Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Problemet som jag ser det med att inte köra med en originalinstallation med Volvos mjukvara är hur man styr klimatsystemet att ställa om till Recirkulation, Max värme, samt fläkten på hög.

Hur funkar sånt på en icke-original eftermarknads-pryl, Typ Webasto-brännare eller bara SMS-styrning av Volvo original?
Finns det mjukvara man kan ladda i för detta och en typ I/O-ingång någonstans som säger åt bildatorn att ställa in värmning?
Tänkte bara ge dig ett alternativ, får man till en originalinstallation är givetvis det snyggast, har bara eftermonterat en Webasto i en kompis Land Rover Discovery, han fick med en dosa som hette FanControl någonting som vi fick strömsätta separat och kopplade in på CAN bussen i en kontakt vid AC:n under handskfacket, den verkade vara universell och på kartongen stod att den klarade ett par olika standarder för CAN bussöverföring. Fanns en USB kontakt för konfigurationen.

Original kan väl bara värmaren styra fläkthastigheten? Tror inte den kan ändra värmeläge/recirkulation, någon som vet?
Finns några eftermarknadsfjärrstarter, GSM-start heter väl en som pluggas in i OBD2porten, finns trådar här på forumet.

Är väl bara att höra med Webasto vad som finns. Dessutom får man säkert bättre support runt Webastos el- och monteringssatser om något krånglar, när jag rev ur min dieselvärmare och ville ha hjälp med felsökning och försökte förstå systemen runt den märkte jag att Volvoverkstäderna hade noll koll på värmaren och dess funktioner och uppbyggnad när man började ställa lite för svåra frågor...
Volvo har ju en egen styrprogramvara i sin variant av värmarna så Webasto/Eberspächers diagnostikinstrument är oanvändbara och kommunikationen mellan bil och värmare svår att felsöka vid strul, ett VIDA/DICE system var användbart...
P210 skrev:Original kan väl bara värmaren styra fläkthastigheten? Tror inte den kan ändra värmeläge/recirkulation, någon som vet?
Jodå, värmaren (eller rättare sagt CEM via CCM) styr även spjällägena. Det finns även en parameter i VIDA med vars hjälp man om man vill kan ändra luftfördelningen golv/defroster när värmaren används.
P210 skrev:Finns några eftermarknadsfjärrstarter, GSM-start heter väl en som pluggas in i OBD2porten, finns trådar här på forumet.
De som pluggas in i OBD-uttaget funkar mig veterligen inte i den här bilgenerationen. För att fjärrstyra värmaren behövs en AEM (Accessory Electronic Module) och programvara till den. Alla fjärrstarter utom den Minicall-baserade fjärrstart Volvo tillhandahöll i ett tidigt skede startar sedan värmaren genom att jorda stift B3 på AEMn och stoppar den genom att bryta samma jordförbindelse. Själv har jag den här GSM-baserade fjärrstarten:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... elektronik

Man kan också ganska lätt bygga en själv. Allt som behövs är ett GSM-styrt relä som jordar det aktuella stiftet på AEMn när värmaren skall startas och bryter den jordförbindelsen när värmaren skall stoppas.
P210 skrev:Volvo har ju en egen styrprogramvara i sin variant av värmarna så Webasto/Eberspächers diagnostikinstrument är oanvändbara och kommunikationen mellan bil och värmare svår att felsöka vid strul, ett VIDA/DICE system var användbart...
Det är ju en klar fördel för Volvo originalvärmare att den kan felsökas med VIDA/DiCE. Den utrustningen finns det ju all anledning att ha inte bara med tanke på värmaren utan på allt mekande med bilen. Att behöva ett särskilt diagnostikinstrument för just värmaren verkar ju mindre bra.
Det går att komma ganska billigt undan. Jag skruvade loss en komplett värmare på en självplocksskrot och fick ge 650 kr för den. :-)-)
(se "motorvärmare bränsledriven", http://www.delplocken.se/Bollnas/Prislista )
Tyvärr är det svårt att i förväg veta vilka bilar som har värmare, och de bensindrivna varianterna är lite ovanligare...

Demontera en värmare var inga problem alls när jag väl sprang på en. Gäller att man får med sig allt bara.
Lossa värmaren komplett med fästen och koppla loss el- och bränsleanslutningen. Lossa vattenslangarna uppe i motorrummet och låt dessa följa med värmaren ut.

Sen är det dags för bränsleröret som löper längs balken under motorn. Det kan vara lite jobbigt att få ut då det är många böjar... Se till att få med clipsen till röret också.
Efter röret har du en slang som ligger i en plastränna under golvet, tillsammans med motorns bränsleledning.
Sen är det dags att lossa bränslepumpen. Borra ur nitarna så du får med dess monteringsplåt också. Efter detta har du en kort slang upp till tankarmaturen tillsammans med elen till pumpen.

Lossa luckan under baksätet och knäppt loss slangen från armaturen. Dra nu upp det lilla "sugröret" ur anslutningen.
Borra upp ett nytt hål i din armatur, och montera allt i omvänd ordning som man säger. :D

Brukar vara en god idé att serva och göra rent värmaren innan den monteras.

