Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MurreR
MarcusJ skrev:
VolvoB20 skrev:
MarcusJ skrev:Jag skaffade BSR till min gamla Saab 9-5.
Resultatet var minst sagt ojämnt. Ibland märkligt beteende från motorn efter det, så jag fick programvaran analyserad. Resultatet var inte trevligt alls. Programmet var fullt av genvägar, vitala säkerhetsfunktioner i motorstyrningen var antingen avstängda eller hade fått gränsvärden så höga att de i praktiken inte fungerade alls. Förtroendet för BSR har för.min egen del varit totalt obefintligt sedan dess.
Så är det väl, ska man maxxa prestanda till det yttersta så bilen går som en raket så får man ju tumma på en hel del och istället överlåta till föraren att köra på ett sätt så det håller ihop (ett tag i alla fall)

Med polestar blir ju höjningen moderat men du kan fortsätta köra som en idiot.
Nej, så ska det absolut inte vara.
Prestandan blev inte särskilt bra heller, men efter en programmering utförd av någon som verkligen vet vad han gör fick bilen väldigt mycket bättre prestanda och körbarhet samtidigt som säkerhetsfunktionerna inte försämrades. Jag hade en Saab 9-5 2,3T/220 hk som med rätt programvara lämnade närmare 270 hk på bensin och 250 hk på E85. Dessutom stabilt, jämnt och fint, med inga problem alls att köra på valfri bensin/etanolblandning. Autobahn sommartid var inte heller några bekymmer, medans BSR lyckades få min bil att gå som en potta skit på svensk landsväg. Kort sagt, i just mitt fall betedde sig BSR som klåpare, och deras programvara kommer inte i närheten av mina bilar igen.
Vad gjorde bsr åt saken när du påtalade problemet/missnöjet för dem?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
MurreR skrev:Vad gjorde bsr åt saken när du påtalade problemet/missnöjet för dem?
Det vanliga. Alltså ingenting annat än menade att bilen inte var mekaniskt helt frisk eftersom det inte är något fel på deras programvara, vilket då måste bevisa att det var min bil det var fel på... Cirkelargumentation är ganska svårt att motbevisa. Jag gick igenom bilen ett flertal gånger, sedan blev jag erbjuden att låta analysera programvaran av min bekant. Det innebar att jag lät honom läsa av och göra en kopia av programmet, vilket BSR's försäljningsvillkor inte tillåter. Så när det var gjort gick det ändå inte att klaga hos BSR mer. Jag såg ju hur dåligt programmet var, och vilka risker jag utsatte motorn för, så jag bestämde mig för att inte köpa något av dem mer. Dyra läropengar, men så är det ibland. Att andra inte har några negativa erfarenheter av BSR säger jag ingenting om, jag kan bara tala för mig själv. Men jag undrar hur många som låtit analysera programvaran.
av Lövet
10 år sedan du trimmade den bilen misstänker jag?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Lövet skrev:10 år sedan du trimmade den bilen misstänker jag?
Ja, något ditåt. Förhoppningsvis har saker utvecklats till det bättre sedan dess, men ändå.
Hurså?
Användarvisningsbild
av snepo
MarcusJ skrev:
Lövet skrev:10 år sedan du trimmade den bilen misstänker jag?
Ja, något ditåt. Förhoppningsvis har saker utvecklats till det bättre sedan dess, men ändå.

Hurså?
Om många har/haft problem med BSR,tror jag inte de skulle finnas längre. Dåligt rykte sprider sig snabbt.
av OssianF
Har kört BSR på en S70 T5, en S60 D5, en XC60 2,4D och kör nu en S80 T6. Som sagt all med BSR-trim. Har inte haft ett enda fel eller något som helst problem.
av Desmodue
Jag har Polestar och automat.

Det är inte bara effekt/vrid utan hela bilen går så mycket bättre.
Automatlådan och gaspedalen är ju helt omprogrammerad, det är mycket som är mycket bättre hur lådan beter sig.

Jag är helt såld på Polestar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MarcusJ skrev:
VolvoB20 skrev:
MarcusJ skrev:Jag skaffade BSR till min gamla Saab 9-5.
Resultatet var minst sagt ojämnt. Ibland märkligt beteende från motorn efter det, så jag fick programvaran analyserad. Resultatet var inte trevligt alls. Programmet var fullt av genvägar, vitala säkerhetsfunktioner i motorstyrningen var antingen avstängda eller hade fått gränsvärden så höga att de i praktiken inte fungerade alls. Förtroendet för BSR har för.min egen del varit totalt obefintligt sedan dess.
Så är det väl, ska man maxxa prestanda till det yttersta så bilen går som en raket så får man ju tumma på en hel del och istället överlåta till föraren att köra på ett sätt så det håller ihop (ett tag i alla fall)

Med polestar blir ju höjningen moderat men du kan fortsätta köra som en idiot.
Nej, så ska det absolut inte vara.
Prestandan blev inte särskilt bra heller, men efter en programmering utförd av någon som verkligen vet vad han gör fick bilen väldigt mycket bättre prestanda och körbarhet samtidigt som säkerhetsfunktionerna inte försämrades. Jag hade en Saab 9-5 2,3T/220 hk som med rätt programvara lämnade närmare 270 hk på bensin och 250 hk på E85. Dessutom stabilt, jämnt och fint, med inga problem alls att köra på valfri bensin/etanolblandning. Autobahn sommartid var inte heller några bekymmer, medans BSR lyckades få min bil att gå som en potta skit på svensk landsväg. Kort sagt, i just mitt fall betedde sig BSR som klåpare, och deras programvara kommer inte i närheten av mina bilar igen.
Självklart ska bilen gå fint även med trim och inte som en påse nötter.

Men ska man maxxa prestanda måste man tumma en del på säkerheten, tex tar man bort momentspärren på låga växlar och vid växling kan man kapa 0-100 rejält, speciellt om man har AWD så man får ned vrid/effekeni backen, men självklart kommer det fresta drivlinan om man kör vårdslöst.

Samma med insprutningen, under fullgas på en diesel kan man spruta in mer/tidigare och höja effekt7vrid rejält, men det ger mer sot som frestar partikelfiltret om man kör många fullgasrepor.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StefanN
Desmodue skrev:Jag har Polestar och automat.

Det är inte bara effekt/vrid utan hela bilen går så mycket bättre.
Automatlådan och gaspedalen är ju helt omprogrammerad, det är mycket som är mycket bättre hur lådan beter sig.

Jag är helt såld på Polestar.
Det är bara på VEA som Polestar ändrar i automatlådans program.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]