Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att säga att xDrive är on-demand tycker jag är lite orättvisst i och med att kopplingen är aktiv ända upp till 180 km/h.
Och mellan 0 - 20 km/h och med måttliga rattutslag är den helt låst.

Dessutom är inkopplingsgraden styrd av antisladdsystemet på så sätt att vid överstyrning låser kopplinen mer och vid understyrning minskas inkopplingen. Så det är inte bara då bakhjulen slirar som kraften skickas till framhjulen. Vid normal körning ligger kraftfördelningen på 40/60 mellan fram- och bakhjul.

Vänligen Näckrosen.
Så är det med El motorer dom är alerta så det blir att köra med "sladd"

Har en kund med V60 D6 Hybrid som är av samma åsikt är nog dessvärre en negativ bieffekt med eldrift att det tappar fästet pga det höga vridmomentet

//Goose
Jag älskar att med min V60 D5 TE aktivt kunna välja om jag ska ha bakhjulsdrift (gärna med avstängd dstc ;)) framhjulsdrift med hjälp av elen när det behövs eller AWD om det behövs hela tiden.

I pure får man även AWD om man gasar på över gränsen för vad elmotorn kan ge, eller om dem står och spinner.. Då startar dieseln för mig. Men det tar såklart nån sekund eller två. När dieselmotorn redan går får man AWD direkt då elmotorn inte behöver "startas".
Waterlily skrev:Att säga att xDrive är on-demand tycker jag är lite orättvisst i och med att kopplingen är aktiv ända upp till 180 km/h.
Och mellan 0 - 20 km/h och med måttliga rattutslag är den helt låst.

Dessutom är inkopplingsgraden styrd av antisladdsystemet på så sätt att vid överstyrning låser kopplinen mer och vid understyrning minskas inkopplingen. Så det är inte bara då bakhjulen slirar som kraften skickas till framhjulen. Vid normal körning ligger kraftfördelningen på 40/60 mellan fram- och bakhjul.

Vänligen Näckrosen.
Fortfarande saknar xDrive en mellandiff som kan portionera ut kraften mellan axlarna om de roterar olika fort. Det enda systemet kan göra är att slira bort hastighetsskillnaden i kopplingspaketet.

Att tex ligga i 180 km/h och om däcken är det allra mista slitna så måste man slira bort skillnaden i kopplingen vilket inte känns direkt vettigt..

Dessutom, om du kör på en torr asfaltväg och fram o bakdäck är 1 % olika slitna så kommer den ena hjulaxeln försöka bogsera upp den andra hjulaxeln i samma fart samtidigt som den mer slitna axeln kommer att spjärna i mot och bromsa ned farten.

För att åstadkomma 40/60 fördelning behöver ju kopplingen slira ännu mera eftersom den vid låst läge skapar 50/50 om du har fullt grepp på fram ock bak om hjulen är exakt likna slitna och du kör exakt rakt fram.
Det låter som du försöker få det till att kopplingen slits ut och måste bytas? Det gör den inte. Finns inte ett enda fall på exempelvis autopower.se som berör det.
Lövet skrev:Det låter som du försöker få det till att kopplingen slits ut och måste bytas? Det gör den inte. Finns inte ett enda fall på exempelvis autopower.se som berör det.
Däremot finns det otaliga exempel på att fördelningslådan har fått bytas på BMW med xDrive.
Lövet skrev:Det låter som du försöker få det till att kopplingen slits ut och måste bytas? Det gör den inte. Finns inte ett enda fall på exempelvis autopower.se som berör det.
Tvärs om, jag har fått uppfattningen att kopplingen är mer eller mindre öppen hela tiden istället för att ligga och slira och halvdriva 40/60 hela tiden och därför håller väldigt länge.

Sen har man ett blixtsnabbt elektromekaniskt system som ansätter kopplingen i princip utan fördröjning om det skulle börja slira.

Lite som Haldex Gen 4 som man kunde tro var driven hela tiden på alla 4 hjulen eftersom instant traction gick in i princip utan fördröjning.

På BMW är det ju nästan som en högtalarspole som drar i en hävarm för att ansätta koppligen, på Gen 4 var det en snabb ventil och en tryckacumulator.

Men tillbaka till trådskaparen, för att få alla hjulen att dra jämt utan spinn och i fas med framhjulen som drivs av förbränningsmotorn på halt underlag krävs mycket snabb elektronik för att reglera elmotorerna till bakaxeln.
Min nya xc 90 spann på framdäcken. Kom knappt upp för backar. Hade släp och då gick det inte. Lämnade in den. Bakaxeln var av. Fanns inga felindikationer överhuvudtaget i bilens dator. Axeln hade hoppat ur. Ska inte kunna gå egentligen enl Volvo. Men så var det. Spinner din om du gasar på vid start?
Det är bara backdäcken som släppt för mig , när fram börjar driva så är det inget problem. Men fördröjningen tycker jag ändå är för lång, jag jämför tex med min föregående bil 535 ix där man aldrig riktigt hann märka av övergångarna mellan två och fyrhjulsdriften. Det är på samma gator o vägar jag jämför. Drivningen framhjulen verkar fungera bra men tack ändå för tipset.Som jag förstått på tidigare svaren så är fördröjningen något man får leva med när man har eldrift.
Hybrider med elmotorer bak och förbränningsmotor fram har ju historiskt sett alltid haft en helt kass fyrhjulsdrift. Det finns ju ingen anledning att tro att volvo skulle löst det så mycket bättre än alla andra.

Dels är elmotorer snabbare, men den avgörande punkten är ju att förbränningsmotorn inte kan fördela energin till bakvagnen utan är fast med allt där fram, samtidigt som några pyttemotorer (i förhållande till fram) kan driva bakhjulen. I andra lösningar fram och bak är sammankopplat kan man fördela kraften till de/det hjul som har fäste, vilket inte riktigt går i hybriderna med olika motorer fram och bak.

En T8 har många fördelar, men en bra fyrhjulsdrift lär ju knappast vara en av dom.

Ni behöver heller inte lösa ett problem […]

Vanlig service kan hjälpa (olja, filter m.m).[…]

V70 T5 -05 DSTC/ABS fel

Okej här kommer en uppdatering. Fick tummen u[…]

Ja, men hade köpt 4x5L av någon av dess[…]