Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skriv då ner sifferfelkoden i sin helhet.

Dvs
Pxxxx om det är en universal obdläsare.
Eller ECM xxxx om det är en Volvanpassad.

Universella "P"-felkoder måste tydas mot volvoprotokollet, för att vara någorlunda exakt.
Blir ändå bara halvbra, men alltid något.

På universal ska man ska ta klartexten med en liten nypa salt,
Felkoden hamnar nog om LMM, men frågan är om den är paj, eller om den varnar för nått.
Eftersom felet inte avhjälptes med byte så är det nog det senare.
MickeM skrev:Skriv då ner sifferfelkoden i sin helhet.

Dvs
Pxxxx om det är en universal obdläsare.
Eller ECM xxxx om det är en Volvanpassad.

Universella "P"-felkoder måste tydas mot volvoprotokollet, för att vara någorlunda exakt.
Blir ändå bara halvbra, men alltid något.

På universal ska man ska ta klartexten med en liten nypa salt,
Felkoden hamnar nog om LMM, men frågan är om den är paj, eller om den varnar för nått.
Eftersom felet inte avhjälptes med byte så är det nog det senare.
Ahh jo så långt har jag förstått också.men det konstiga är att den går bra på den gamla men den nya inkopplad så går den som ett arsle.. känns ju som att det inte ska vara någon skillnad hur bilen beter sig om felet är något annat...
135F är felkoden. Luftmassemätare signal felaktig.

Eftersom jag testat med en ny lmm "bosch" och den går bättre på den gamla så tror jag inte felet ligger i lmm. Men vad säger ni experter?

Är det temperatursensorn på ic som spökar som jag läst så mkt om? Vart sitter denna sensor och hur kan man mäta om den är pajj?`

Ge mig tips nu, börjar bli gråhårig på det hära..
Utdrag ur VIDA:

284: ECM-135F Luftmassmätare. För hög signal, D5244T5

Felkodsinformation ECM-135F

Villkor
Styrenhet motor (ECM) övervakar kontinuerligt att luftmassmätarens signal är rimlig och följer luftmassmätarens karaktäristik.
Om styrenhet motor (ECM) detekterar att signalen från luftmassmätaren är felaktig sätts felkoden.
Observera att fel på virvelspjället kan orsaka att felkoden sätts.
Felkoden är diagnostiserbar vid motor igång.

Ersättningsvärde
Momentbegränsning.
En beräknad luftmassa används.

Felorsak
Obs! Om någon/några av följande felkoder på virvelspjället är satta, felsök då dessa före felkod ECM-135F.
ECM-18B0.
ECM-1890.
ECM-1870.
ECM-18A0.
ECM-1870.
ECM-1880.
Om felkod ECM-135F har blivit satt tillsammans med ECM-1507 beror felet antagligen på läckage på en slang eller anslutningen mellan luftmassmätare (MAF) och turboaggregatet.
Kontaktresistans eller oxidation i anslutningar.
Igensatt luftfilter.
Felaktig lufttemperaturgivare inlopp.
EGR-ventilen har fastnat i öppet läge.
Fel läge på kamaxel.
Skadad luftmassmätare.

Felsymptom
AJ, Körning/Dålig prestanda/saknar kraft Försämrad prestanda.
Meddelande i textdisplay

Beskrivningen är i huvudsak densamma för samma felkod men med tillägget "för låg signal". Som tänkbara felorsaker anges dock i det fallet bara följande:

Felorsak
Om felkod ECM-135F har blivit satt tillsammans med ECM-1507 beror felet antagligen på läckage på en slang eller anslutningen mellan turboaggregatet och insugningsventilerna.
Fel läge på kamaxel.
Skadad luftmassmätare.

