NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Effektmässigt finns inga fördelar med D5 istället för T5. Den senare går att trimma betydligt mer om man är på det humöret.

Försök hitta rätt exemplar istället för att jaga någon enstaka deciliter. Det sparar dig nästan inga pengar alls om du inte kör väldigt långt medans du kan förlora massor av pengar om bilen inte är underhållen ordentligt. T5or finns få av årsmodell 2010 jämfört med D5 så om du är sugen på en sådan är det nästan läge att passa på. Kan dröja länge innan nästa exemplar av så sen årsmodell tittar ut på marknaden.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har åkt många tusen mil i t5, dock s40. (Manuell)
Långfärd i sansade hastigheter hamnar man runt 0,75, men det är sällan jag kom över 0,85. Billigt för vad man får, går som sjutton.
Användarvisningsbild
av P210
W.A.P.E. skrev:D5 lider ju av skatten, men kan ev kompenseras av lägre försäkringspremie jmf T5
Inga större skillnader, kollade mot den enda T5:a , en -06:a som låg på Blocket just nu, 2516:- i fordonsskatt, min D5;a -10 (man) kostar 3890:- kan nog skilja mer i försäkring för en yngre köpare, D5:an kostar under mig (40+) 5294:-/2500mil/år helförsäkrad.
Gurrrr skrev:Va faktiskt sugen på en D5 först, just för att denna motor gick att trimma så pass mycke. Rica har ju ännu värre men vet inte om drivlina/motor växellåda håller? Va något på 250hk/450mn något! Snacka om räcer!
Jag kör väl max 1500-1800mil per år så frågan är om det blir lönsamt med D5? Dock drar den väl 0.5-0.6 lungt? Medans T5 är väl svårt att få ner under 0.8?
Samma motor ger i S60/S80/V70 upp till 215hk/440Nm original, så grejorna håller nog, laddluftkyl/insug/avgas mm är lite minskade i C30/S40N/V50 för att motorn ska få plats. D5 med 5vxl automat är dock begränsad till 350Nm.
Lugn körning med D5:n ligger som du säger på 0.5-0.6, i 110+ drar den gärna 0,75-0,80
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
TommyP86 skrev:Jag har åkt många tusen mil i t5, dock s40. (Manuell)
Långfärd i sansade hastigheter hamnar man runt 0,75, men det är sällan jag kom över 0,85. Billigt för vad man får, går som sjutton.
2.4 och 2.4i låg ju minst på de siffrorna :)
av HenrikL
Gurrrr skrev:Vad är mycke soppa? 1l milen? Du kör automat med andra ord? Det dricker ju mera soppa oxå.
Den värsta tankningen jag gjort var 1.2 liter per mil, men då var det vinter och mycket stadskörning. Blandad körning ligger kring 1 liter per mil.
Gurrrr skrev:Är du nöjd med bilen annars? känns den som en sport bil? Sticker iväg fort kan jag tänka mig?
Ja, motorn har bra med kraft. Dock ska man inte lura sig att det är en sportbil. Det är en framhjulsdriven familjebil med bra komfort och kraftig motor.
Användarvisningsbild
av grillchips
Ska vi diskutera motorkraft så har vi ju opA's gamla V50 T5 som skrämdes upp i 404hk/545nm. Då var det ju okristliga pengar nerlagt i din motorn men ändå. ;)
av Frohm
jag har en c30 t5 med 290hk 480nm går riktigt gött.. hur jag en gör så kan man mer eller mindre räkna med dryga 1 liter /mil men kör runt 700 mil / år så skiter fullständigt i förbrukningen då allt annat kostar mer.. försäkring, skatt, service, och värdeminskning.. då e några dl hit och dit skitsamma.. körde faktiskt lugnt och lagligt gbg-sthlm på 0,73 så det går komma ner.. men blandad e 1l +/mil hur du en gör och vad ska man ha en t5 till om man konstant eco kör?

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]