- tor 05 jan 2017, 08:43
Efter drygt tusen mil med V90 kan jag göra en del jämförelser med F11 som jag kört i 20 000 mil varav en del Autobahn varje år. Mina F11 har haft dynamiska dämpare och den senaste var en xDrive som alltså har den hydrauliska styrningen kvar och inte den elektromekaniska.
Jag har varit uppe i över 200 km/h med min V90 i korta stunder. Den känns ok i höga farter men inte superstabil. Nu räknar jag inte 160 km/h som speciellt hög fart. Där är Volvon stabil och fin. Styrningen och vägkänslan når tyvärr inte riktigt upp till F11:ans höjder men den brukar ju anses som klassledande. Oavsett vilket körlägen man väljer hos Volvon så käns styrningen lite artificiell. När det gäller drivlinan, motor och växellåda, så är Volvon minst lika bra som BMW:n. En D5:a är roligare än en 520d helt klart.
Det finns andra värden hos V90. Den adaptiva farthållaren med PIlot Assist 2, alla säkerhetssystem, inredningen och Sensus när den fungerar. Och inte minst Bowers & Wilkins. Bagageutrymmet i V90 upplevs som större än i F11. Framför allt då det är djupare. Benutrymmet i V90:s baksäte är fantastiskt. Saknar shoppingluckan hos BMW. Det kommer att bli problem vid långsemestrar utan den.
Jag ska köra ner till Österrike med V90:n om några veckor. Det blir ett bra autobahntest.
Sleeper skrev:Kan inte släppa funderingen. Har kort berört det i närliggande tråd.BMW är bra högfartsbilar men att de skulle vara kursstabila är nytt för mig. Man brukar ju säga att i jämförelse med MB så måste man passa BMW hela tiden. Jag har haft sju stycken BMW och alla har varit bra i hög fart men passa dem får man göra. De trivs bäst på kurviga vägar.
Jag har nyligen bytt in min BMW 530dx 2015 mot en XC90. Under långresan blev det smärtsamt tydligt hur mycket sämre XC90 är på att köra fort jämfört med f11an. Inget konstigt med det, den uppoffringen har jag redan förlikat mig med, av många skäl.
MEN... Nu när Volvo ska bjuda tyskarna motstånd... är jag SÅ nyfiken, på om man klarat att bygga en kombi som kan konkurrera som Autobahnlok. En F11 går avslappnat och stabilt i 160 km/h på motorväg med otrolig kursstabilitet och vägkontakt. Man är utvilad efter några timmars körning i de hastigheterna. Matchar V90 det? Jag är så nyfiken! När jag provkört V90 har jag inte velat sträcka ut till de farterna.
Jag tänker mig att viktfördelningen är bättre på V90 jämfört med V70. Motorn ligger väl äntligen mellan hjulparen? Bilen är lägre än föregångaren, vilket borde bidra till bättre köregenskaper. Men det finns så många fler faktorer. BMW ställer in F11 med rätt stor negativ camber bak, hur är det på V90?
Har någon av er V90-förare tidigare rattat en F11? Om man inte kört ett tyskt Autobahnlok i hög fart så vet man nog inte vad jag syftar på.
Efter drygt tusen mil med V90 kan jag göra en del jämförelser med F11 som jag kört i 20 000 mil varav en del Autobahn varje år. Mina F11 har haft dynamiska dämpare och den senaste var en xDrive som alltså har den hydrauliska styrningen kvar och inte den elektromekaniska.
Jag har varit uppe i över 200 km/h med min V90 i korta stunder. Den känns ok i höga farter men inte superstabil. Nu räknar jag inte 160 km/h som speciellt hög fart. Där är Volvon stabil och fin. Styrningen och vägkänslan når tyvärr inte riktigt upp till F11:ans höjder men den brukar ju anses som klassledande. Oavsett vilket körlägen man väljer hos Volvon så käns styrningen lite artificiell. När det gäller drivlinan, motor och växellåda, så är Volvon minst lika bra som BMW:n. En D5:a är roligare än en 520d helt klart.
Det finns andra värden hos V90. Den adaptiva farthållaren med PIlot Assist 2, alla säkerhetssystem, inredningen och Sensus när den fungerar. Och inte minst Bowers & Wilkins. Bagageutrymmet i V90 upplevs som större än i F11. Framför allt då det är djupare. Benutrymmet i V90:s baksäte är fantastiskt. Saknar shoppingluckan hos BMW. Det kommer att bli problem vid långsemestrar utan den.
Jag ska köra ner till Österrike med V90:n om några veckor. Det blir ett bra autobahntest.
V90 T8 Inscription -20
BMW 118dM -18
Tidigare:
V90 D5 AWD Inscription -17
BMW 520d Touring xDrive -14
BMW 520d Touring -11
BMW 525d Touring -07
SAAB 9-5 2.3t -04
BMW 116i -04
BMW 120dM -08
BMW 120dM -10
BMW 118dM -18