Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Såvitt jag har hört och upplevt så konsumerar den 5-cylindriga D5 jag har snarare aningen mindre än mer, om man ägnar sig åt att försöka köra snålt på landsvägar i 80-90 km/h. Ägnar man sig inte åt att köra snålt går det åt mycket i vad som helst, Polestar eller ej.
Nu kan man ju fundera på varför man ska trimma om man sen åker som om det vore en D1 i makligt tempo. Men finessen är ju då att det går fortfarande minst lika bra att snålköra med Polestar, samtidigt som det finns mer att hämta när man vill. Eller har några ton husvagn efter, exempelvis.

Jag är inte ens säker på om man känner det själv, om man skulle köra en bil som min D5 med resp. utan Polestar, ens om man gör det direkt efter varandra. Kanske nära toppfart på Autobahnanen? Kanske med den där husvagnen efter? Men skillnaden från 215 hk/440 Nm till 230 hk/470 Nm är ju heller inte gigantisk. Rent allmänt gör Polestar mindre nytta på starkare modeller, eftersom de redan är betydligt närmare vad som går att göra utan att spräcka miljögodkännandet.
av Joem
para skrev:Du kommer märka stor skillnad. Jag körde min XC70 D4AWD Classic -16 ett år innan Polestar kom och upplevde den lite slö och tråkig. Nu efter Polestar känns den mer som den ska göra. Drar skönt och man kan göra lite omkörningar utan att vara rädd att inte hinna om. Det blir ju en D5a av den.
Vet inte vart du bor men Mechanum runt Göteborg tar alltid 6900kr.
Ok, tack för svar och tips på leverantör. Jag har dryga timmen till gbg så det ligger ju absolut inom räckhåll, skall kika på detta.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]