Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Jag har både bytt på privata bilar och företagets bussar, och sprickorna/stenskotten har inet varit i varken synfält el på något sätt påverkat besiktning, och de har bytt utan krusiduller.

De ritar en ring på ett papper där skadan finns och skickar in till försäkringsbolaget. Har aldrig hört någon blivit nekat ett rutbyte på försäkringen hos glasmästarna här i stan iaf.

På den gamla V70n var rutan blästrad efter 12k mil och den byttes utan krusiduller, jag hade en liten spricka längst ner i ett hörn, det var allt förutom att den var blästrad. Jag åkte bara in och sa att jag ville ha rutan bytt och de bokade in en tid, jag for tillbaka några dagar senare och bytte, 1600sek i självrisk.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
nivenko skrev:Om du själv, eller i maskopi med någon glasmästare, med öppna ögon gör ett försäkringsbedrägeri får ni i första hand stå för detta själva! Bedrägeri är ett brott som i bästa fall straffas med villkorligt fängelse och böter samt skadestånd vilket blir dyrare än att betala bytet själv. Tyvärr är det inte bara försäkringsbolaget som står för kostnaden utan det drabbar oss alla bilägare som utan att knota betalar försäkringen, genom högre premier på delkaskon, OCH står för reparationskostnader ur egen plånbok, Det förvånar att ett stort bolag som Ryds, enligt dej, deltar i detta bedrägeri. Om de blir påkomna slår det undan benen för hela deras verksamhet då deras största kunder är försäkringsbolagen. Att uppmana folk till bedrägeri är uselt.
Försumbart om man jämför med vad en riktig olycka kostar pga av att man inte ser något.
Användarvisningsbild
av lennarte
nivenko skrev:Om du själv, eller i maskopi med någon glasmästare, med öppna ögon gör ett försäkringsbedrägeri får ni i första hand stå för detta själva
Man kanske ska begå ett litet försäkringsbedrägeri då om det är såå lätt. Måste nog ändra försäkringen till halvförsäkring först..... :roll:
Den spetsiga baksidan på ett skjutmått ser precis ut som ett stenskott om man "råkar" tappa det rätt, har jag hört :oops:
När jag jobbade på mitt första jobb var det en kundbil som fått ombesiktning på dålig vidruta. Chefen tog "saken i egna händer" och kastade en "lagom" stor sten i rutan. Dock missade han och gjorde en bula i taket ovanför listen till rutan. tog han ett skjutmått och "klappade till"...... Problemet som då uppstod var små glasbitar i hela bilen, bilen var en -60 års Opel Rekord och det var "bara" härdat glas i den. Det tog större delen av den dagen att städa ur bilen. Detta var i slutet på -60-talet då det fortfarande rullade många bilar med härdat glas i vindrutan
av nivenko
Jag tycker inte att man ska diskutera bedrägeri i termer av ekonomisk vinning i någon form. Inte heller i termer av upptäcktsrisk. Bedrägeri är ett allvarligt brott jämlikt brottsbalken 9:1 och bestraffas alltid med fängelse i upp till två år om inte brottet betraktas som ringa då villkorlig dom utdöms tillsammans med böter. Att lura försäkringsbolag på c:a 5000:- för en vindruta är knappast att betrakta som ringa så blir man upptäckt är det bara att krypa in i buren, antagligen i minst sex månader. Lagstiftarnas syn på brottet bedrägeri är alltså i paritet med t ex misshandel. Att bluffa om en vindruta är alltså att jämställa med att spöa upp någon så pass allvarligt att man får sitta av en tid i fängelse. Det är alltså en fråga om moral. Om man tycker att det är OK att utföra ett försäkringsbedrägeri borde man tycka att det är OK att gå omkring och spöa människor bara man slipper att upptäckas. Om man tycker att det ena är OK men inte det andra så har man en dubbelmoral. Dubbelmoral är inte olagligt men det är en brist i personligheten. Ursäkta om jag trampar några på ömma tår men som sagt jag tycker inte att det är OK att utföra ett bedrägeri i någon form och det är inte OK att uppmana eller tipsa andra om hur man utför ett bedrägeri.
av Exyzäta
nivenko skrev:Jag tycker inte att man ska diskutera bedrägeri i termer av ekonomisk vinning i någon form. Inte heller i termer av upptäcktsrisk. Bedrägeri är ett allvarligt brott jämlikt brottsbalken 9:1 och bestraffas alltid med fängelse i upp till två år om inte brottet betraktas som ringa då villkorlig dom utdöms tillsammans med böter. Att lura försäkringsbolag på c:a 5000:- för en vindruta är knappast att betrakta som ringa så blir man upptäckt är det bara att krypa in i buren, antagligen i minst sex månader. Lagstiftarnas syn på brottet bedrägeri är alltså i paritet med t ex misshandel. Att bluffa om en vindruta är alltså att jämställa med att spöa upp någon så pass allvarligt att man får sitta av en tid i fängelse. Det är alltså en fråga om moral. Om man tycker att det är OK att utföra ett försäkringsbedrägeri borde man tycka att det är OK att gå omkring och spöa människor bara man slipper att upptäckas. Om man tycker att det ena är OK men inte det andra så har man en dubbelmoral. Dubbelmoral är inte olagligt men det är en brist i personligheten. Ursäkta om jag trampar några på ömma tår men som sagt jag tycker inte att det är OK att utföra ett bedrägeri i någon form och det är inte OK att uppmana eller tipsa andra om hur man utför ett bedrägeri.
Vi har förstått din inställning nu!
Användarvisningsbild
av lennarte
nivenko skrev:Att lura försäkringsbolag på c:a 5000:- för en vindruta är knappast att betrakta som ringa så blir man upptäckt är det bara att krypa in i buren, antagligen i minst sex månader.
Kanon, om jag då klipper rutan nästa sommar, så får jag ny ruta till nästa vinter. Alternativt 6 månader i fängelse. Då kommer jag ut lagom till våren och kan gå och klappa ner min chef. Då får 6 månaders lön så blir det alldeles lagom till pensioneringen :lol: :lol: Alltså behöver jag inte jobba längre än till nästa höst :P
nivenko skrev: borde man tycka att det är OK att gå omkring och spöa människor
Det finns en hel del människor som tycker det är helt Ok, och dom straffas mycket sällan.......
Användarvisningsbild
av Derank
Det blev ett jävla tjötande om rätt och fel nu. Byt rutan eller åk omkring utan att se något. Valet borde vara enkelt för er som är så noga med allt annat......

Jag uppmanar såklart ingen till bedrägeri, jag trodde ni förstod....

Jag har aldrig behövt dra en hammare i rutan få jag aldrig blivit nekat ett rutbyte.

Jag har även vått stenskott lagat i både synfält och nära ytterkanter. Så jag vet inte vad ni har åkt till för glasmästare.

Jan även upplysa er om att idag säljer Berner kitt så man kan laga stenskott själv. Så då kan ni laga dom som inte glasmästaren vill laga
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]