Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
Sleeper skrev:Kan inte släppa funderingen. Har kort berört det i närliggande tråd.
Jag har nyligen bytt in min BMW 530dx 2015 mot en XC90. Under långresan blev det smärtsamt tydligt hur mycket sämre XC90 är på att köra fort jämfört med f11an. Inget konstigt med det, den uppoffringen har jag redan förlikat mig med, av många skäl.

MEN... Nu när Volvo ska bjuda tyskarna motstånd... är jag SÅ nyfiken, på om man klarat att bygga en kombi som kan konkurrera som Autobahnlok. En F11 går avslappnat och stabilt i 160 km/h på motorväg med otrolig kursstabilitet och vägkontakt. Man är utvilad efter några timmars körning i de hastigheterna. Matchar V90 det? Jag är så nyfiken! När jag provkört V90 har jag inte velat sträcka ut till de farterna.

Jag tänker mig att viktfördelningen är bättre på V90 jämfört med V70. Motorn ligger väl äntligen mellan hjulparen? Bilen är lägre än föregångaren, vilket borde bidra till bättre köregenskaper. Men det finns så många fler faktorer. BMW ställer in F11 med rätt stor negativ camber bak, hur är det på V90?

Har någon av er V90-förare tidigare rattat en F11? Om man inte kört ett tyskt Autobahnlok i hög fart så vet man nog inte vad jag syftar på.
BMW är bra högfartsbilar men att de skulle vara kursstabila är nytt för mig. Man brukar ju säga att i jämförelse med MB så måste man passa BMW hela tiden. Jag har haft sju stycken BMW och alla har varit bra i hög fart men passa dem får man göra. De trivs bäst på kurviga vägar.

Efter drygt tusen mil med V90 kan jag göra en del jämförelser med F11 som jag kört i 20 000 mil varav en del Autobahn varje år. Mina F11 har haft dynamiska dämpare och den senaste var en xDrive som alltså har den hydrauliska styrningen kvar och inte den elektromekaniska.

Jag har varit uppe i över 200 km/h med min V90 i korta stunder. Den känns ok i höga farter men inte superstabil. Nu räknar jag inte 160 km/h som speciellt hög fart. Där är Volvon stabil och fin. Styrningen och vägkänslan når tyvärr inte riktigt upp till F11:ans höjder men den brukar ju anses som klassledande. Oavsett vilket körlägen man väljer hos Volvon så käns styrningen lite artificiell. När det gäller drivlinan, motor och växellåda, så är Volvon minst lika bra som BMW:n. En D5:a är roligare än en 520d helt klart.

Det finns andra värden hos V90. Den adaptiva farthållaren med PIlot Assist 2, alla säkerhetssystem, inredningen och Sensus när den fungerar. Och inte minst Bowers & Wilkins. Bagageutrymmet i V90 upplevs som större än i F11. Framför allt då det är djupare. Benutrymmet i V90:s baksäte är fantastiskt. Saknar shoppingluckan hos BMW. Det kommer att bli problem vid långsemestrar utan den.

Jag ska köra ner till Österrike med V90:n om några veckor. Det blir ett bra autobahntest.
av joelf
Jag har inte kört varesig xc90 eller v90 i höga farter så de uttalar jag mig inte om. Men min xc70 D4 awd-14 som nu har gått 19000mil, kan man ju utan problem svara på mail, dricka kaffe och äta hamburgare samtidigt upp till 180km/h. Skämtåsido tycker att volvo gjorde ett jättelyft när man presenterade de "nya" bilarna 2008 gentemot de gamla 2002-2008 vad gäller högfartstabilitet. Så jag har svårt att tro att man inte skulle lyckas med v90. Sen att xc90 måhända kan vara lite annorlunda än en "vanlig" bil må va hänt. Men det har du ju insett själv.
Användarvisningsbild
av JanneP77
joelf skrev:Jag har inte kört varesig xc90 eller v90 i höga farter så de uttalar jag mig inte om. Men min xc70 D4 awd-14 som nu har gått 19000mil, kan man ju utan problem svara på mail, dricka kaffe och äta hamburgare samtidigt upp till 180km/h. Skämtåsido tycker att volvo gjorde ett jättelyft när man presenterade de "nya" bilarna 2008 gentemot de gamla 2002-2008 vad gäller högfartstabilitet. Så jag har svårt att tro att man inte skulle lyckas med v90. Sen att xc90 måhända kan vara lite annorlunda än en "vanlig" bil må va hänt. Men det har du ju insett själv.
Haha! Instämmer med dig, XC70 är ju klippstabil. Nu har jag en Sport Edition och den är hur fin som helst på motorväg. Den "vanliga" är betydligt mer gungig tycker jag och det medför att den kanske är ännu mer komfortabel vid normal körning än Sport Edition..?
av BiTu
Äger en V90 sedan några månader, en av de mest avslappnande bilar jag kört. Har kört 200km/h och över flertal ggr. 236 km/h på GPS utan minsta tillstymmelse till nervösa tendenser. En bil svängde ut framför, hur lugnt som helst att bromsa hårt men kontrollerat utan kast/ svaj.
Hade en F11 i 3 månader innan det. Inget fel på den, men förstod ärligt talat inte vad som skulle vara så speciellt. Ja, rattkänslan är fin, men that's it tycker jag om man ska jämföra med V90. Kan även jämföra med en A6 2015, förutom deras kassaskåpskänsla interiört har den inget att komma med, men så är den ju heller inte så ny längre.
av macattac
Linqid skrev:Jag gillar inte att sträckköra BMW i högaa farter, ett evinnerligt passande av ratten eftersom bilen spårar konstant. Kanske har med däcken att göra, men jag upplever inte detta problemet i andra bilar. Jag pratar alltså inte om någon specifik BMW-modell nu, utan generellt.

