Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holki
Okay, hörde men en kompis som trodde det kunde vara en lyftare som hängt sig. Men vad de nu än är så blir det väl lättast att plocka bort toppen?
av MickeM
Toppen måste ju bort oavsett vilken vemtil det är, eller om det är en kolv. ....

Bränd avgasventil gissar jag....

Kom ihåg att plana toppen kan du glömma. Behövs inte heller, om den inte överhettat.
Toppen har större tolerans på skevheten, än vad du kan ta bort.
Iaf på S/V70I, och kan inte tänka mig att det är annorlunda på senare modeller.
Det finns massor av trådar om det i forumdelen för V70I.
av v70t4y2000
Ja såklart måste toppen lyftas bort men det är ju aldrig fel att lära sig lite.
av mattsson81
om du har torx bultar i ventilkåpan så kann du kolla ventilspelet därigenom tror den motorn har mekaniska lyftare ?
om så är fallet ska det justeras / kontrolleras vid 12000mil sevice om jag inte minns fel.
är det aldrig justerat/kontrolerat kann det va så att du har för lite spel och det kan om du har tur räcka med att justera det om du inte har kört runt med detta för länge så en ventil har "brännt" det kan ske om man kör med för lite spel och ventilen inte hinner bli av med värmen genom kontakten med ventilsätet.
av MickeM
Jag vill inte påstå att jag är 100% säker, men har inte alla "vit-blockare" hydrauliska ventillyftare?

Vit-block =4 el 5cyl alu block och topp. Volvo 850 (5cyl) och S40 (4cyl 2,0) och nyare.

Röd-block =4cyl gjutjärnsblock med alutopp. Volvo 940 och äldre.
av mattsson81
Jag är relativt säker på att om man har torx pluggar under tändkåpan på ventilkåpan altså jämte tänspolarna då har man mekaniska tryckare. jag tror det fanns mellan 00-04 kanske men är inte helt säker på vilka år dom hade det.
av andersuw
MickeM skrev:Jag vill inte påstå att jag är 100% säker, men har inte alla "vit-blockare" hydrauliska ventillyftare?

Vit-block =4 el 5cyl alu block och topp. Volvo 850 (5cyl) och S40 (4cyl 2,0) och nyare.

Röd-block =4cyl gjutjärnsblock med alutopp. Volvo 940 och äldre.
Även jag trodde tidigare att Volvo fortsatte med de hydrauliska lyftare som kom med "vitblockarna". Men tydligen försvann de igen omkring år 2000 i samband med införandet av VVT. Kanske lika bra det. Det blev ju mycket tickande med tiden.
av Holki
Det är hydrauliska lyftare i denna. Jag har provat att tappa ut oljan och bytt filter sedan hällt i 5w20 i hopp om att lyftaren skulle släppa men det gav inget resultat. Så jag undrar om det är någon här som har andra idéer om vad man kan testa innan man lyfter toppen? Har själv inte jättemycket kunskap om dessa motorer så att lyfta toppen känns som något jag gärna hade undvikit, om det går.

Mvh
av mattsson81
Altså ärligt talat varför menar du med säkerhet att du har hydrauliska lyftare bara för att du har hällt i en annan olja ? om det är mekaniska så kommer inte oljan att påverka . ursäkta om jag inte förstår hur du tänker ?
Har du torx pluggar under tändkåpan jämte tändspolarna. ?
av Holki
Jag vet att det är hydrauliska lyftare det va därför jag testade tricket med oljan, annars hade jag givetvis inte gjort ett försök! Och nej, det sitter inga jävla torxpluggar jämte spolarna!
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...