Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har haft avställda bilar under vinterhalvåret varje vinter de senaste 20 åren och nedanstående har funkat för mig.

- Nybytt olja
- Högt däcktryck, 3bar?
- Glykolblandning som klarar temperaturen
- Torrboll i bilen, töm och byt 1-2ggr under vintern.
- Full tank med en skvätt water remover i (https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... g-pa6151sv)
- Koppla från batteriet (ta gärna in och ladda då och då under vintern)
- LÅT STÅ, starta inte under vintern.

Sen sover den gott :)

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
För att slippa att den blir skitig helt enkelt :)

Jag kanske skulle lagt till att den skall vara ren när man ställer in den, men det tyckte jag var ganska självklart.
av VolvoFrälst00
Taget tack för det :-) har inte hunnit byta min olja den har gåty ca 600-700 mil klarar den sig denna vinter tror ni ? Byter till våren. Kylarvattnet var det enda jag inte hunnit med idag då dom inget säljet i farsta eller har på macken att mäta med. Tittade dock på färgen o läste i manualen. Den är grön och enligt boken skall den klara -35 vet ni om volvos orginal kylarvatten ser grön ut det är en v70 från 04a
av Malmstroem
Bilen klarar sig utan att byta olja. Min far bytte alltid på våren på sommarbilen, gräsklipparen och jordfräsen.

Det är utan tvekan bättre med ny olja, men har bara motorn blivit riktigt varm så att bensin och vatten dunstat från oljan så brukar det gå bra med gammal olja. I teorin finns det diverse slaggprodukter som kan vara skadliga, men så länge oljan är hyfsat fräsch är det inte en katastrof om du inte byter. Om bilen användes skulle oljan duga ett år. Om bilen inte används så duger samma olja ett år i alla fall för mig.
av VolvoFrälst00
tjena allesammans, har nu blivit tvungen att byta kallgarage pga lägenhetskontrakt. det nya kallgaraget är mer öppet med galler på sidorna istället för väggar ett flerbils garage dock stort och utrymlig med gediget tak. vad tror ni om ett bra bilverdrag jag lägger ut platt och ställer mig på, drar över bilen underifrån och sedan ett överdrag som vanligt över bilen sedan silvertejpar runt om står den sig mot skadligt kyla o fukt över vintern då ? blir juh försluten och med ett material som andas torde det funka ? skyddar både underifrån och över bilen. förutom all det andra jag fått tips om.
av intruder1400
Personligen skulle jag underhålls ladda batteriet pga larm div elboxar !
Om du ska täcka bilen så se till att den (luftar) pga fukt inte ska låsas in för oftast håller dom tät så fukten stannar kvar under !
Jag startar inte mina hojar om jag inte kör en sväng !! Varmmotor / kallgarage = fukt
Användarvisningsbild
av MartinS
Luft är inte farligt, tvärt om, det är bra om det inte blir tätt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det enda som händer om du inte täcker över bilen när den står i öppet kallgarage är att den blir dammig. Annars mår den inte sämre än övertäckt, det regnar ändå inte på den och luftfuktigheten kommer att vara densamma oavsett om du har ett överdrag eller inte.

Torrboll i kupen däremot är en bra idé. Finns större modeller på ex Biltema som rymmer uppåt litern vätska i behållaren. Jag har en sån permanent parkerad i reservhjulet.

Hej! Min 940ltt -1996 är chippad i bräns[…]

Värt att kolla hur kabeln från giv[…]

Hej! Ibland när man bromsar in lite snabbt s&[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Fick idag monterat dragkroken jag hade liggandes, […]