Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stefan_KG skrev:Som ett exempel så körde jag från Malmö till Göteborg. När jag kom in i Göteborg så släpte jag gasen och lät bilen motorbromsa. Och när den skulle växla ned, så ryckte den kraftigt. Så den beter sig ungefär likadant om den e varm eller kall.
Tidigare sa du att det blev bättre med uppväxlingarna för varje stopp du gjorde och att efter tredje stoppet blev växlingarna mer normala. Jag tolkade det som att du räknade antal stopp efter kallstart men får det då inte att gå ihop med vad du säger om att den växlar ungefär likadant oberoende av om den är kall eller varm.
Stefan_KG skrev:Som "apersson850" skrev, att något lurar lådan.
Ja men vad skulle det kunna vara som lurar lådan att växla rätt med släp men inte utan. Har svårt att komma på något. Att lådan däremot belastas på ett annat sätt vid släpdragning och att det i sin tur har konsekvenser för hur den beter sig har jag lättare att förstå.
Stefan_KG skrev:Igår ville inte bilen starta, batteriet var stendött. Det är det 3:e batteriet på ca 1000 mil. Normalt?
Definitivt raka motsatsen till normalt. Men jag har svårt att tro att det har med automatlådan att göra.
Jag har bytt ett batteri på 20000 mil. Men jag använder värmaren som det förmodligen är tänkt, och det belastar batteriet mer.

Det fanns ett specifikt problem med lådorna när de växlade ner inför exempelvis cirkulatonsplatser. Sådana ryck hade min i början. Men sen kom de med en uppdatering till TCM, som trollade bort det bekymret. Enligt vad jag har hört försökte lådan ibland hoppa 5 -> 3, och det blev ett rejält ryck ibland.
apersson850 skrev: Det fanns ett specifikt problem med lådorna när de växlade ner inför exempelvis cirkulatonsplatser. Sådana ryck hade min i början. Men sen kom de med en uppdatering till TCM, som trollade bort det bekymret. Enligt vad jag har hört försökte lådan ibland hoppa 5 -> 3, och det blev ett rejält ryck ibland.
Det kommer jag ihåg, man kände sig som Fittipaldi i F1 när lådan taggade ned några steg så fort man släppte av gasen innan en rondell eller korsning för man skulle ha max-acc ut varje gång... men jag tror inte det är felet i detta fallet.
andersuw skrev:
Stefan_KG skrev:Som ett exempel så körde jag från Malmö till Göteborg. När jag kom in i Göteborg så släpte jag gasen och lät bilen motorbromsa. Och när den skulle växla ned, så ryckte den kraftigt. Så den beter sig ungefär likadant om den e varm eller kall.
Tidigare sa du att det blev bättre med uppväxlingarna för varje stopp du gjorde och att efter tredje stoppet blev växlingarna mer normala. Jag tolkade det som att du räknade antal stopp efter kallstart men får det då inte att gå ihop med vad du säger om att den växlar ungefär likadant oberoende av om den är kall eller varm.
Kan vara jag som var lite otydlig.

Vid normal körning så rycker den i växlarna.
Oavsett om den är varm eller kall.

Men står jag stilla vid en stoppskylt och drar på för att komma ut i en lucka.
Så när den ska växla så går inte växeln i direkt, utan det blir en fördröjning på ca 0.5-1s innan det slår i växeln.
Så gör den även vid nästa stopp, trotts att man kör lugnt och städat.
Oftast vid 3e stoppet så övergår den till att rycka i växlarna istället.

Skulle jag köra lugnt ut från ett stopp, så blir det ingen whiplash växling.
Utan det är bara vid fullgas.

Hoppas att det blev lite tydligare.
Aha. Jag får kanske prova, då. Fullgas är det så sällan att jag har, att jag inte ens minns när det var senast. Senast jag tänkte ha fullgas en stund började det gnissla i bilen.
Från passagerarsätet...
Det där gnisslet har jag också hört. Började redan med 855 T5. Men det har bättrat sig med tiden. Färre hästar och åttaväxlad låda hjälper tydligen. ;-)
Enligt artikeln ovan är felkällorna a) gammal mjukvara b) dålig olja c) dåligt ventilpaket t.o.m MY07 d) utslitet ventilpaket e) fel oljenivå. a ,b och c kan man ju direkt avfärda, e går att kolla själv om man har VIDA alt. första saken man kan be kollas vid felsökning, om det då kan orsaka s.k flares. D står för dyrt men visst löser det säkert "99% av alla problem" som de skrev.
Min växlar ner hårt från 6:an till 5:an, frikopplar ibland när man bromsar till stopp och kör iväg direkt, märks tydligast när den är riktigt varmkörd.
Slutade med växellådsbyte.
Maskinskadeförsäkringen tog det.
Senast redigerad av 1 mbc, redigerad totalt 0 gånger.
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]

Hej kolla här volvoreservedele.dk Mvh PeterJ[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Det är inte så att det är balansax[…]

I några veckor har jag haft problem med att […]