Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hellrider
P1800 skrev:Vet inte vad som hänt. I morse tände läslampan på samma sätt som igår kväll. Inegt knappande gjorde någon skillnad - bara att ratta iväg med lampan lysande. Så hände det: vid start i en korsning duckade varvtalet, inte gubbstopp men nära på, och se lampan slocknade. Något får mig att tro att problemet påverkas av spänningsnivån. Resten av dagenhar jaghafr nöjet att köra bilen utan oönskad läsbelysning. Det har gått bra tre turer så här långt.

Låt se vad som händer imorgon...

CAN-bus, det vore intressant att ta del av dina teorier!
det är egentligen ganska meningslöst att ta del våra teorier,det bästa du kan göra är att åka till verkstad å felsöka,du kan ju lika gärna bli fattig om du byter panelen själv,och så visar det sig att det inte är den,utan backspegeln som gett upp..
Om du ändå ska snurra lite själv så kolla om du har felkoder på uem i dim´et tryck hysteriskt på bakdimljusknappen medans du håller inne read knappen på blinkersspaken med nyckel i läge II,bläddra fram till du ser uem å kolla vad den säger
Användarvisningsbild
av CarMan
du har ett ganska lätt diagnoserat fel.
det är fel i tak konsollen, inte UEM, uten den enhet som lamopr & knappar sitteri.

ta ner den o kolla så den ej är vatten fyld.
är den torr & felet kvarstår, så behöver den bytas.

knapparna går inte som tradisionella strömbrytare, utan det är 2 kablar till dessa 3 knappar. olika mombinasioner av detta ger olika funktioner.

tilexempel så ger en knapptrycken på båda de yttre knaparna samtidigt, samma komando som att trycka på mitten kvappen.

det går en kabel till varje av dom yttre knapparna & den mittre har båda dessa...
av Hellrider
CarMan skrev:du har ett ganska lätt diagnoserat fel.
det är fel i tak konsollen, inte UEM, uten den enhet som lamopr & knappar sitteri.

knapparna går inte som tradisionella strömbrytare, utan det är 2 kablar till dessa 3 knappar. olika mombinasioner av detta ger olika funktioner.

tilexempel så ger en knapptrycken på båda de yttre knaparna samtidigt, samma komando som att trycka på mitten kvappen.

det går en kabel till varje av dom yttre knapparna & den mittre har båda dessa...
jaja vi får la se,jag har iaf haft bilar där uem gjort så innerbelysningen ballat ur,men aldrig att belysningskonsollen varit kass,men det skulle ju kunna vara så att eftersom att du har taklucka att det läcker in vatten.men ser den torr ut så hade jag passat mig för att byta grejerna själv då du kan bli fattigare än att lämna in den
av Frigge

Ja jag håller med, det verkar troligast att det är den.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hellrider skrev:

jaja vi får la se,jag har iaf haft bilar där uem gjort så innerbelysningen ballat ur,men aldrig att belysningskonsollen varit kass,men det skulle ju kunna vara så att eftersom att du har taklucka att det läcker in vatten.men ser den torr ut så hade jag passat mig för att byta grejerna själv då du kan bli fattigare än att lämna in den
En belysnigskonsoll kan väl inte kosta många kronor att byta.
av Hellrider
VolvoB20 skrev:
Hellrider skrev:

En belysnigskonsoll kan väl inte kosta många kronor att byta.
nä inte i arbete,men i mtrl skulle det säkert kunna kosta en del,å eftersom det är elprylar så kan det ju vara svårt att lämna tebax,bättre låta verkstan kolla så slipper man kasta pengar i sjön
av CANBus
Tjo, ok du har den gamla sortens takkonsoll..
Det är helt rätt att det är flera kablar till knapparna, och det blir olika ljuskombinationer om man trycker olika knappar samtidigt, det är billigare att göra så.
det som är grejjen med gamla konsollen är att jordbanan brinner av i kretskortet, eller glappar då det är en sepparat jordkabel till konsollen.
försvinner jordpunkten så får man bakströmmar och nu kan elektroniken(UEM) inte skillja på vilken lampa som är belägen var eller vilken som ska lysa, du kan nu heller inte släcka någon lampa för kommandot "stänga av" känns inte igen, du får sådana skumma fenomen som du beskriver om jorden försvinner, lampor tänds liksom på känn så där...
Användarvisningsbild
av P1800
Tack all ni som svarat! verkligen många bra svar. Det känns bra att få lite uppfatnning omvad det kan vara som ör fel innan man ställer in bilen på verkstan. Det känns verkligen olustigt med intermittenta elfel.

Det låter ju bra att det bör vara lätt för verkstan att hitta den felaktiga komponenten. Det blir lite knivigt att få detta åtgärdat före julresan. Just nu fungerar det som det ska igen. Jag får chansa på att det klarar sig en vecka till.

Det är nog rätt att man inte ska försöka sig på detta själv. Elprylar kan ju kosta en hel del.

Någon som vet vad en ny enhet kan kosta? Är det meningsfullt att kolla på skroten?

Om det är kretskortet som brinner av så kanske man kan löda in en bygel? Hur får man förresten loss enheten? Går glaset att pilla ur med skruvmejsel? Enlig Haynes rep. bok ska man kunna göra det, men armaturen på deras bilder ser annorlunda ut med två glas istället för ett som i min bil.

Det blev många frågor det här - någon som orkar svara?
av CANBus
"brinner av" kanske är fel ord i betydelsen jag menar.
men glappar jorden så blir det för högt motstånd vid kabelanslutningen, den blir för varm och kan med tiden bränna upp kontaktytan.
troligast är kontaktfel orsakat av smuts eller vatten/kondens bland annat.
Hej,

Hittade min gamla tråd av en händelse. Jag skulle ju kunna berätta vad som hände sen:

Det var svårt att hitta tid för att lämna in bilen och ett par dagar senare hade problemet försvunnet och har peppar peppar inte återuppstått på två år. (Återstår att se om det funka imorgon då man gjort ett sånt påstående...)
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]