Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

frasse4 skrev:Är det verkligen så stor skillnad i bromsverkan? Minns att jag reagerade på detta när Polestar började med trim till V70n. Då fanns D5 med 185 hk som ofta hade större bromsskivor (16") och 2.4D med 163 hk som hade mindre skivor (15"). Båda gick att polestartimma till 205 hk, och då tyckte tydligen Volvo att de små skivorna dög även till 205 hk?
Jag ser nu att jag uttryckte mig dåligt i mitt första svar här ang bromsverkan. Det jag menade var att om han INTE byter ok-fästet så vill bromsverkan försämras avsevärd och bromsok och bromsklossar vill kunna skadas eftersom en stor del av bromsklossen då vill ligga utanför skivan.
Om man nu vill göra detta. så hade jag absolut kollat upp om bilen är helbilsgodkänd med mindre bromsar. Är inte säkert att dom upptäcker det på besiktningen, men om man skulle hamna i en olycka och råkar ut för en teknisk undersökning av bilen, så kan jag nästan garantera att det upptäcks.
Jazzy skrev:Jag ser nu att jag uttryckte mig dåligt i mitt första svar här ang bromsverkan. Det jag menade var att om han INTE byter ok-fästet så vill bromsverkan försämras avsevärd och bromsok och bromsklossar vill kunna skadas eftersom en stor del av bromsklossen då vill ligga utanför skivan.
Om man nu vill göra detta. så hade jag absolut kollat upp om bilen är helbilsgodkänd med mindre bromsar. Är inte säkert att dom upptäcker det på besiktningen, men om man skulle hamna i en olycka och råkar ut för en teknisk undersökning av bilen, så kan jag nästan garantera att det upptäcks.
Vill minnas att i en tråd om att uppgradera till 336 mm-bromsarna (som sitter på bl.a polisbilar och V8:orna) så var det samma sak där, inte okej pga helbilsgodkännandet. Om jag förstår det rätt så innebär ett helbilsgodkännande att en viss bil är godkänd, dvs om det sitter en viss motor med en viss mängd utsläpp så får det inte ändras, inte heller bromsarna eller en massa annat. Att bättre/sämre versioner av samma motor/bromsar osv finns inom samma bilmodell är inget frikort för att byta hur man vill, tyvärr.
Cesto skrev:Ja som rubriken lyder..kan man montera 286mm skivor i fram om det sitter 305mm från fabrik? Funkar det med bromsok och belägg?

Bilen i fråga är en Volvo Xc70 -07
Hur blev det? Montera du dit dina 286or eller vart det 305mm?

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]