- tor 17 nov 2016, 09:12
Om man nu vill göra detta. så hade jag absolut kollat upp om bilen är helbilsgodkänd med mindre bromsar. Är inte säkert att dom upptäcker det på besiktningen, men om man skulle hamna i en olycka och råkar ut för en teknisk undersökning av bilen, så kan jag nästan garantera att det upptäcks.
frasse4 skrev:Är det verkligen så stor skillnad i bromsverkan? Minns att jag reagerade på detta när Polestar började med trim till V70n. Då fanns D5 med 185 hk som ofta hade större bromsskivor (16") och 2.4D med 163 hk som hade mindre skivor (15"). Båda gick att polestartimma till 205 hk, och då tyckte tydligen Volvo att de små skivorna dög även till 205 hk?Jag ser nu att jag uttryckte mig dåligt i mitt första svar här ang bromsverkan. Det jag menade var att om han INTE byter ok-fästet så vill bromsverkan försämras avsevärd och bromsok och bromsklossar vill kunna skadas eftersom en stor del av bromsklossen då vill ligga utanför skivan.
Om man nu vill göra detta. så hade jag absolut kollat upp om bilen är helbilsgodkänd med mindre bromsar. Är inte säkert att dom upptäcker det på besiktningen, men om man skulle hamna i en olycka och råkar ut för en teknisk undersökning av bilen, så kan jag nästan garantera att det upptäcks.
Bosatt i Vestre Toten kommune, Norge
Dice, VIDA 2014D
V70 D5 -05
Dice, VIDA 2014D
V70 D5 -05
- By R1Uffe