Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Däremot går S80 V8 bättre på 98 oktan är ju inte mirakelskillnad direkt men bilen växlar lite mjukare och motorn går mjukare, förbrukningen sjunker inte nämnvärt jämfört med 95 då gasresponsen blir lite bättre på 98 och mer tryck i motorn särskilt på höga varv så man gasar mer ;) Räknar man kronor & ören går ju absolut inte 98 hem längre rent ekonomiskt då prisskillnaden ofta är ca 1 krona mer. Möjligt att 98 oktan är lite mer skonsamt mot bränslepumpen. På västkusten säljer Preem 98 oktan oftast helt utan etanolinblanding. Men absolut går bilen utmärkt att köra på 95 också. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av jonko
Mikeys skrev:
Flajjan skrev: När vi för något år sedan körde genom Europa med bilen så tankade jag Shell Vpower diesel - det var en märkbar skillnad, både i prestanda men framförallt i förbrukning.
Man har finare asfalt nere i Europa än i Sverige (Samt på många ställen färre kullar), vilket ger lägre förbrukning och mindre friktion (?) vilket kan göra att man upplever bättre prestanda. När jag var i Tyskland för lite över ett år sedan fyllde jag Volvon med billigaste dieseln jag hittade på något bonnställe ute på vischan, och på den tanken snittade jag under 0.4. En siffra jag aldrig varit i närheten av i Sverige, trots att jag försökt mig på ännu försiktigare körning. Jag fyllde tanken igen vid samma pump precis innan jag lämnade landet för färjan hem till Sverige, och hemma på våra grova bullriga vägar kändes bilen segare igen och drog något mer, trots den magiska tyska "mirakeljuicen" i tanken.

Att vi har skitbränslen i Sverige tror jag inte en sekund på, det är snarare att vi har andra förhållanden.

Europeisk diesel har högre energiinnehåll än svensk (mk1), den svenska är dock något miljövänligare än den europeiska. Så nej det är sannolikt inte yttre omständigheter eller placebo som ger en lägre förbrukning under Europaturnén.

Jag får lämna en liten reservation för att jag lämnade branschen för några år sen och det kan ev ha förändrats sen dess.
av Flajjan
andersuw skrev:
Flajjan skrev:När vi för något år sedan körde genom Europa med bilen så tankade jag Shell Vpower diesel - det var en märkbar skillnad, både i prestanda men framförallt i förbrukning.
ADAC har testat och fann att såväl prestandaförbättringen som förbrukningsförbättringen genomsnittligt låg i storleksordningen tre procent. Alltså inte värt den ganska dryga merkostnaden.

https://www.adac.de/infotestrat/tanken- ... geId=49341
Flajjan skrev:det finns mycket skitbränsle i Sverige..
Såsom till exempel ...?
Exakt vad det är kan jag inte svara på eftersom jag inte säljer bränsle, men jag har märkt skillnad mellan Sverige och Europa - eftersom bränslet i Europa har med energi, är inte lika utblandat som i Sverige.

På min båt har jag märkt skillnad mellan olika tankningar, skillnaden har varit som tydligast när tankarna nästan varit tomma och jag hivat i ung en kubik.
Användarvisningsbild
av mobe
Kan nästa lova att alla biltillverkare rekommenderar 98 oktan. Volvo vet jag rekommenderar 98 oktan just för att få maximal effekt och lägre förbrukning.
av JES1
Borde stå en rekommendation i instruktionsboken. För T6-motorn står det något i stil med "98 oktan for inspirerad körning, men 95 räcker för vanlig körning".
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kan inte ordagrant vad det står i instruktionsboken för S/V60 Polestar. Men det är något i stil med att man ska tanka 98 men att det går att tanka 95 i undantagsfall.
av JES1
Tittade precis i manualen för min T8:
"Använd endast bensin från välkända tillverkare. Fyll aldrig på bränsle med tveksam kvalitet. Bensinen ska uppfylla normen EN 228.

95 RON kan användas vid normal körning.

98 RON rekommenderas för maximal effekt och lägsta bränsleförbrukning.

Vid körning i varmare klimat än +38 °C rekommenderas högsta möjliga oktantal för bästa möjliga prestanda och bränsleförbrukning."

Detta är ju då för T6 motorn.
Användarvisningsbild
av Rillee
Macken som jag brukar tanka har inte 98
av Lövet
Hur ofta är det varmare än 38 grader i Sverige? 98 är ett knackningsskydd, ingen magi.
Byte Xenon V70 -08

Misstänker att det är det man får […]

Nästa elbil från Volvo?

Fast nya EX60 för 700 000 kr borde må[…]

Antisladd lampan brukar vara den som tänds f&[…]

Vad är det för plastburk som sitter prec[…]