Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Cox skrev:Bild vart inhandlar jag Bibeln.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bibeln ja den måste man ha.
Man ser ut som om man varit i Sundsvall o slagits när man är klar...
men nu så bär det iväg till jobbet
oldtimersmc skrev: Du behöver även en garage domkraft för att kunna höja och sänka motorn vid de olika momenten (för att kunna komma åt) och för att hålla upp motorn när du tar bort motorfästet på framsidan (kamrenssidan)
I vilket moment behöver jag höja respektive sänka motorn?Eller är detta specifikt för just din motortyp?Själv har jag en 5-cyl bensinare B5254T6.
Vet inte men om det ser ut som på min så måste du det för att komma åt, bäst är att köpa en mekhandbok då brukar det stå ex alla moment som är specifika för bensinare + annat av intresse.
Utan den boken så gör jag ingenting, det är det första jag köper när jag byter bil.
Alltid bra att ha ngt att konsultera när man står där.
På "oljebrännarmotorn" så sitter övre höger mororfäste ( set sittande bakom ratten) fast i motorn och bör bort och då har motorn inget stöd på den sidan dvs ramlar ner så långt det går= inte bra.
Antar att det finns en liknade lösning på bensinaren.
Men å andra sidan så mekar man så har man en garagedomkraft
DTJ skrev:Tyvärr finns ingen Haynes till våra femcylindriga FT-motorer, inte på gång att göra någon heller.
Har frågat Haynes, men det bör vara samma procedur som till V40 4 cyl. bensin
Det förklarar varför jag inte hittat någon.Har suttit och letat efter denna Haynes-utgåva på nätet en stor del av kvällen utan framgång,av förklarliga skäl.
DTJ skrev:Tyvärr finns ingen Haynes till våra femcylindriga FT-motorer, inte på gång att göra någon heller.
Har frågat Haynes, men det bör vara samma procedur som till V40 4 cyl. bensin
Volvo har ju lite som tradition att köra samma koncept på sina 4-5 cylindriga motorer men vågar ej råda då jag inte är säker på hur det ligger till med just dessa.Efter samgåendet med Ford så körde man ju med lite olika applikationer men å andra sidan så brukar det mesta vara självmarkerande, man "ser" hur man skall göra om man är van att meka.
DTJ skrev:men å andra sidan så brukar det mesta vara självmarkerande, man "ser" hur man skall göra om man är van att meka.
Hade "det mesta varit självmarkerande", så hade det nog inte funnits någon marknad för Haynes. Bytte själv oljefilterhuset för något år sedan och där var det en jävla skillnad mellan "ett självmarkerande" tillvägagångsätt och relevanta instruktioner, kan jag säga.

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

webasto doserpump v70n 07

Hej. Doserpumpen till dieselvärmaren gick s&[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]