Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
laser2 skrev:Bilar som har eller är förberedda för navigation har ju GPS-mottagare. Då är det väl bara att ta tiden från GPS'n?
Ja fast GPS-signal har du inte alltid. Både RDS via FM och långvåg är säkrare i det avseendet.
Användarvisningsbild
av laser2
apersson850 skrev:Ja, det är bara en fråga om vilja och lite programmering.
Vet inte om du svarade på mitt påstående men gissar det.

Jag antog och spekulerade bara att klockan kanske redan uppdateras via GPS-mottagaren i bilar som har eller är förberedda för navigering.
Användarvisningsbild
av laser2
andersuw skrev:
laser2 skrev:Bilar som har eller är förberedda för navigation har ju GPS-mottagare. Då är det väl bara att ta tiden från GPS'n?
Ja fast GPS-signal har du inte alltid. Både RDS via FM och långvåg är säkrare i det avseendet.
Behöver inte alltid GPS-signal, den inbyggda klockan går säkert tillräckligt exakt för att klara sig ganska länge utan att dra sig märkbart mellan GPS-synkningarna.
av andersuw
I många fall funkar det säkert bra med GPS-mottagning också. Men det verkar lite onödigt att gå den vägen när det finns enklare/säkrare lösningar via radio. En sak som skiljer Sensus Connect, som har tidsautomatik, från andra infotainmentsystem där tidsautomatik saknas är annars just att systemet såvitt jag vet är hårdvarumässigt förberett för navigation. Om jag förstått saken rätt fordras på dessa bilar bara en mjukvaruuppgradering för att navigationen skall fungera.
Användarvisningsbild
av apersson850
GPS har ju fördelen att fungera som en mycket noggrann tidskälla även i områden där utsändning av radiosignal med RDS inte fungerar.
av oldtimersmc
Min my15 xc70 med extra allt ställer inte om sig, hur fan gör man det manuellt?

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]