Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1129067
850 92-93 var katastrofala i buller och karosseriet överlag(-93 fick några förbättringar, men kommer inte ihåg exakt vad).
Dörrarna slöt inte tätt mot karossen, rutorna var åt h-e för tunna(senare årsmod. fick tjockare rutor), och dörrarna överlag var på tok för veka (gick att rycka upp dom utan problem, trots låsta).

Det tillsammans med en väldigt vass motor(ljudmässigt, mycke klagomål, -93 fick snällare kammar för att minska det ljudet) gav ett negativt intryck av hela bilen i buller och komfort. Helt klart att 940/960 av samma årsmodell hade bättre komfort, men 940 blev rätt snabbt "omkörda" från ungefär 94 och frammåt.
960 stod(och står än idag) sig väldigt bra dock tack vare delad axel, betydligt bättre ljuddämpning, och rak vit6a som går tyst och mjukt vid normal körning(men har potentialen att ryta riktigt ordentligt om det är så :P).

Dom tidiga 5orna hade ett väldigt unikt ljud volvo-folket inte var vana med på den tiden(vitblockarna överlag hade ju bara existerat i 2 år när 850 lanserades, och då som 6or), och något dom flesta (tydligen) inte uppskattade.
#1129245
Den tystaste volvo (har haft alla kombi sedan 145:an) var första xc90 -04. Rullade på 235/65-17. Mycket luft i däcken som dämpade ljudet! Lite förvånad över testet då jag inte uppfattar min nuvarande xc60-16 som speciellt tyst!
Tycker spontant att den förra xc70:an var bättre. Och detta trots att hörseln försämrats senare år........
Tyvärr måste jag köpa dessa lågprofildäck! :wink:
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]