Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Om det kommer ström hela vägen fram till motorerna, men motorerna fortfarande inte ger något liv ifrån sig, så är ju motorerna slut.
Nu var det ju spänning som mättes och spänning kan komma fram trots att ingen ström passerar i kretsen. Sättet att kolla det är att ansluta multimetern för spänningsmätning och sedan trycka på fönsterhissknappen, dyker då spänningen så kan du ha ärg i kontaktsycken eller annan dålig kontakt. Du har då vad man kallar spänningsfall.

Mvh GK
gnestakalle skrev:
Lucif3r skrev:Om det kommer ström hela vägen fram till motorerna, men motorerna fortfarande inte ger något liv ifrån sig, så är ju motorerna slut.
Nu var det ju spänning som mättes och spänning kan komma fram trots att ingen ström passerar i kretsen. Sättet att kolla det är att ansluta multimetern för spänningsmätning och sedan trycka på fönsterhissknappen, dyker då spänningen så kan du ha ärg i kontaktsycken eller annan dålig kontakt. Du har då vad man kallar spänningsfall.

Mvh GK
Det var just spänningen jag kollade! Tog lös kontakten från fönstermotorn och kollade spänningen med en multimeter på självaste kontakten då jag tryckte på fönsterknappen, fick över 12 volt
av Kena
Kathadrix skrev:
gnestakalle skrev:

Mvh GK
Det var just spänningen jag kollade! Tog lös kontakten från fönstermotorn och kollade spänningen med en multimeter på självaste kontakten då jag tryckte på fönsterknappen, fick över 12 volt
:-)-) Det var därför jag undrade om motorn var ansluten när du mätte att du hade spänning :D
Såhär typ 9 månader senare funkar hissarna igen. Fixade det flera månader sedan men ville bara uppdatera för dem som råkar kika in här,

Självaste panelen med knappar funkar men hissarna funkade alltså inte, lösningen var att ta upp varje hiss i varje dörr (Först dra av självaste huset för motorn, 4 skruvar, sedan vrida ur självaste motorn, och sedan vicka lös plast-delen där kolet samt kontakten ligger). Jag noterade att kolet på de hissar som inte funkade nästan var slut, och på en av hissarna var kolet faktiskt kneckt av på mitten.

Jag bytte motorn och plastmackapären och sedan funkade alla hissar igen. Nog kommer man undan med att bara byta en av grejerna men det garanterar ju inte att den andra delen är i gott skick även fast den börjar funka igen :)
LÖST,
fixade felen flera månader sedan men tänkte skriva in här iaf om andra sätts ut för samma.
Tog av dörrsidan samt skruvade av "hylsan" som sätts ovanpå fönsterhissen, och drog ur bägge motorn samt självaste plastkontakten på fönsterhissen, då den håller i kolet som gått slut. Bytte bägge delarna mot sådana med kol kvar på och de funkar hur bra som hellst.
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]