Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:Så fort du rör gasen ändras vakuumet i insuget, det "känner" BTR-en och den vägen (lite högre bränsletryck) ökar bränslemängden.
Det var det jag svarade på. Regulatorns uppgift är att hålla trycket över spridarna, alltså skillnaden mellan trycket vid spridarnas inlopp (bränsleröret) och "mynningar" (inne i insugsgrenröret) konstant. Då blir också flödet genom spridarna konstant, och man kan styra bränslemängden enbart genom att variera öppningstiderna. Sen är det klart att om man sätter en annan regulator med högre eller lägre grundtryck, så kommer det att påverka bränslemängden generellt.
NilsO skrev:Det var det jag svarade på. Regulatorns uppgift är att hålla trycket över spridarna, alltså skillnaden mellan trycket vid spridarnas inlopp (bränsleröret) och "mynningar" (inne i insugsgrenröret) konstant.
Tack, då vet jag det. Mina "funderingar" om detta grundar sig på det fenomenet att om du klämmer åt vakuumslangen och tar bort den från regulatorn så stiger tomgången lite en kort stund sedan blir den normal igen, men då är det något annat än bränsletrycket som påverkar det. Det gäller både original BTR och den jag har nu (Malpassi Tryckregulator 403), Dock gjorde den inte så innan jag bytte spridare och körde på 8 bars tryck, då blev det ju inget förändring på bränsletrycket heller, för denna BTR "orkade" inte med det.
Jo, men tar man bort vakuumledningen när motorn går så stiger ju trycket i bränsleröret omedelbart till 3 bar, och tryckskillnaden över spridarna blir cirka 3.5 bar. Det ger mer bränsle, och då påverkas tomgången.

Det blir lättare om man tänker "absolut" tryck, där 0 bar är absolut vakuum. Då är atmosfärstrycket (cirka) 1 bar. Trycket i insuget med motorn på tomgång cirka 0.5 bar. Trycket i bränsleröret med regulatorn inkopplad är 3 bar över trycket i insuget, dvs 3.5 bar. Rycker man ut vakuumslangen blir trycket i bränsleröret 3 bar över atmosfärstryck, dvs 4 bar.

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.