Om man går vidare i felsökningen i VIDA anges också att felkoden kan sättas på grund av fel på laddtrycksgivaren.
andersuw skrev:Utdrag ur VIDA:

284: ECM-135F Luftmassmätare. För hög signal, D5244T5

Felkodsinformation ECM-135F

Villkor
Styrenhet motor (ECM) övervakar kontinuerligt att luftmassmätarens signal är rimlig och följer luftmassmätarens karaktäristik.
Om styrenhet motor (ECM) detekterar att signalen från luftmassmätaren är felaktig sätts felkoden.
Observera att fel på virvelspjället kan orsaka att felkoden sätts.
Felkoden är diagnostiserbar vid motor igång.

Ersättningsvärde
Momentbegränsning.
En beräknad luftmassa används.

Felorsak
Obs! Om någon/några av följande felkoder på virvelspjället är satta, felsök då dessa före felkod ECM-135F.
ECM-18B0.
ECM-1890.
ECM-1870.
ECM-18A0.
ECM-1870.
ECM-1880.
Om felkod ECM-135F har blivit satt tillsammans med ECM-1507 beror felet antagligen på läckage på en slang eller anslutningen mellan luftmassmätare (MAF) och turboaggregatet.
Kontaktresistans eller oxidation i anslutningar.
Igensatt luftfilter.
Felaktig lufttemperaturgivare inlopp.
EGR-ventilen har fastnat i öppet läge.
Fel läge på kamaxel.
Skadad luftmassmätare.

Felsymptom
AJ, Körning/Dålig prestanda/saknar kraft Försämrad prestanda.
Meddelande i textdisplay

Beskrivningen är i huvudsak densamma för samma felkod men med tillägget "för låg signal". Som tänkbara felorsaker anges dock i det fallet bara följande:

Felorsak
Om felkod ECM-135F har blivit satt tillsammans med ECM-1507 beror felet antagligen på läckage på en slang eller anslutningen mellan turboaggregatet och insugningsventilerna.
Fel läge på kamaxel.
Skadad luftmassmätare.

Om man går vidare i felsökningen i VIDA anges också att felkoden kan sättas på grund av fel på laddtrycksgivaren.
Blev tyvärr inget klokare. Om det skulle vara virvelspjället så är väl motorn på den som sätter felkoden eller har jag fel?

Fyfan, i vilken världsände ska man börja
Davvesk skrev:Blev tyvärr inget klokare. Om det skulle vara virvelspjället så är väl motorn på den som sätter felkoden eller har jag fel?
Jag får intrycket av vad VIDA säger att du borde ha andra felkoder utöver den du har om det var virvelspjället som trilskades. Men det gör inte anspråk på att vara mer än en gissning.
Alla värden på tomgång och under tomvarv

Lambda 6.54 på tomgång. Låter väldigt högt va?
Tryckgivare Partikel 6 hPa
Tempgivare lmm 15,76 inne i garaget.
Luftmassa/slag 429.40m2
Luftmassa börvärde 430,20m3
Luftmassa 45,10 kg/h på tomgång,gas utan belastning 281.5 kg/h
Önskat laddtryck tomgång 1030 hPa, gas untan belastning 2289 hPa
Laddtrycksgivare 1021 hPa

Kan någon av er kunniga se något fel här? Lambdavärdet tycker jag låter avsevärt högt men bilen är besiktad med detta fel på bilen och ingen anmärkning av bilprovningen.
andersuw skrev:
Davvesk skrev:Blev tyvärr inget klokare. Om det skulle vara virvelspjället så är väl motorn på den som sätter felkoden eller har jag fel?
Jag får intrycket av vad VIDA säger att du borde ha andra felkoder utöver den du har om det var virvelspjället som trilskades. Men det gör inte anspråk på att vara mer än en gissning.
Virvelspjället hade plastarmen hoppat av på. Detta är åtgärdat och virvelspjället är kalibrerat. Så där borde inte felet vara kan jag tycka.
Tog loss tryckgivaren som satt på intercoolern och kollade på den bara eftersom den var så lätt tillgänglig. Var lite smutsig så rengjorde den
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...