Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Precis. Men det är första generationen DSG7.
DSG6 och senaste DSG7 verkar hålla bra.
Användarvisningsbild
av apersson850
Problemet med robotlådorna ser jag, som ganska ofta kör med släpfordon, när man ska finmanövrera med släp. Då är de ofta lynniga, och sliter hårt på kopplingen till ettan/backen.
av Lövet
Kör man mycket släp eller krypkörning inne i stan är det inga bra lådor nej
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Folk som går från Sliromatic/Oljekonverter till Powershift/DSG är ofta rena döden för lådan för de är vana att stå och slira i lådan hela dagen utan det gör något.

De som kört manuellt innan och byter till Powershift/DSG pajjar sällan lådan för de vet att det är döden att slira koppling hela dagarna.
Användarvisningsbild
av apersson850
Problemet är ju när man måste lirka med kopplingen hela tiden för att kunna göra det man ska. Med manuell låda har jag koll på när jag kopplar i och ur, men med en robotlåda blir det lite som den vill. Med en momentomvandlarlåda med bra oljekylning spelar det inte så stor roll, den tål det ändå.
Så även om jag kört många mil med manuell låda har jag funnit det svårt att vara tillräckligt rädd om robotlådorna. Själv skulle jag aldrig välja en sådan, sen får den växla hur bra den vill. Jo, kanske PDK i en Porsche eller nåt. Den drar jag knappast husvagn med ändå...
av andersuw
Lite intressant hur utvecklingen har sett ut på automatlådefronten. När Audi kom med sin Multitronic (CVT) tänkte jag att det här måste ju vara modellen för framtiden. Samma sak när VW kom med sin DSG (robotiserad manuell). Men som det just nu ser ut är det den gamla momentomvandlarlösningen som vinner trots allt. Tillräckligt många växlar och tidig lockup plus kanske en del landvinningar i själva momentomvandlaren gör uppenbarligen att man kan matcha andra lådtyper ifråga om bränsleeffektivitet samtidigt som man slipper ifrån deras nackdelar.
av Lövet
apersson850 skrev:Jo, kanske PDK i en Porsche eller nåt.
PDK är samma låda som vissa 7-vxl DSG och Audi S-tronic ;-)
av rid54
Det borde ju finnas alla möjligheter att låta ägare/förare påverka växlingsmönstret om man verkligen vill vara kundtillvänd. Eftersom det mesta är styrt av mjukvara + elektronik borde det ju inte vara nån match att, till exempel, lägga upp ett antal olika profiler att välja mellan. En prioriterar höga växlar, en annan lite högre varvtal, en tredje tidig lock-up etc etc; det finns ju redan "sportiga" lägen så det är väl bara att vidareutveckla?

OT: Jag gillade verkligen de här Wilsonlådorna, som var vanliga på bussar under 70-80 talet. De var ju i princip manuellt styrda automatlådor, dvs planetväxellådor med hydraulkoppling eller momentomvandlare, som man styrde med en liten "växelspak" vid ratten. Man skötte alltså tänket och växlandet själv, men slapp kopplingen. Suveränt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Lövet skrev:
apersson850 skrev:Jo, kanske PDK i en Porsche eller nåt.
PDK är samma låda som vissa 7-vxl DSG och Audi S-tronic ;-)
Hela det i sammanhanget relevanta citatet löd: "Jo, kanske PDK i en Porsche eller nåt. Den drar jag knappast husvagn med ändå..."

Funktionen hos bussarna, som beskrevs ovan, är ungefär det man får med manuellt växelval med Geartronic idag.
Användarvisningsbild
av rylle
Jag har kört gammal hedlig momentomvandlare på Merca och sedan blev det en period med manuella lådor, tills jag nu köpte en T4 MY13 med PS.
Och jag har bara ett klagomål och det är som det skrevs tidigare i branta uppförsbackar och när man skulle krypköra( inte för det finns så många i Sverige) Detta var i Norge vid Barnehagen vars parkering låg precis på krönet av en så brant backe att jag tvivlar på att man hade dragit vägen så i sverige...
När lådan skulle växla ned från 2an till 1an så blev det nästan alltid en jävla smäll, det "synkade" inte...

Där emot skulle jag ge den ros för för "kick down" vid farter runt 100km/h a là räddningsmanöver på E6 när långtradar-idioterna försöker ha i hjäl oss alla i bilen.... genom att klämma in bilen mellan sig och räcket för att de inte orkar titta vad de har utanför sig... Blixtsnabb respons! (men det kanske de nya momentomv. lådorna har i dag med?) :-)-)
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]