Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
Om det är samma som på s80 behöver du lyfta upp hela långsidan för att byta på, jag tror det var framdäcken.
I alla fall är s80 så lätt bak så att bilen skjutsar lätt sidledes då man lyfter bak.

Ovanstående har medfört att jag låter en däckverkstad byta och lagerhålla däcken, smidigt!
av MacL3an
Nu är däcken äntligen bytta! Tack för all hjälp. För att sammanfatta om någon annan har samma problem framöver:
För bilens egna domkraft finns två lyftpunkter på varje sida. De består av en liten "pinne" som sticker ut (som vilar i domkraftens arm). De är placerade under bildörrarna, nästan mitt på bilen (se bilden ovan med handskar). Med dessa kan man alltså i princip lyfta upp hela sidan på bilen på en gång för tillgång till båda däcken.

Dessutom finns ytterligare två lyftpunkter mer "traditionellt" placerade i närheten av varje däck. De ser ut så här:
Fram:
fram.jpg
fram.jpg (49.75 KiB) Visad 4114 gånger
Bak:
bak.jpg
bak.jpg (45.38 KiB) Visad 4135 gånger
Hoppas det hjälper någon! Själv satt bultarna så hårt att mitt fäljkors bröts av när jag tog i mha av ett långt rör...
Användarvisningsbild
av Någonting
Jag kan fylla i med att det även går att lyfta bilen i främre subfram:en, det finns en punkt gjort för att lyfta där (finns instruktioner i instruktionsboken).

Kopierar det jag skrev i en annan tråd:

Personligen så använder jag följande sätt för att lyfta bilen med garagedomkraft och pallbockar:

För att lyfta fram:
Sätter man domkraften i främre subfram:en (i mitten av främre balken finns en förstärkning som ser ut som en grop). Denna lyftpunkter går att hitta i instruktionsboken (men är inte utmålad på någon bild) där det står följande: "Om bilen lyfts med verkstadsdomkraft ska den sättas mot framkanten på motorns bärarm." (sidan 165).

Sätter sedan pallbockar där subframen möter chassit (precis innanför/bakom framhjulen, se bild)
https://goo.gl/images/XveCi9

För att lyfta bakvagnen:
Lyft i den bakre "bulan" som är till för pelarlyftar (precis framför bakdäcken)

Sätter sedan pallbockarna på de bakre lyftpunkterna för bilens egna domkraft som finns nedanför dörrtröskeln framför lyftpunkten för pelarlyften.

Du bör använda puck/lyftplatta på domkraften för att inte riskera att skada rostskyddet.

Hoppas att det hjälper, hör av dig om du har några frågor.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]