Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

macon skrev:Ja tändstiften kollade jag på mina häromdagen då jag bytte kam och jag kunde inte se något konstigt med dem. De såg "oboy"-färgade ut :)
I min värld är"oboyfärgade" inte helt Ok möjligtvis ljusbruna eller gulfärgade. Hittade en lista, tyvärr svår att läsa och suddig
färg på tändetift.jpg
färg på tändetift.jpg (139.86 KiB) Visad 2269 gånger
Problemet är vid körning på vintern och korta sträckor, då hinner dom inte "värmas upp" ordentligt och då läggs "lager på lager" och dom blir mörkare och det kan bli överslag vid belastning. Det var inte helt fel med dom blästerapparater som fanns på verkstäder och bensinstationer "förr i tiden". På denna bild är det bara 3 st som är "Good" och dom bruna kommer längre ner, omking "Cold or Rich" och "Ok". Ska försöka hitta "källan" till denna bild, det satt sådana här och liknande bilder på verkstäder och mackar när jag började med bilar på -60-talet
Nexus skrev:Ett extraktor rör gör nog mera nytta än rensa katten.... Rensa katten ger ingen mega affekt som folk tror. En sugmotor vill ju ha lite mottryck i avgassystemet.
Har själv en 88B med B230F och funderar på 531 topp men frågan om det är värt jobbet och pengarna...... ;-//
Bara en 531 blir inte så mycket bättre skulle ja tro behövs en roligare kam. Annars byt bara kam allt är roligare än m kam som sitter orginal så 300 spänn typ för en a lr v kam på skroten är de värt enligt mig
Nexus skrev:Ett extraktor rör gör nog mera nytta än rensa katten.... Rensa katten ger ingen mega affekt som folk tror. En sugmotor vill ju ha lite mottryck i avgassystemet.
Har själv en 88B med B230F och funderar på 531 topp men frågan om det är värt jobbet och pengarna...... ;-//
nej, en sugmotor vill aldrig ha mottryck i avgaset :roll: däremot så vill man ha en diameter som är anpassad till avgaspulserna och gör att flödet hjälper till att dra ut avgaserna, däremot så kan man ibland få bättre körbarhet med motryck i avgaset om en motor är felavstämd mellan insug/avgas/kamaxel dock är det inget som löser det ursprungliga problemet med felavstämt avgas i för stor diameter eller obalans mellan avgas/insug

porta 530 toppen du har, ger mycket bättre körbarhet över hela registret :-)-) 531 är ingen mening utom ifall du får en för nånna få hundralappar och även då ger en portad 530 betydligt bättre låg-mellanvarvsegenskaper med nästan identiska toppvarvrsegenskaper

macon skrev:Hallå där!

Jag har nu haft min 740 -88 i flera vintrar och tröttnat på avsaknaden av effekt. Nu är jag inte ute efter 200hk utan snarare enklare knep för att gå upp efekten till låt säga 130+ istället för 114 original smile

Jag har bytt original M-kammen mot en V-kam och redan där märks skillnad men ingen jätte förändring. Jag har läst en del trådar kring trimning på dessa rödblockare och snappat upp en del, dock kvarstår en del funderingar hos mig som jag hoppas några kunniga här kan hjälpa mig med! Utöver V-kammen så var katten tydligen rensad sedan tidigare ägare vilket jag upptäckte igår. Jag har också höjt tändningen 3 grader men tänkte höja den ytterligare 3 grader. Jag har funderat på att ev. plana toppen säg 2mm och då även försöka mig på att porta lite, läste en del guider kring detta. Men först och främst är jag intresserad av vad jag kan göra mer innan jag ger mig på planing

du är på helt rätt väg :-)-) tänk bara på att ju mer effekt du vill ha desto mer högvarvig kommer en sugmotor att bli

det allra billigaste och "most bang for the buck" är turbo men det är inget kul jämfört med en sugmotor :twisted:

se först till att allt är tiptop, ventilspelen är perfekt, slipa gärna in ventilerna, friskt luftfilter, fräsch olja, bra tändstift och tändning osv. Sen efter det är det enklaste rätt avstämt avgas, kamaxel och öppnare insugsvägar med bränsle och tänding som matchar.

