Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bjorn_and
Rådlös skrev:bjorn_and: Har du någon länk eller bildexempel på musskrämman?
Bilen står på landet och jag minns inte exakt vilken modell det är jag har i motorrummet, men fabrikatet är i alla fall "silverline". Inte nån av deras värsta modeller. På golvnivå står en variant från jula, men den är som sagt inget jag kan rekommendera.

Känner igen en del som står skrivet i tråden. Mina möss tog sig in i luftfilterburken också och byggde bo.

Som sagt, har funkat ett antal år nu med skrämma. Fällor provade jag i början, men kräver ju ständig tillsyn och man kommer aldrig lyckas utrota mössen om man hoppas på det.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag hade min Opel Rekord -59-a stående hos olika bönder i uthus av varierande kvalitet från 1980 - 2010. Den kördes sporadiskt en runda varje år, kanske 50 mil totalt innan den såldes, men aldrig jag såg något som helst spår efter möss eller råttor . Under några år hade jag motorn hemma i garaget delvis nerplockad, då använde "någon" insugningsröret (som låg under bänken) som matförråd. Det var helt igenproppat. Hemligheten är nog att den bilen var underredsbehandlad med olja (spillolja?) sedan -60-talet och jag fortsatte att oljespruta den c:a vart 4-de år från -75 när jag köpte den, med en vegetabilisk hydraulolja. Jag och en kompis hade oljesprutning av bilar som extraknäck under några år och Opeln fick en "omgång" då och då. Den oljan var en bas på rapsolja och fungerade alldeles utmärkt till bilar, min kära 745-a fick också ett par omgångar under förre ägarens tid (början på -00-talet, min svåger hade den då).
Användarvisningsbild
av Allinug
Råttornas plats i livet är ju att bo med oss människor. Det finns ingen annanstans som de hellre skulle vara. Ni såg väl inslaget i Vetenskapens Värld tidigare i veckan?
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]