Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Så enkelt behöver det inte vara. Finns bara vattenpump, kamaxlar och remspännare att välja på och det som fortfarande gick runt utan problem när det smällde gör det inte nödvändigtvis nu på grund av följdverkningar.
Användarvisningsbild
av milktrucker
är det orginaldelar eller piratdelar som användes för 2500 mil sedan?
av towal69
Det är pirat delar, men innan de döms så vill jag understryka att de inte är undersökta/förhörda än :) .
Det finns faktiskt en teoretisk möjlighet att multiremmen kan snärja in sig i kamremmen om multiremmen delar sig i löpriktningen där kamkåpan är delad, kan de komma i kontakt med varann ....tror jag :roll:, ....så ja kanske svarar på min egen tråd här....men förundersökningen är inte klar än. Så piratdelarna har den lägre graden av misstanke "kan misstänkas" ännu och multiremmen har graden "på sannolika skäl" medans utredningen fortgår.

Parallellt med denna utredning så är jakten på en ny motor i gång. Har hittat en som suttit i en S60 och som är vettig i mil och pris.....nåja, inte i pris såklart, men ändå! Det är inte samma Part.Nr. men samma motortyp D5244T och den har suttit i en 02:a min är 04:a men bil tillverkad 0306. Så frågan lyder, passar den eller inte, o då tänker jag mjukvarumässigt? då jag har dålig koll på det :roll:

//Walle
av andersuw
Det funkar inte att blanda CAN-styrenheter från 2002 och 2004 eftersom det är olika CAN-generationer. Möjligen kan det gå efter omladdning av mjukvara men är osäker på det. Å andra sidan behöver du väl inte sätta dit några nya styrenheter utan bara byta motorn i rent mekanisk bemärkelse. Så länge det är en motor av exakt samma typ som tidigare rent mekaniskt borde det funka. Enda haken kan vara om det finns svåråtkomliga elektriska pryttlar (givare e.dyl.) som är annorlunda 2002 än 2004.
av towal69
Sannolikhets teorier är ju ovissa tills fakta är konstaterat och Assumption is the mother of all fuck up's! Därav mottages fakta med största ödmjukhet och tacksamhet. Motorn från 02 är/bör vara samma rent mekaniskt så därför är jag hoppfull om denna, men är oviss om mjukvara till ngt som kan ställa till det.

Vad beträffar att ha tappat något, så är det inte spännhjulet/kamrem spännaren , utan kanske mer ur den ekonomiska och tids aspekten, och framför allt farten framåt! Men det ser du säkert @joakim__ om du tittar på bilden igen :wink:

//Walle

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]