före fördelaren eller i fördelaren.
Tycker det var lite dåligt av verkstaden att inte hjälpa dej men du kanske bara bad dem läsa ut felkoder och de gjorde det du bad om.
#1157161
Jag bad egentligen bara verkstaden att läsa ur felkoder å de kollade inte bara det utan även att bränslet kom fram, så ingen skugga på de. De hade inte tid med mer och talade om det innan.

Har en polare som är en jävel på att skruva som kommer ner imorn å hjälper mig, han är övertygad precis som ni att det är på tändingssidan å har skruvat ner samtliga delar som kan tänkas fela från en v70 som han har, så förhoppningsvis får jag fart på femman imorn.

Tack alla som svarat, återkommer hur det gick.
#1157490
Skruvat lite idag, var en del fukt (kondens) i fördelningslocket samt rotorn såg slut ut. Båda byttes då även locket hade ett skadat stift. Bilen drog igång direkt å starta jätte fint MEN...

...så klart ett men. Efter någon km körning så började han gå sämre, allt togs isär igen. Problemet med bilen lokaliserat, han läcker vid packboxen/oljetätningsringen vid kamaxemn å han trycker vatten/bildas kondens i rotorn å kåpan. Ser ut som oljetätningsringen vid kamaxeln är boven. Han srartar nu men går på 4 cylindrar.

Får vi se om ny ring ger ett förlängt liv.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]