Med det sagt, så är BMW en kul bil att köra i höga farter om man är aktiv och "hetsar" lite. Men lugn, avslappnad körning i hög hastighet uppskattar jag inte.

Har inte kört någon 90-bil i höga hastigheter på motorväg, men upplever Volvo överlag som rätt trygga och förutsägbara (om än lite gungiga).
Att den spårar är Run Flat-däcken som BMW envisas med. Hade det på orginal på min E61, 225 bredd...gick fan inte att köra. Bytte till andra mackor (Pilot Super Sport) i 255 - som då borde spåra mer då de är bredare, men då låg den som en macka.

Men visst kräver BMW mer aktiv förare än exempelvis MB och Audi.
av joelf
macattac skrev:Men visst kräver BMW mer aktiv förare än exempelvis MB och Audi.
Utan floskler kan man skriva att BMW är nervösa i högfart 8)
av Lövet
Min 5-serie är inte ett dugg nervös mer än mina tidigare V60 och V70. Snarare tvärtom.
av andersuw
Normalt sett kör jag ett par hundra mil på Autobahn varje sommar. Har inte upplevt minsta problem med stabilitet eller något annat i 160-fart med någon av mina tre senaste Volvo: 855 T5 -94, V70 T5 -02, V70 D4 -15.
av Volvovirgin
JanneP77 skrev:
Volvovirgin skrev:Ja etter mitt synspunkt og preferanser er v90 ingen dynamisk og morro milsluker. Men den er komfortabel, trygg, billig og pen og se på. Den får også litt for mye skrytt for setene men de er litt middelmådige for de som har eid en bmw med sportskomfort seter. Og når Volvo selger egne nakkeputer til setene så burde de også skjønt at de kunne tilbudt stoler med litt med justering av nakkeputer ala bmw. Synes også att mye av materialene og sammenpasningene føles mer kinesisk ut en svensk, sammenlignet med xc70, v70 etc. Før var det litt mere robust og uraffinert, nå ser det bra ut men føles allikevel litt billig ut når du kjenner på karosserie deler, deksler fangere etc. Utenom tre og metallpaneler inni interiøret da.
Var kanskje litt mye kritikk nå, men det er masse som småirriterer meg med hele bilen. Leste også denne testen og kjente meg veldig igjen i det som beskrives her.
http://www.aftenposten.no/bil/Volvo-V90 ... 7023b.html
Äger du en V90 eller baseras dina synpunkter på provkörningar? Jag känner inte igen det du beskriver om styrningen och stolarna tycker jag känns riktigt sköna (då ska jag tillägga att jag kört en D4 med standardstolar endast ca 40 mil...). Jag tycker att den är väldigt stabil och skön på motorväg men ändå körglad på mindre vägar. Kanske inte som en BMW som istället är orolig och kräver ständigt passande på motorväg, spårar som få andra (kallas visst körglädje?). Alla har olika smak, själv prioriterar jag säkerhet (både aktiv och passiv), bra ljus, bra värme, VOC (!) och stabilt uppträdande i vinterväglag. Vad gäller stolarna så är det svårt att avgöra vad som är bra eller dåliga stolar innan man suttit i dem 60 mil i sträck. Min erfarenhet är att där vinner åtminstone Volvos tidigare stolar! Enormt bra stöd och man känner sig utvilad även efter längre körpass. Kan jämföra med Audi A6 och dess "sportstolar", ont i ryggen efter 25 mil... Med tanke på att Volvos standardstolar är så bra finner jag det lite märkligt att man till en BMW behöver lägga till 25 000 kr (?) för s k "komfortstolar". Allt handlar om tycke och smak... Att BMW dessutom inte ens har autobroms som standard, det tycker jag är betydligt mer irriterande än annat...
Ja jeg er eier av en v90 D5 inscription, men har ikkje fått brukt den så mye på motorvei enda. Men har kjørt en god del V90 d5/d4 og s90 d5/d4 som demobiler, men dette var etter att jeg allerede hadde bestillt min bil. Jeg bestilte bil før jeg hadde sett noen demobiler. Det blir nok mest min kone som bruker bilen til daglig, men jeg kjører på langturer og ferie. Nå er min bil fullspekket utenom luftfjæring så har betalt ganske bra for stolene i volvo også. Fantastisk behaglig med aircondition i stolene, men savner sidestøtte. Og nakkeputene er noe av det tåpeligste jeg har sett i moderne bil som skal være komfortabel. Det er jo null justeringsmuligheter på de.
av III
Åkt en hel del BMW och har uppskattat dessa för fin väghållning och körglädje men inte alls imponerad som långfärdsbil just för deras nervösa beteenden. Speciellt inte om vägbanan är spårig. V90 vet jag inget om men mina Volvobilar jag har/har haft har alla varit mindre körglada men mera avkopplande på landsväg då de inte spårar och trixar. Egenskaper jag uppskattar mera än körglädje i kurvor då och då.
Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Tveklöst, lägger inte tiden och kr&ar[…]

Vad det gäller adblue, så tar bilar o […]

Japp, men tack ändå!

Ok, jag bytte filter för ett 1/2 år sed[…]