En forumsmedlem hjälpte mig sen att få in programvaran mot en kostnad som var lägre än vad Volvo tar. Värmaren kan dock alltid provköras manuellt i VIDA om man har tillgång till detta.
Mabuse skrev:Så här svarar Rejmes i Örebro:
"Då inte din bil är förbered för bränslevärmare så är det väldigt omfattande arbete att eftermonterade den tyvärr.
Skulle gissa runt 25-30000kr då även ny bränsleledning vattenslangar samt kablage måste dras.
Förslag är att prata med El och diesel som ev kan montera en mer universal modell."
Efter lite mail-konversation med lokala El- och Dieselinstallation ville de också ha ~25'000:- för en nyckel-klar Webasto-installaion.
Så jag antar att den går bort också. Det är åtminstone dubbelt så mycket som jag kan tänka mig att lägga ut.

andersuw skrev:Sedan finns det också GSM-baserade fjärrstarter som inte är Volvo original men funkar alldeles utmärkt ändå. Jag har själv en sådan i min 02:a. Se den här parallella tråden för vidare info:

viewtopic.php?f=19&t=132001#p1140398
Tråden i svxc-forumet är snart 10 år gammal, den där modulen som tysken hade knåpat ihop hittar jag inte längre.
Men det gör nog inte så mycket, jag tror jag såg en liten GSM-modul på Biltema som skulle kunna fungera.
Alla fjärrstarter utom den Minicall-baserade fjärrstart Volvo tillhandahöll i ett tidigt skede startar sedan värmaren genom att jorda stift B3 på AEMn och stoppar den genom att bryta samma jordförbindelse.
Lysande! Med denna info skulle man ju i så fall till och med kunna ansluta en Rapsberry Pi med röststyrning... :-)-)
(teoretiskt, alltså. Så bra programmerare är jag inte...)
Jag undrar om jag inte redan har en AEM i bilen. Jag får fråga nästa gång jag har med Volvo-verkstaden att göra.
johnnype skrev:Var det inte jag som programmerade? :D
Det är ju så klart ett alternativ. Sunne ligger ju inte längre än att jag kan göra det på en dagstur, om du är intresserad av att hjälpa mig?

Det ser i alla fall ut som om det blir en original-Volvo-installation. Nu när jag vet att det blir relativt lätt att fjärrstyra den.
Mabuse skrev:Tråden i svxc-forumet är snart 10 år gammal, den där modulen som tysken hade knåpat ihop hittar jag inte längre.
Men det gör nog inte så mycket, jag tror jag såg en liten GSM-modul på Biltema som skulle kunna fungera.
Hmm. Så vitt jag vet har den bara sålts via den mejladress som finns i tråden, i alla fall på den svenska marknaden. Så man lär inte kunna veta om den fortfarande finns att tillgå utan att skriva och fråga.
Jag undrar om jag inte redan har en AEM i bilen. Jag får fråga nästa gång jag har med Volvo-verkstaden att göra.
Om du har parkeringshjälp bak och den är fullt integrerad med bilens ljudsystem (d.v.s. det vanliga stereoljudet dämpas när parkeringshjälpen behöver pipa och det är stereon som svarar för pipandet) har du sannolikt en AEM, annars sannolikt inte. AEMn används i huvudsak bara för två saker: fjärrstart av värmare och parkeringshjälp bak. Det är ju också rätt lätt att lyfta bort luckan till första-förbandsväskan och se om den sitter därunder.
andersuw skrev:
Om du har parkeringshjälp bak och den är fullt integrerad med bilens ljudsystem (d.v.s. det vanliga stereoljudet dämpas när parkeringshjälpen behöver pipa och det är stereon som svarar för pipandet) har du sannolikt en AEM, annars sannolikt inte. AEMn används i huvudsak bara för två saker: fjärrstart av värmare och parkeringshjälp bak. Det är ju också rätt lätt att lyfta bort luckan till första-förbandsväskan och se om den sitter därunder.
Jag har slängt ut original-stereon för att CD-spelaren slutade fungera, och parkeringshjälpen jag har eftermonterades utan koppling till stereon, det sitter en buzzer ibak någonstans som piper.
Då har jag med andra ord troligen inte någon AEM.
Det skulle ju också kunna förklara varför Rejmes sa att bilen "inte är förberedd" för värmare.
Ja då saknar du nog AEM tyvärr. Förhoppningsvis har du dock kablage för AEM fördraget. Mer info om den saken här:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=19186&start=0

Den som sålde/säljer den fjärrstart jag länkade till erbjöd också AEM till fördelaktigt pris (70 euro när det begav sig). Sedan måste man förstås ändå till Volvo för att få mjukvara (mjukvara för AEM och mjukvara för fjärrstart).

Tycker fortfarande Rejmes uttalande är rätt konstigt. Det behövs ju ingen AEM för själva värmaren. AEMn kommer in i bilden först om man vill ha fjärrstart till den.
Om du bara skulle köpa AEM för fjärrstartens skull så säger nog jag, låt bli!

Jag kan göra en liten box som skickar AEM's starta/stoppa värmare kommando ganska lätt till CEM. Skicka den en liten +12V insignal från något tillbehör, gärna röststyrning via en Raspberry, så är det klart!

På min dåvarande 2001'a så gick det då utmärkt att starta/stoppa värmaren utan att lägga in mjukvara för varken AEM eller fjärrstart :) Men det kan vi ju testköra.

Mer info på PM kanske! (Kolla 10'de tecknet i VIN så vi pratar rätt modellår också)
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]