andersuw skrev:ER skrev:Tvingas jag välja så lägger jag 1000kr på helljuset och får då ca 6000lumen, ca 3000lumen per lampa. http://www.xenonkungen.com/se/led-diodl ... ts-h7.html Har dessa och dom ger mycket bra ljus och kör över xenon alla dagar i veckan i helljuset utan slötid vid påslag som xenon har och ingen strömpik som flyger bakåt och kan förstöra elektroniken om man inte kopplar rätt med skydd.
Hur funkar det med monteringen av denna lampa i en V70/XC70 II? Enligt ägarmanualen för bilen sitter ju original-lampan i en särskild hållare för H7 om det är xenonstrålkastare och kan man verkligen montera dessa LED-lampor om det är den lösningen? Xenonkungen säger ju också att särskild hållare för H7 i strålkastaren kan omöjliggöra montering. Sedan lär det väl bli en del mickel med elanslutningen också. Hur har du löst det?
Ytterligare en fråga är hur strålkastaren klarar värmeutvecklingen. Påstås ju vara fläktkyld men ... En 36 W LED skapar väldigt mycket värme lokalt eftersom knappast någon del av överskottsenergin strålas bort som infrarött ljus såsom är fallet med en glödlampa.
Enda speciella med "hållaren" är att lampan är klämd fast men ingen fjäder som spänner eller så som på äldre bilar, bara ett bläck som håller i så inget konstigt. För mig sitter dom precis som dom skall, dvs utan flex eller glapp som vissa har råkat ut för av någon anledning.
Elektriskt var ju enkelt som attan, bara koppla in kontakten i den avsedd för H7, ta kattstrypor för att hålla upp styrenheten på en innerpelare som håller upp hela strålkastaren så den inte ligger löst och ev kläms mellan när nivåfuntionen är aktiv. Tog mig mindre än 10min/strålkastare att fixa, på dom tidigare av äldre gen tog det ca 30minuter pga modifiering av kylfläns.
Inget transientskydd behövdes heller.
Inga problem med värme, är värre med glödlampa/xenon på både gott och ont så jag skulle inte stoppa i mer än 35w xenon av flera skäl i helljuset, värmen är bara ett av dessa.
Vill man kan man rymma slimballaster i huset också utan bekymmer.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..