Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cimmen
Hur är det på S40/V50 som har elektronisk nyckel? För visst har dom det?!?!
Användarvisningsbild
av CarMan
Cimmen skrev:Hur är det på S40/V50 som har elektronisk nyckel? För visst har dom det?!?!
där är det ett elektroniskt lås som övervakas av givare. har du ett felaktigt värde så låser inte låset uppsig o du kan inte starta bilen.

låset måste låsa uppsig först & sen kan bilan startas.

jag har inte hundra koll på den exakta upbyggnaden i systemet.
men låset är inte styrt av "fasta" signaler, uten det är data med delande, så du kan inte råka ut för att nån kabel blir jordad av mistag o på det sättet låser ratt låset
av Hellrider
CarMan skrev:
Cimmen skrev:Hur är det på S40/V50 som har elektronisk nyckel? För visst har dom det?!?!
där är det ett elektroniskt lås som övervakas av givare. har du ett felaktigt värde så låser inte låset uppsig o du kan inte starta bilen.

låset måste låsa uppsig först & sen kan bilan startas.

jag har inte hundra koll på den exakta upbyggnaden i systemet.
men låset är inte styrt av "fasta" signaler, uten det är data med delande, så du kan inte råka ut för att nån kabel blir jordad av mistag o på det sättet låser ratt låset
Jag har inte heller kollat upp konstruktionen,,men man funderar ju lite på det,med tanke på hur bra scu å scl´n är på dessa bilar eller hur?
av Marbas
Men frågan som är intressant är ju om låset kan "slå igen" under tiden man kör. Om det är ett fel på någon givare samt mjukvaru fel så kan väl teoretiskt låsmekanismen slå igen, eller? Hoppas att man har gjort systemet "failsafe" så att det inte kan hända (troligen har man det). Tydligen så har inte alla biltillverkare gjort systemet "failsafe"...
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har inte 100 koll som jag skrev tidigare, men som Hellrider skrev så har det varit vissa problem på V50 & då har bilen haft problem med en av givarna som ska känna av ratt låsets position.
bilen själv har då gått i safe mod & då rör den inte rattlåset & går heller inte att starta.
så sysyemet har fungerat utmärkt.

jag har svårt att tänka mig att ett mjukvaru fel kan bli av den karaktären så att den skickar exakt detta komando + att man samtidigt rätt komando hårdvaru vagen, för jag tror att man gör dubbel komunikation, både nätverk & hård lina. (man jag har inte tittat på det.)

sen vist hyper taoretiskt så kan ju allt hända, men det krävar ju lika sanolika beräkningar som i TV reklmen för ett vist försäkringsbolaag ;-)

Typ att flera saker ska gå söner ine i enhetan & samtidigt hamna på exakt fel ställen, i hopp med att nån kabal pajer & ena siknalen får klar teckan....
av Marbas
Finns det något kontrollorgan som kontrollerar att säkerhetsfunktioner fungerar i en bil? Tänker då på att det borde finnas någon oberoende organisation som kanske tittat på lösningen runt just rattlåset då ett fel i denna mekanism kan innebära katastrofala följder. Jobbar själv inom järnvägsindustrin, och där är det grymma kontroller på allt, inte bara hårdvara och mjukvara utan även hur man jobbar inom företaget, hur man följer upp fel, vilka dokument som skapas osv... Borde finnas något liknande inom bilindustrin...

Åter till rattlåset, själv är jag övertygad om att det aldrig slå till under körning, men har inga belägg för detta. Om det skulle inträffa skulle det vara illa, inte bara för föraren, utan även för Volvo som framstår som en oseriös och tillverkare av farliga bilar.
Användarvisningsbild
av CarMan
Marbas skrev:Finns det något kontrollorgan som kontrollerar att säkerhetsfunktioner fungerar i en bil? Tänker då på att det borde finnas någon oberoende organisation som kanske tittat på lösningen runt just rattlåset då ett fel i denna mekanism kan innebära katastrofala följder. Jobbar själv inom järnvägsindustrin, och där är det grymma kontroller på allt, inte bara hårdvara och mjukvara utan även hur man jobbar inom företaget, hur man följer upp fel, vilka dokument som skapas osv... Borde finnas något liknande inom bilindustrin...

Åter till rattlåset, själv är jag övertygad om att det aldrig slå till under körning, men har inga belägg för detta. Om det skulle inträffa skulle det vara illa, inte bara för föraren, utan även för Volvo som framstår som en oseriös och tillverkare av farliga bilar.
jo det finns. Bilprovningen! dom har en enda upgift o det är att se till att vi har trafiksäkra bilar på våra vägar, alla kontroller har i grund o botten en tanke, som går att hänvisa till säkerhet eller miljö. (även om man i stundens hetta kan tro att dom säter en 2:a bara för att jävlas)

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]