Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
Det som dom monterar ska bara vara en dummykontakt så att någon inte kopplar in airbagen igen av misstag.

Enligt den information jag fått så laddas mjukvara till SRS som gör att den inte larmar om den saknar kudden! Ungefär som bilar utan airbagen från fabriken gör utan att ha ett extra motstånd monterat :)
Användarvisningsbild
av DooZeR
Schmoyoho skrev:DrooZeR: Slå upp din bil här och kolla under Tekniska data -> passagerare. https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/

Förut brukade det stå något i stil med att "fordonet är enligt uppgift försett med krockkudde..." men efter man designade om tjänsten kanske det bara står nej där för dig?

Grymt sent svar.... Men de står att de är krock kudde fram hos mig där :p

Krockkudde, främre passagerarplats
Ja
av kali68
DooZeR skrev:Jag har vart inne hos volvo för att koppla ur min airag på V70N. Även den en 2003a. De sätter ju bara ett motstånd mellan airbagen och kablaget från bilen. Airbagen sitter alltså kvar men inte ansluten till bilen. Det dom gjorde var att sätta en klisterlapp på sidan av instrumentpanelen. Sen fick man skriva på ett papper att de kopplar ur den mer än så tror jag inte de gör faktiskt. Kanske skriver in något som man kan se på transportstyrelsens hemsida kanske? :p
Återställer man detta genom att leta reda på motståndet och ta bort det, och sedan koppla ihop kontakterna?
Varningen för att passageraren saknas bilbälte fungerar inte heller, och jag misstänker att detta är en konsekvens av att krockkudden är urkopplad.
av andersuw
Tror faktiskt inte det finns någon bältesvarnare för annat än föraren i den här generationen/årsmodellen. Så avsaknad av sådan för passagerare behöver inte säga något om huruvida krockkudden är inkopplad eller inte. Dessutom finns det väl inget uppenbart skäl att koppla ur bältesvarnaren, även om den nu hade funnits där, i samband med ev. urkoppling av krockkudde.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Det stämmer.
Det är bara bältesvarning för föraren i V70 2005 också. (Såld utan passagerar-airbag iofs)
Det är en irriterande ljudvarning, då den ska varna nån sekund var gång man startar, även om bilen står stilla.
Man måste sätta på sig bältet innan man startar motorn för att slippa höra den.
Ska man sopa snö, eller backa imot husvagnen, tex, så pip pip pip..... :evil:
När den rullar är det helt ok med pip-varningen som kommer tycker jag.

Märkligt ändå att dom gått ifrån passagerarvarning, för i S70n jag hade innan var det varning för båda framsätespassagerarna, och i 1985ans 245a jag hade för länge sen, var det tom varning för baksätespassagerarna.
Användarvisningsbild
av johnnype
På XC90 från start (2003) är det varning för passagerare om någon sitter i stolen. Den piper inte heller fören man börjar åka utan bälte och när hastigheten kommer upp i 30 eller så sänks ljudet på stereon och ersätts av ett ännu mer störande pip. (piper med DIM vid låg hastighet för att sedan pip/plinga via högtalarna vid högre hastighet)
av andersuw
MickeM skrev:Det stämmer.
Det är bara bältesvarning för föraren i V70 2005 också. (Såld utan passagerar-airbag iofs)
Det är en irriterande ljudvarning, då den ska varna nån sekund var gång man startar, även om bilen står stilla.
Man måste sätta på sig bältet innan man startar motorn för att slippa höra den.
Ska man sopa snö, eller backa imot husvagnen, tex, så pip pip pip..... :evil:
När den rullar är det helt ok med pip-varningen som kommer tycker jag.
Det går att bli av med bältesvarningsplinget genom att byta till motsvarande mjukvara för den amerikanska marknaden. Min 02:a hade den mjukvaran laddad när jag köpte den i slutet av 2007. Bytte dock snabbt tillbaka till den svenska varianten eftersom den amerikanska hade en annan och i mina ögon värre olägenhet: Det plingade så snart man satt med öppen dörr och nyckel i tändningslåset. Rätt ofta jag vill göra det när jag mekar och plinget blir snabbt väldigt störande.
MickeM skrev:Märkligt ändå att dom gått ifrån passagerarvarning, för i S70n jag hade innan var det varning för båda framsätespassagerarna, och i 1985ans 245a jag hade för länge sen, var det tom varning för baksätespassagerarna.
Ja det har uppenbarligen varit rätt mycket fram och tillbaka på den här punkten. Minns att jag var rätt förvånad när jag upptäckte att min 02:a inte hade någon bältesvarning på passagerarsidan fram. På min MY -15 finns däremot varning på alla platser både fram och bak så Volvo velar uppenbarligen ordentligt på den här punkten. :roll: Är dock rätt nöjd med hur det funkar på den "nya" bilen. Inte fel att få varning för obältade passagerare och det pling man får för obältad förare är rätt lågfrekvent och rätt subtilt.

Apropå konstiga steg tillbaka i utvecklingen dök nog det värsta exempel jag någonsin sett upp häromdagen. Av allt att döma standardmonterar Volvo inte längre bränsledriven tillskottsvärmare till dieselmotorerna i nya S/V90 och vad jag hittills kunnat utröna finns ingen annan form av tillskottsvärmare (t.ex. PTC) som standard heller. Trodde att jag aldrig någonsin skulle få se en ny Volvo säljas på den svenska marknaden utan en standardmonterad värmeanläggning som klarar att hålla värmen i svensk kyla. :roll:
Användarvisningsbild
av DooZeR
kali68 skrev:
DooZeR skrev:Jag har vart inne hos volvo för att koppla ur min airag på V70N. Även den en 2003a. De sätter ju bara ett motstånd mellan airbagen och kablaget från bilen. Airbagen sitter alltså kvar men inte ansluten till bilen. Det dom gjorde var att sätta en klisterlapp på sidan av instrumentpanelen. Sen fick man skriva på ett papper att de kopplar ur den mer än så tror jag inte de gör faktiskt. Kanske skriver in något som man kan se på transportstyrelsens hemsida kanske? :p
Återställer man detta genom att leta reda på motståndet och ta bort det, och sedan koppla ihop kontakterna?
Varningen för att passageraren saknas bilbälte fungerar inte heller, och jag misstänker att detta är en konsekvens av att krockkudden är urkopplad.
Jag tror de endast kopplar in motståndet sen för att återställa tror jag man ska kunna koppla in så som du säger. Isåfall måste man koppla ur batteriet innan så inget oförutsägbart händer ;p
Användarvisningsbild
av BasRutten
DooZeR skrev:
kali68 skrev:
Jag tror de endast kopplar in motståndet sen för att återställa tror jag man ska kunna koppla in så som du säger. Isåfall måste man koppla ur batteriet innan så inget oförutsägbart händer ;p
På min förra V70 2002 kopplade dom ur airbagen genom att sätta in ett stycke av plast i kontakten så att ingen kopplar in den av misstag och tejpade sedan över kontakten med någon tejp. Även programvara slängdes in för att tala om för systemet att ingen airbag på passagerarsidan fram är inkopplad.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]