E85 konvertering på ett seriöst sätt(högre kompression, rätt inställd tänding, avstämt bränsle) ger också ett par extra hk eftersom etanol brinner snabbare än bensin, däremot är det mer svårantändligt(högre oktan) bränsleförbrukningen blir högre och vinterstarterna blir svårare

plana toppen ger lite mer effekt också, porta den ger bättre flöde(se till att soppan hänger med och avgas/insug)
exempel på en duktig person till portning http://www.topplocksverkstan.se/ det finns såklart många andra också

efter det är det bottendelen, väg in alla kolvar(lätta gärna) väg in vevstakarna och se till att allt väger samma på lillända och storända, balansera hela paketet

vill du fortfarende ha mer effekt i en sugmotor är det stroker som gäller, det finns marinvevar till b230 som ger 2,5 liter motorvolym (kan gå att hitta billigt) det finns även större strokervevar som ger 2,7liter men här snacka vi kostnader omkring 25 000+ om man själv gör jobbet och specialblock med strokervev som ger 3.0 liters motor men där snackar vi ännu mer pengar :-O)
Du kommer inte gå över 130hk ens, tror jag med att enbart byta till v-kam och höjja soppatrycket. Chipet gör INGENTING på denna nivån så det är bortkastade pengar (endast till för att få en jämn tändkurva m.m) Att plocka bort en ljuddämpare är likaså bortkastad tid. Bygg hellre ett eget 2,5"avgas och köp extraktor. Glöm inte mutter till lambasonden.

Jag byggde en b230f motor förra året, ihop med lite råd och tips av min dårvarande grannes verkstad Köhler Racing :D
Vi höjde soppatryck till 3,5-3,7bar med hjälp av malpassi ställbar btr, portad/planad topp+ trimkam, extraktor, chip vi fick ut 155hk jämfört med 116hk org. Åkte ifrån både 850 glt 170hk och 740 glt 16v 159 hk 8) 8)
Det finns en övertro på grova avgasrör. Ska man köra på fullgas så är det Ok kanske, men för körbarhet på landsväg och stad räcker 2" långt. Sitter originalmonterat på B234F och Turbomodellerna. Då tillsammans med en större katalysator. Extraktor helt Ok, men inte nödvändigt på denna nivå
Mille740 skrev:Du kommer inte gå över 130hk ens, tror jag med att enbart byta till v-kam och höjja soppatrycket. Chipet gör INGENTING på denna nivån så det är bortkastade pengar (endast till för att få en jämn tändkurva m.m) Att plocka bort en ljuddämpare är likaså bortkastad tid. Bygg hellre ett eget 2,5"avgas och köp extraktor. Glöm inte mutter till lambasonden.

Jag byggde en b230f motor förra året, ihop med lite råd och tips av min dårvarande grannes verkstad Köhler Racing :D
Vi höjde soppatryck till 3,5-3,7bar med hjälp av malpassi ställbar btr, portad/planad topp+ trimkam, extraktor, chip vi fick ut 155hk jämfört med 116hk org. Åkte ifrån både 850 glt 170hk och 740 glt 16v 159 hk 8) 8)
håller med dig :-)-) har du bänkpapper på den motorn? vilken kam/topp körde du? mappningsbart sprut? mer info tack :mrgreen: , vilka varvtal max hk och max vrid? :D
lennarte skrev:Det finns en övertro på grova avgasrör. Ska man köra på fullgas så är det Ok kanske, men för körbarhet på landsväg och stad räcker 2" långt. Sitter originalmonterat på B234F och Turbomodellerna. Då tillsammans med en större katalysator. Extraktor helt Ok, men inte nödvändigt på denna nivå
precis så är det lennart 2" räcker väldigt långt. 2,25" är väl ungefär max man ska ha på bilar i denna effektklassen(sugmotorer) sen ju längre bort från motorn ju mindre betydelse har det, och ska man vara riktigt petig så ska man ha grövre framme vid grenröret och tunnare vid slutet eftersom avgaserna svalnar och tar mindre plats i slutet
SkauneJohan skrev:ska man vara riktigt petig så ska man ha grövre framme vid grenröret och tunnare vid slutet eftersom avgaserna svalnar och tar mindre plats i slutet
Så är det nog på "min" 745-a (B234F). Det är (om jag nu kommer ihåg rätt) 54 mm klammer in till första dämparen och 51 mm till andra, kommer inte ihåg vad det ät till slutröret. Det är ett "original" Biltema avgassystem med en (flera gånger lagad) original katalysator (närmare 45000 mil nu).
Mille740 skrev: Jag byggde en b230f motor förra året, ihop med lite råd och tips av min dårvarande grannes verkstad Köhler Racing :D
Var det en 530 topp du körde på då, samt vilken kam körde du på? :) Var de bränsle eller tändchip då?

En annan sak jag märkt är att efter kam bytet går den ojämnt på tomgång.. Är det vanligt eller något som inte står rätt till?
Kammen och motorn är nollad så noga det bara gick med märkningarna!
testa att nollställa boxen, tror det bara är att koppla väck batteriet 1 timme(nån som kan får inflika) för är tomgången ojämn med V-kam så är nånting fel, annars kanske har du för högt bränsletryck så den går fett på tomgång?

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]