Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min Volvo 854 Turbo hade en sådan "tomgångsmotor". Det var också ett motoriserat spjäll som reglerade luften på tomgång. Fungerade inte det kunde den exempelvis tjuvstoppa när luftkonditioneringen slog till kompressorn. Eller rusa när kompressorn släppte igen, om ventilen fungerade, men trögt.
Det spjället hade jag ute några gånger, och så fick det bada i 5-56 eller liknande över natten. Sen gick det några år till nästa gång. Byta var meningslöst, nya fungerade inte längre än så, de heller.
Ja så länge gasspjället var vajerstyrt behövdes tomgångsmotorn av precis det skäl du anger. Men såvitt jag vet hade jag aldrig minsta problem med den på min 855 T5 -94 trots att den hann bli 14 år och nå åtminstone 25000 mil innan jag sålde den.
Daniel73 skrev:
Kentha skrev:
andersuw skrev:Så vitt jag vet har motorn i din bil ingen tomgångsmotor vilket förstås kan göra den lite svår att hitta. ;-) Däremot har den ett elektriskt styrt gasspjäll. Vad är det närmare bestämt som får dig att tro att du har problem av något slag.
Den kanske inte har det? Det som gjorde att jag antog det var att jag har hittat flera trådar med folk som har haft liknande problem. Där har de rekommenderat att man bör byta tomgångsmotorn. Men det kanske är gasspjället jag bör titta på istället?

Ex. denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=84553

Daniel73: Nej gasen hänger sig inte vid högre varvtal. Mitt problem är att när jag frikopplar så stabiliserar sig inte varvtalet utan det pendlar upp och ned ganska friskt. Även när jag startar bilen om den stått still ett tag så är det som att man måste ge väldigt mycket gas för att den inte ska dö när man åker iväg, annars så lägger den av, det är som att den har förlorar grunddraget. Sen känns motorn slöare än när jag köpte bilen och jag kör på bensin nu precis som när den köptes. Jag har dock prövat etanol imellanåt och alltid sett till att köra en lite längre sträcka om jag bytt bränsle som det har rekommenderats. Rätt nyligen så gick vevaxelkugget sönder (för drivremmarna) och jag körde trots detta en väldigt kort sträcka till en verkstad som bytta ut detta. Kan mina problem ha något med detta att göra möjligtvis?

Kontrollera PVC slangen som ofta är bovet i dramat.

Kolla lite fordforum om denna eländiga slang.

Det finns en elektrikst styrd ventil som sköter luften på insugsidan vid tomgång.
Brukar kallas lite felaktigt för tomgångsmotor.
Fimpar du kontakten till den så blir det värre om dennär hel. Ingen skillnad så gör den inte sitt jobb.

Har dock bara erfarenhet av denna motor när den sitter i mondeo men är säkert samma ner till minsta skruv
Du skriver att det finns en elektriskt styrd ventil som sköter luften på insugssidan vid tomgång, vet du vad denna heter på fackspråk? Och vet du var denna sitter? Det är kanske den som spökar?
Men säkerställ PCV slangen.
Den sprack 2ggr på dom 12000mil jag körde min mondeo.
Ger alla symtom på tjuvluft, även intermettent då den sluter sig när vacumet minskar.
Största problemen var när man frikopplar mitt i en motorbroms i låga hastigheter.

Den jäkla slangen skulle behövt vara armerad...
Jag hade en V70 2,0F med just detta problem for manga ar sedan.

Det gick ut en kampanj dar de bytte alla tandspolar och aven branslepumpen om jag inte misstar mig. Tror aven de bytte spridarna. Motorn var en riktig skitmotor och inte fardigutvecklad for E85. De lyckades aldrig fa ordning pa den he;t innan jag bytte men det blev battre med kampanjatgarden.

Den 2,5FT jag hade senare var ett monster pa E85 i jamforelse. Slar D5 alla ganger och inga som helst problem trots att jag bara tankade E85 i 6.000 mil. Aldrig bensin mer an om det inte gick att fa tag pa E85 (ex pa semestern) Den basta Volvomotorn jag haft.
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]