Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nya backar kan vara lite hala innan dom slitits in mot skivan, vill man "fuska" lite så kan man rugga av backarna med en rasp innan man monterar dom (på diagonalen, korsvis), då kommer dom garanterat att bita i under besiktningen.

Justering av handbromsen görs via skruven (17mm) vid spaken (bakifrån, bakom askkoppen) och balansen mellan hjulen kan till viss del justeras på vajern (10mm) vid oket på spaken.
Den större måste ju lossas helt innan man får loss skivorna, speciellt om slitkanterna är grova.
lennarte skrev:Lossa på justeringarna vid spaken nästan helt. Plocka isär exentern som vajern är fäst i och smörj med kopparpasta. Observera pilen som är stämplad in, ska peka frammåt (har jag för mig). Montera nya backar på båda sidor (du ha väl köpt en hel sats). Backarna ska ligga mot stoppet ovanför excentern. Montera ihop med justeringarn ihopskruvade. Montera på skivor/trummor och justera ut backarna tills det inte går runt och skruva tillbaka några kuggar. Nu kan du justera vid spaken så den tar lagom högt, dom skruvarna är endast till för det när du har justeringar i trummornam bak
handbroms.gif
38 - 40 är excentern, 36 är stoppet som backarna ska ligga mot. Problemet du har är att exentern inte är i botten och backarna inte ligger mot stoppet. Ju längre in i excentern vajern är desto bättre hävarmseffekt får du. Det får man inte om man inte har justeringar vid backarna, utan bara justerar vid spaken. Då blir handbromsen sämre och sämre efterhand som backarna slits och man justerar vid spaken
Bägge lederna på länkaget (38) måste gå lätt för att handbromsen ska fungera. Undvik att köpa Biltemas handbromsbackar, de är mindre i diameter än original och övriga fabrikat.
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]