Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mickefix
Lite uppdatering- Visar sig nu att felkoden CeM-E000 gör att CEM stänger ner Höghastighetsbusen (bus-off) därför kommer man inte åt den men det går fortfarande att kommunicera med CEM via Låghastighetsbussen då CEM har båda Can busarna och där å få ut koder som är lagrade där- CEM måste först göras strömlös för att den ska försöka starta upp H-busen igen och för att man ska kunna nå övriga enheter. Kan tänkas att det är SAS koden E003 som strular och får Cem att stänga ner busen då den verkar ha tappat SAS id och registrerar denna som en felaktig komponent i busen? Kanske kan man få bort E000 koden och få CEM att starta upp H-busen om man kopplar ur SAS enheten från busen. Lätt här att råka byta ut en enhet i onödan och då få för sig att det var det som var felet och som löste problemet och då per automatik tro att just den delen var kass. Och så kasseras en helt fungerande modul i onödan, för inte kopplar man in den igen om den nya löste problemet men som i själva verket då bara nollade systemet och fick till en lyckad omstart.
av Malmstroem
Jag hade tidigare en V70 2005. Jag fick byta CEM på den p.g.a. att det läkte in vatten i den. Mina symptom var rätt lika dina. Som tur var gick det på maskinskadeförsäkringen.

Hörde då ett rykte att vattentätningen inte var den bästa på just 2005:orna. Det låter inte helt osannolikt att du också har fuktproblem.

Förhoppningsvis kan du lösa ditt problem på ett billigare sätt än att låta Volvo byta ut CEM. På den tiden var det bara auktoriserade Volvo-verkstäder (i mitt fall Bilia) som kunde koppla in en ny CEM och programmera den mot resten av bilen. I alla fall hittade jag inga alternativ.
Användarvisningsbild
av Camel
Mickefix skrev:Kanske kan man få bort E000 koden och få CEM att starta upp H-busen om man kopplar ur SAS enheten från busen.
Det bör vara värt att prova. Prova även att göra bilen strömlös en stund.
av Mickefix
Camel skrev:
Mickefix skrev:Kanske kan man få bort E000 koden och få CEM att starta upp H-busen om man kopplar ur SAS enheten från busen.
Det bör vara värt att prova. Prova även att göra bilen strömlös en stund.
Bilen har varit strömlös bla. då jag kopplade bort batteriet då jag hade ute CEM enheten för kontroll av vattenskada och oxidation samt kall lödningar.,.
Volvo rekommenderar sina verkstäder vid svårare fall att koppla bort alla noder och radera felkoden vilket innebär att CEM måste göras strömlös och startas om och sen koppla in en nod i taget tills ny felkod läggs och som då kan vara felaktig vilket får CEM att stänga ner busen. De säger dessutom att CEM skall inte bytas om den bara visar 1A koderna då felet med största sannolikhet inte ligger där. Hoppas detta kan hjälpa andra lite så de inte byter CEM i onödan Då det troligen även kan vara konfigurationsfel på någon utav noderna som får CEM att registrera felaktig komponent med fel ID såsom felaktig hårdvara eller mjukvaro kompabilitet .
av Mickefix
Fan ligger med världens förkylning och feber och måste få bilen fixad suck-- Ringde därför runt olika Volvo verkstäder till ingen nytta, verkar som ingen vill ta i problemet då man själv verka vara insatt och något så när vet var felet ligger vilket historiskt sätt ska kunna hjälpa då de ska diagnostisera bilen plötsligt flera veckors väntetid, någon skulle ringa tillbaka men uteblev, andra svarar inte ? Alltså det var inte så lätt att flytta till landet långt ifrån samma serviceanda som Tex Malmö och inte fan står jag ute i detta väder sjuk och försöker fixa bilen på bar backe.. Någon här som vet en verkstad som kan ta sig an detta problem annars så får jag köpa en ny bil till frugan så länge tills jag frisknat till. Kristianstad Höör Hässleholm med omnejd`
av Mickefix
Lite uppdatering Då jag inte fick någon verkstad att att hjälpa mig fick jag försöka själv trots feber och sängliggande. Tog mig ut till bilen och gjorde CEM strömlös igen och nollade alla koder med vida. provade även att kalibrera SAS men fick inga indikationer på att jag fick till någon kommunikation så jag gav upp men nu gick bilen att starta så att inga nya felkoder dök upp. Sen tog frugan bilen till Danmark utan problem, på vägen hem har dock emissionsproblem dykt upp vilket jag förväntat mig då en spridare ligger långt utanför kalibreringsvärdena - Ska prova igen och se om jag kan få VIDA att kalibrera SAS. och sen fixa 1ans spridare.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]